گروه بین‌الملل: میت رامنی، نامزد جمهوریخواهان آمریکا، چهارهفته مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور با انرژی‌ای که از نخستین مناظره خود با بارک اوباما به‌دست آورده تلاش کرد تا با یک سخنرانی ۲۰دقیقه‌ای سیاست خارجی دولت اوباما را به چالش بکشد تا خود را برای دو مناظره دیگر آماده نشان دهد.

رامنی

درحالی‌که نظرسنجی‌ها از پیشتازی اوباما در زمینه سیاست خارجی در مقابل رقیب خود خبر می‌دهد،نامزد جمهوریخواه انتخابات آمریکا از سخنرانی خود در مؤسسه نظامی ایالت ویرجینیا استفاده کرد تا در مسائل مختلف به رئیس‌جمهور آمریکا حمله کند و سیاست‌های او در چهار سال ریاست‌جمهوری را به‌ویژه در خاورمیانه شکست‌خورده بداند. رامنی بیشتر وقت سخنرانی خود را به مسائل خاورمیانه و کشورهای اسلامی اختصاص داد و به جز اشاره‌ای کوتاه به روسیه از اظهارنظر درباره مسائل دیگر مانند چین،هند و کره‌شمالی صرف‌نظر کرد.

او با انتقادهای مختلف از اوباما اعلام کرد که سیاست خارجی او باعث شده که آمریکا در جهان بدون احترام و قدرت شود. درحالی‌که اوباما تلاش کرده است از عملیات ترور بن لادن در پاکستان به‌عنوان یکی از پیروزی‌های خود استفاده کند رامنی اعلام کرد که در دوران ریاست‌جمهوری اوباما القاعده و گروه‌های وابسته به آن همچنان در یمن،سومالی،لیبی،بخش‌های مختلف شمال آفریقا،عراق و در سوریه پر قدرت باقی مانده‌اند.

رامنی در سخنرانی خود نشان داد که می‌خواهد بار دیگر حرف‌های رؤسای جمهوری پیشین آمریکا از حزب جمهوریخواه مانند رونالد ریگان و جورج بوش را اما این بار با لحنی آرام‌تر تکرار کند. او اوباما را بارها به نرمش در سیاست خارجی متهم کرد و با اعلام اینکه اوباما امید دارد که خاورمیانه‌ای امن، دمکراتیک و پیشرفته شکل بگیرد گفت: امید، یک استراتژی نیست. رامنی با انتقاد از رقیبش گفت: سیاست‌های اوباما باعث شد که آمریکا فرصت تاریخی برای کسب دوستان جدید در خاورمیانه را که همسو با سیاست‌های ما بودند از دست بدهد.

او با اعلام اینکه باراک اوباما در حل و فصل بحران سوریه شکست خورده، اعلام کرد که درصورت رسیدن به ریاست‌جمهوری تلاش خواهد کرد تا آن دسته از مخالفان در سوریه که با آمریکا همسو هستند را سازماندهی کرده و دسترسی آنها به تسلیحات لازم برای هدف قرار دادن تانک،بالگرد و جنگنده‌ها را میسر کند. نامزد جمهوریخواهان درباره حملات اخیر به دیپلمات‌های آمریکایی در لیبی که کشته شدن سفیر این کشور را به‌دنبال داشت هم اعلام کرد که این اقدامی تصادفی نبوده و القاعده را مسئول آن دانست.

رامنی که در تبلیغات گذشته خود هم اوباما را به‌خاطر توجه کم به رژیم صهیونیستی به باد انتقاد گرفته بود در سخنرانی خود درباره سیاست خارجی هم اعلام کرد که در دوران ریاست‌جمهوری اوباما رابطه تل‌آویو و واشنگتن تضعیف شده که به نفع ایران بوده است. او با اعلام اینکه به راه‌حل تشکیل دو کشور برای زندگی فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها در کنار هم تأکید دارد، گفت که کمک‌های نظامی خود به رژیم صهیونیستی و هماهنگی با این رژیم را درخصوص مسائل نظامی افزایش خواهد داد. وی همچنین وعده داد که درصورت رسیدن به ریاست‌جمهوری شرایط جدیدی برای کمک‌ها به مصر درنظر می‌گیرد و تحریم‌ها علیه ایران را شدت خواهد بخشید.
تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که با وجود ادامه پیشتازی اوباما، رامنی توانسته برای نخستین‌بار در میان رای‌دهندگانی که برای انتخابات ثبت نام نکرده‌اند، با اختلاف چهار درصد از اوباما پیشی بگیرد.

کد خبر 187364
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز