همشهری‌آنلاین: نشست خبری دست‌اندرکاران برنامه تلویزیونی کلاه قرمزی در اصفهان و در حاشیه جشنواره کودک و نوجوان برگزار شد و نکات خواندنی و حواشی جذابی داشت.

تهماسب جبلی

 به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا ،ایرج طهماسب، دنیا فنی‌زاده، مرضیه محبوب و حمید جبلی، عوامل سازنده عروسک «کلاه قرمزی» که قرار است در مراسم اختتامیه بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوان مورد تقدیر قرار بگیرند‌، 21 مهر ماه ساعاتی پیش از مراسم اختتامیه، مقابل خبرنگاران در اصفهان نشستند و به سوالات مختلفی پاسخ دادند.

ایرج طهماسب گفت: وقتی یک کاری را مثل درس خواندن جدی می‌گیرید و با اشتیاق و علاقه در آن کار پیش روی می‌کنید، موفق خواهید شد و تلاش می‌کنید این جدیت را در آینده هم داشته باشید.

وی تصریح کرد: ایران یک کشور نمونه و نادر در منطقه حوزه خلیج فارس می‌باشد که دارای سینمای کودک بوده و ما باید این درک را داشته باشیم که سینمای ما در چنین منطقه‌ای قرار گرفته و راندمان سینمای ما نسبت به کشورهای منطقه بسیار خوب است.

ایرج طهماسب کارگردان «کلاه قرمزی و بچه ننه» در ادامه، وضعیت سینمای کودک را مثبت ارزیابی کرد و گفت: ورود نسل جدید به این حوزه قطعا طراوت خاصی به آن می‌دهد.

وی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به انتقادی که در خصوص «کلاه قرمزی و بچه ننه» مطرح شد‌ه بود، اظهار کرد: هر کاری که انجام می‌شود، قطعا عده‌ای منتقد وجود دارد بنابراین هیچ وقت ادعا نکردم که کاری که می‌کنم بدون نقص است.

طهماسب در عین حال گفت: ما طی چهار سال مدام در مورد جزئیات این فیلم فکر می‌کردیم تا مورد علاقه مردم و بچه‌ها باشد.

کارگردان «کلاه قرمزی و بچه ننه» با اشاره به برخی انتقادها گفت: یکی از ایراداتی که از فیلم گرفته می‌شود، می‌گویند کار برای بزرگسال است، در حالیکه بچه‌هایی که اینجا هستند خوب می‌توانند جواب این سوال را بدهند، در واقع بچه‌ها از سن کم همه چیز را می‌فهمند.

حمید جبلی هم در پاسخ به سوالی درباره عدم حضور فاطمه معتمدآریا در فیلم «کلاه قرمزی وبچه ننه» گفت: در دو فیلم قبلی حضور ایشان در قصه ضروری بود‌، اما در این فیلم جایی که در حد ایشان باشد نداشتیم بنابراین درست نبود نقش کوچکی به خانم معتمدآریا بدهیم.

ایرج طهماسب در خصوص ادامه فیلم‌های «کلاه قرمزی» تصریح کرد: فعلا تصمیمی مبنی بر ادامه این کار نداریم.

وی در ادامه با اشاره به عوامل ساخت «کلاه قرمزی» که در کنارش نشسته بودند،‌ خاطرنشان کرد: من آدم خیلی خوش‌شانسی هستم که در تمام این سال‌ها با دنیا فنی‌زاده کار کردم که به این عروسک جان داد و حمید جبلی که هم در مقوله کارگردانی مرا کمک کرد و هم صدا پیشگی و سایر موارد همراه من بود. خانم محبوب که جزو برجسته‌ترین عروسک‌ساز‌های کشور است و 90 درصد عروسک‌هایی که کار کردیم توسط ایشان‌، درست شده است.

وی تاکید کرد: من خیلی خوش شانس بودم که از هنر این عزیزان استفاده کردم و با زرنگی آخرش بگویم من فیلم را درست کرده‌ام.

سپس علی زارعان مدیر گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما که اجرای جلسه را برعهده داشت گفت: در ایران تجربه کار تیمی کم داریم و امیدوارم چشم بد از این جمع دور باشد که توانسته‌اند همیشه با هم کار کنند.

به گزارش ایسنا، مرضیه محبوب سازنده عروسک «کلاه قرمزی» هم در سخنانی اظهار کرد: هر وقت می‌خواستم عروسکی را طراحی کنم و بسازم سعی می‌کردم عروسک محبوبی شود اما مجموعه‌ی افراد است که عروسک‌ها را محبوب و دلنشین می‌کند.

ایرج طهماسب هم گفت: باید قدرشناسی داشته باشیم از کسانی که پشت صحنه این فیلم‌ها کار می‌کنند. بهتر است به این دوستان هم مراجعه کنید وابعاد کاری آنها را به مخاطب معرفی کنید.

این کارگردان درباره عدم حضور فیلمش در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: جشنواره‌ها باید به سمت استعدادهای جوان و ناشناخته بروند و به شناسایی آنها کمک کنند، ما هم در کنارشان مثل همیشه که کار می‌کنیم، کار کنیم.

وی افزود: این اتفاق مهمی نیست که اسمت یا عکست بالاتر باشد و اگر با این فکرها وارد شویم به جایی نمی‌رسیم، در واقع باید به فکر ایده‌ای که داریم باشیم‌ و تلاش کنیم آن را به اشتراک بگذاریم بنابراین در این صورت موفق‌تر خواهیم بود.

به گزارش ایسنا، دنیا فنی‌زاده عروسک‌گردان کلاه قرمزی هم در پاسخ به سوال خبرنگاری که یادی از پدرش پرویز فنی‌زاده کرده بود‌ و همچنین علاقه‌اش به بازیگری گفت: خیلی ممنون که یاد پدر عزیزم را گرامی داشتید.

وی یادآور شد: من بازیگری را خیلی دوست دارم و یکی از علاقه‌هایم این بود اما راه سخت بود و فکر می‌کردم اگر نتوانم آن طور که باید یاد پدرم را زنده نگه دارم درست نخواهد بود، چرا که پدرم بازیگری را زندگی می‌کرد.

فنی‌زاده اذعان داشت: انرژی زیادی داشتم و سعی کردم از طریق عروسک گردانی آن را تخلیه کنم، در واقع خودم را پشت عروسک مخفی کردم.

به گزارش ایسنا، ایرج طهماسب در بخش دیگری از این نشست درباره فروش بالای فیلم «کلاه قرمزی وبچه ننه» گفت: زمانی که «کلاه قرمزی و پسرخاله» فروش کرد متن‌های زیادی نوشته شد که بخش زیادی از آنها را هنوز در کمدم نگه داشته‌ام. منتقدین بنام آن زمان کار را کوبیدند و گفتند سطحی است اما اخیرا از آن به عنوان اثر شاخص یاد می‌کنند.

وی افزود: فکر می‌کنم باید صبر کنیم و زمان بگذرد و خارج از بحث فروش به ابعاد واقعی قصه و امکانات فنی که کار کردیم پرداخته شود تا با مهربانی به فیلم نگاه شود.

این کارگردان تاکید کرد: سطح سلیقه تماشاگر ما خیلی بالا است و هنوز نتوانسته‌ایم خواسته‌های آنها را برآورده کنیم.

دنیا فنی‌زاده درباره محبوبیت عروسک «کلاه قرمزی» گفت: وقتی کلاه قرمزی وارد کار ما شد همه ما را اسیر کرد. عاشقانه آن را دوست داشتیم و می‌خواستیم هر روز بهتر باشد و خود من تلاش می‌کردم حرکاتش بهتر شود، الان عاقلانه‌تر شده است.

وی ادامه داد: ما ذره ذره به این عروسک جان دادیم چیزی که در برنامه‌های دیگر کمتر دیده شده است و این یک کار گروهی بوده و اگر هم موفقیتی است،‌ سعی کردیم همه به هم کمک کنیم.

حمید جبلی به عنوان یکی از نویسندگان «کلاه قرمزی و بچه ننه» درباره فیلمنامه آن گفت: مدل فیلمنامه نویسی ما خیلی کلاسیک نیست و به جهت رسیدن به ریتم مناسب این مدل را انتخاب کردیم و معتقدم فیلمنامه کلاسیک خیلی وقت‌ها جواب نمی‌دهد.

وی همچنین در خصوص کمرنگ شدن حضور پسرخاله در این مجموعه گفت: وقتی مهمانی دو نفره و سه نفره باشد‌، همه دیده می‌شوند اما وقتی 15 نفره بشود، آدم‌ها کمتر فرصت دیده شدن پیدا می‌کنند، البته پرسناژ پسرخاله هم آن طور که با بقیه باشد نیست و طبیعتا ترجیح می‌دهد تنهاتر باشد.

طهماسب هم ادامه داد: اگر ساختاری نگاه شود،‌ حضور شخصیت‌ها باید براساس جلو رفتن کار باشد و با این دید کارکترها مقابل دوربین می‌آیند.

حمید جبلی در پاسخ به سوالی در باره شکل گیری عروسک «کلاه قرمزی» به طنز پاسخ داد: همانطور که در فیلم اول دیدید «کلاه قرمزی» مجری را در تلویزیون دید و از آنجایی که زندگی می‌کرد به تلویزیون آمد و مجری هم به جای دایناسور آن را به تلویزیون برد.

طهماسب در ادامه یادآور شد: قبل از «کلاه قرمزی» سال‌های سال در تلویزیون کار عروسکی داشتیم و در مجموعه‌ای به نام صندوق پست شخصیت‌های زیادی مقابل دوربین داشتیم ، در هر برنامه هم سراغ یکی از مشاغل می‌رفتیم، برنامه‌ای که به کفاش‌ها اختصاص داشت «کلاه قرمزی» شاگرد کفاش بود و قرار بود کفش‌های من را بیاورد و وقتی آمد حیف‌مان آمد که بگذاریم برود، او آن اوایل سخت صحبت می‌کرد و الان دیگر بزرگ شده است و الان کم کم درست صحبت می‌کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار نوجوانی که حال «جیگر» را پرسید، اظهار کرد: حال همه ما خوب است، حال جیگر هم خوب است و امیدوارم دوباره باشد. مشکلی هم در این خصوص نداشتیم و شایعه‌ای مبنی بر ممنوع التصویر شدنش مطرح شد که دلیل آن را نمی‌دانم.

طهماسب همچنین در خصوص پخش «کلاه قرمزی» در نوروز 92 اظهار کرد: هنوز تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است.

به گزارش ایسنا، این نشست یک ساعت قبل از برگزاری آن به خبرنگاران اطلاع‌رسانی شد.

کد خبر 187567
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز