جامعه باستان‌شناسی ایران با انتشار بیانیه‌ای نسبت به بی‌توجهی در حفاظت از نقش‌برجسته‌ها وسنگ‌نگاره‌های باستانی، به‌ویژه در مجموعه طاق‌بستان کرمانشاه هشدار داد.

طاق بستان کرمانشاه

جامعه باستان‌شناسی ایران در بیانیه خود که نسخه‌ای از آن نیز به روزنامه همشهری ارسال شده است، اعلام کرد: در هفته‌های اخیر اخبار تخریب‌ها، آسیب‌ها و بی‌توجهی‌ها به آثار تاریخی و فرهنگی بیش از پیش به گوش می‌رسد.از آن جمله می‌توان به مواردی چون آسیب به نقش‌برجسته‌های بَرمِ دِلَک و تنگ قندیل در استان فارس، نقش‌برجسته خان‌تختی در اتان آذربایجان غربی و مجموعه باستانی طاق‌بستان در استان کرمانشاه اشاره کرد.

در بیانیه جامعه باستان‌شناسی کشور آمده است: طی هفته‌های اخیر اداره میراث فرهنگی استان کرمانشاه در چارچوب ساماندهی اقدام به خاکبرداری در جلوی طاق‌ها و نقش‌برجسته‌های مجموعه طاق‌بستان کرده است، اما براساس تصویرها و گزارش‌های منتشرشده، این کار با استفاده از ماشین‌آلات سنگین و مته‌برقی و در فاصله بسیار نزدیک به طاق‌ها صورت گرفته که اری کاملا غیرمعمول است.

براساس بیانیه باستان‌شناس‌ها، مسئولان پروژه در پاسخ به ابراز نگرانی دوستداران و اهالی میراث فرهنگی، اعلام کرده‌اند که این کار پس از مطالعات اولیه و کارشناسی انجام شده است! پرسش اساسی از مسئولان میراث فرهنگی استان کرمانشاه این است که تا چه حد از بی‌خطر بودن اینگونه عملیات پیش از استفاده از ماشین‌آلات سنگین اطمینان حاصل شده است؟

کارشناسانی که این برنامه‌ها براساس نظر آنها انجام شده، چه کسانی هستند و آیا از دانش و تجربه کافی در این زمینه‌ها برخوردارند؟ در ادامه‌ این بیانیه آمده است: جامعه باستان‌شناسی ایران انتظار دارد که مسئولان محترم سازمان میراث فرهنگی درباره آسیب‌ها و تخریب‌ها به سنگ‌نگاره‌های باستانی توجه کافی نشان دهند و به‌ویژه انتظار می‌رود که میراث فرهنگی استان کرمانشاه درباره عملیات خاکبرداری و برنامه حفاظتی در طاق‌بستان به نگرانی‌های اهالی میراث فرهنگی و به‌ویژه باستان‌شناسان پاسخ گوید.

 

کد خبر 187876

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز