همشهری آنلاین: تخم‌مرغ منبع خوبی از پروتئین، ویتامین‌ها و املاح ضروری است که می‌تواند به عنوان یک ماده غذایی مهم در برنامه غذایی افراد وجود داشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ، متخصص تغذیه و عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: مصرف روزانه یک عدد تخم‌مرغ، 3 درصد نیاز یک مرد بالغ و 4 درصد نیاز انرژی یک زن بالغ را تامین کرده و دارای ارزش پروتئین بسیار بالایی نسبت به سایر منابع پروتئینی مثل لبنیات، گوشت‌ها و حبوبات می‌باشد.

دکتر منصور شهرکی افزود: مصرف تخم‌مرغ با سایر مواد غذایی که از نظر پروتئین فقیر هستند مانند نان، برنج و غلات باعث تکمیل ارزش پروتئینی غذا می‌شود، به طوری که 12/5 درصد وزن تخم‌مرغ را پروتئین تشکیل داده که این میزان هم در زرده و هم در سفیده وجود دارد.

این عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در ادامه تصریح کرد: تخم‌مرغ منبع خوبی از ویتامین‌های گروه B و ویتامین A است. همچنین ویتامین D و E را به مقدار کافی و لازم تامین می‌کند، بخصوص اینکه منبع بسیار خوب ید و فسفر بوده که هر کدام به ترتیب برای ساخت تیروئید و رشد بهتر و سلامتی استخوان‌های بدن لازم است.

دکتر شهرکی از دیگر مواد مفید در تخم‌مرغ به عناصر روی، سلنیم، آهن، و کلسیم اشاره کرد و گفت: از این بین روی باعث بهبود زخم، بلوغ و رشد بهتر می‌شود و عفونت را نیز از بین می‌برد و سلنیم موجود در آن یک آنتی‌اکسیدان مهم است که می‌تواند در مقابله با عوامل ایجاد کننده سرطان نقش داشته باشد.

وی اظهار داشت: که خوردن تخم‌مرغ به ویژه زرده آن برای کودکان در حال رشد بسیار ضروری و برای بالغین مخصوصا آنهائی که دچار افزایش چربی خون هستند باید با احتیاط مصرف شود.

این کارشناس گفت: تشخیص تخم‌مرغ سالم و تازه این است که وقتی تخم‌مرغ را شکسته و داخل یک بشقاب بریزیم تشکیل سه ناحیه کاملا مجزا تحت عنوان زرده، سفیده متصل به زرده و سفیده‌ای که در سطح بشقاب پخش می‌شود را می‌دهد.

وی در ادامه گفت: تخم‌مرغ دارای یک حبابچه هوایی با قطر 8 میلی‌متر دارد که هر چه زمان نگهداری آن طولانی‌تر باشد قطر این حبابچه بیشتر می‌شود و وقتی تخم‌مرغ را داخل آب بگذاریم در صورت تازه و سالم بودن در ته ظرف قرار می‌گیرد و در صورت ماندگی کم، ابتدا به صورت مایل و چنانچه ماندگی زیاد باشد در سطح آب قرار می‌گیرد.

دکتر شهرکی در خصوص شرایط نگهداری و عرضه تخم‌مرغ افزود: تخم‌مرغ باید در فضای یخچال و در دمای 8 درجه سانتی‌گراد نگهداری شده و دارای شناسه یعنی تاریخ تولید، انقضاء و نام واحد تولید باشد.

کد خبر 187655
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز