همشهری آنلاین: محققان کشور هواپیمای بدون سرنشین رادار گریزی را طراحی کردند که قادر است با استفاده از دو موتور، با حمل 100 کیلوگرم بار به مدت 3 ساعت در آسمان پرواز کند.

مهندس عباس جم از محققان تیم تحقیقاتی پهباد «لیکو» در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به جزئیات این پهباد، افزود: وزن این پهباد که با نام «لیکو» طراحی و ساخته شده است، حدود 53 کیلوگرم و قادر به حمل بار به میزان 100 کیلوگرم است.

وی با بیان اینکه سوخت این هواپیما بنزین معمولی است، اظهار داشت: ظرفیت سوخت گیری این پهباد 30 لیتر است که با این میزان بنزین توانایی 3 ساعت پرواز مداوم در سقف پروازی 16 هزار پایی را از سطح زمین دارد.

جم با بیان اینکه پهباد طراحی شده از راه دور کنترل می شود، خاطر نشان کرد: همچنین برد کنترلی این پرنده بدون سرنشین 100 کیلومتر است.

این محقق با اشاره به ویژگی‌های سیستم‌های پیشرانش این پهباد، ادامه داد: سیستم پیشرانش این پرنده توسط 2 موتور با مجموع توان 35 اسب بخار تامین می‌شود. این 2موتور توانایی پرواز پهپاد در ارتفاع کمتر از 70 متر از سطح زمین را فراهم می‌کند.
جم طول بال این پهباد را 5.9 متر و طول بدنه آن را 4 متر ذکر کرد و یادآور شد: حداکثر سرعت این پهباد 220 کیلومتر بر ساعت است و برای فرود نیاز به باند پروازی به طول 200 فوت دارد.

 وی تصویربرداری را از ماموریت‌های این پهباد دانست و در این باره توضیح داد: این هواپیما به گونه‌ای طراحی شده که قابلیت نصب انواع سیستم‌های الکترونیکی و مخابراتی را دارد که از آن جمله می‌توان به نصب دوربین‌ها بر روی این پهپاد اشاره کرد.
جم یادآور شد: تصاویر دریافتی از این دوربین ها به ایستگاه ارسال و توسط سیستم‌ها با استفاده از هوش مصنوعی تصاویر ارسال شده پردازش می‌شود.

مدیر عامل شرکت توسعه ارتباط، سامانه رادار گریز بودن را از دیگر مزایای پهباد ساخته شده عنوان کرد و افزود: این هواپیمای بدون سرنشین مجهز به سیستم رادار گریز است. علاوه بر این دو GPS بر روی آن نصب شده است.

سیستم خلبان خودکار یکی دیگر از ویژگی های «لیکو» است، این سیستم کمک می‌کند تا این هواپیما در مسافت‌های طولانی براساس برنامه مسیر، حرکت کرده و مجدادا به پایگاه باز گردد.

جم با اشاره به کاربردهای پهباد طراحی شده، افزود: از این هواپیما می‌توان در مقاصد امداد و نجات، شناسایی، گشت زنی در مواقع بحرانی، حمل بارهای سبک و مقاصد نظامی و فیلمبرداری استفاده کرد همچنین هزینه قطعات یدکی و تعمیر و نگهداری این هواپیما بسیار کم است و در صورت تجاری سازی صرفه جویی ارزی زیادی را برای کشور در پی خواهد داشت.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۶ مهر ۱۳۹۱ - ۰۷:۲۱