همشهری آنلاین: دومین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سه شنبه شب برگزاری شد و این بار اوباما به عکس مناظره قبلی در موضع تهاجمی قرار گرفت و دو طرف بارها با واکنش‌های عصبی و هیجانی با یکدیگر به مجادله پرداختند.

واکنش‌های عصبی و هیجانی اوباما و رامنی در دومین مناظره

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه دیلی میل، باراک اوباما که ظاهرا این بار به عکس عملکرد کم فروغ خود در مناظره قبلی با طرح متفاوتی آمده بود به میت رامنی‌، رقیب جمهوری‌خواه خود نسبت به طرح‌ها و نرخ مالیات وی و همینطور موضع گیری‌اش درخصوص طرح دولت اوباما برای نجات صنعت خودروسازی و همچنین تقابل با چین حمله کرد.

این دو کاندیدا همچنین در زمان‌هایی از لحاظ فیزیکی نیز تهاجمی عمل می‌کردند و با حرکات عصبی دست و صورت با یکدیگر به مجادله می‌پرداختند.

بهبود عملکرد اوباما در این مناظره سبب شد که در دو نظرسنجی انجام شده بلافاصله پس از دومین مناظره، وی به عنوان فرد پیروز قلمداد شود.

اوباما در این مناظره درخصوص بودجه آمریکا گفت: هم پیمانان رامنی در کنگره 98 درصد از مردم را به گروگان گرفته‌اند زیرا خواهان کاهش مالیات برای دو درصد ثروتمند جامعه هستند.

اوباما هم‌چنین درخصوص طرح اقتصادی رامنی گفت: میت رامنی می‌گوید که یک طرح پنج ماده‌ای دارد اما من می‌گویم که او طرح پنج ماده‌ای ندارد بلکه تنها یک طرح یک ماده‌ای دارد و آن اطمینان حاصل کردن از بازی کردن ثروتمندان با مجموعه‌ای از قوانین جداگانه است.

اوباما همچنین درخصوص موضع رامنی در مقابل چین گفت: شما آخرین کسی هستید که به دنبال سرسختی نشان دادن در مقابل چین هستید.

اوباما همچنین درخصوص عملکردش به عنوان فرمانده کل قوا گفت: من کسی هستم که وقتی تابوت‌ها به خانه می‌آیند باید از آنها استقبال کنم.

در مقابل میت رامنی ابتدا از اوباما بابت اینکه در این مناظره شرکت کرده، تشکر کرد و سپس درخصوص کسری بودجه و چگونه مبارزه با آن گفت: من می‌دانم متعادل ساختن بودجه به چه چیزی نیاز دارد، من این کار را در تمام زندگی خود انجام داده‌ام.

رامنی هم‌چنین به اوباما به خاطر قطع سخنان وی گفت: کمی بعد نوبت را به شما می‌دهند اما الان من دارم حرف می‌زنم!

رامنی هم‌چنین درباره اوباما گفت که وی سخنران خوبی است و می‌تواند طرح‌ها و دیدگاه خود را توصیف کند، این عالی است اما بجز آن ما عملکردی نیز داریم که باید آن را بررسی کنیم.

در مقابل رامنی نیز که قصد عقب‌نشینی نداشت گاهی حرف اوباما را قطع می‌کرد و حتی با مجری مناظره نیز درباره قوانین مناظره به بحث پرداخت.

اوباما هنگامی که رامنی از اظهار نظرهای خود درخصوص طرح دولت برای نجات صنعت خودروسازی دفاع کرد با حمله به وی گفت که رامنی حقیقت را نمی‌گوید.

اوباما همچنین درباره مسائل اجتماعی نظیر سقط جنین، رامنی را افراطگر دانست و هشدار داد در صورت انتخاب وی آمریکا به دوران سیاست‌های اقتصادی جورج دبلیو بوش برخواهد گشت.

پس از این مناظره یک نظرسنجی انجام شده از سوی شبکه سی.بی.اس نشان داد که 37 درصد از رای‌دهندگان اوباما را پیروز این مناظره دانسته و در مقابل 30 درصد رامنی را پیروز قلمداد کردند.

همچنین نظرسنجی دیگری نیز از سوی شبکه سی.ان.ان نشان داد که رای دهندگانی که ناظر این مناظره بودند 46 درصد اوباما را پیروز دانسته و 39 درصد رامنی را پیروز دانستند.

از سوی دیگر، به گزارش خبرگزاری شینهوا، باراک اوباما در جریان دومین مناظره ریاست جمهوری اعلام کرد که در نهایت وی مسئول اتفاقات رخ داده در جریان حمله به کنسولگری آمریکا در شهر بنغازی لیبی است.

اوباما اظهار داشت: من رئیس‌جمهور هستم و همواره مسئول اتفاقات می‌باشم. این در حالی است که روز دوشنبه هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا با هدف کم کردن فشارها بر اوباما گفت که شخصا مسئولیت حمله به کنسولگری آمریکا در شهر بنغازی را قبول می‌کند.

اوباما گفت: من به طور کامل مسئولیت آنچه در بنغازی رخ داده به عهده می‌گیرم چرا که همه افرادی که خدمت می‌کردند نمایندگان من بودند و من کسی بودم که به تابوت‌های آنها ادای احترام کرد اما باید تاکید کنم همه آنها نمایندگان دولت آمریکا و نمایندگان رئیس‌جمهور و من بودند، من آنها را به آنجا فرستادم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه سی.ان.ان گفت: هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه کار فوق العاده‌ای انجام داد اما باید این نکته را ذکر کنم که او نیز برای من کار می‌کند، من رئیس‌جمهورم و در برابر همه چیز مسئول.

وی خطاب به حاضران در دانشگاه هوفتسرا گفت: پس از اطلاع از این حمله تیم امنیت ملی را فرا خواندم و از آنها خواستم برای مقابله با شرایط موجود راهکاری ارائه دهند. به هر حال پس از این حادثه دستور افزایش شرایط امنیتی در تمامی نهادهای دیپلماتیک آمریکا در لیبی و سراسر منطقه صادر شد و همچنین برای یافتن علل این حادثه حقایق منجر به این حادثه و یافتن مسئولان آن و ممانعت از وقوع مجدد آن دستور دادم.

وی همچنین رامنی را به بازی گرفتن سیاست امنیت ملی با انتقاد از دولت متهم کرد.

رامنی در مقابل اوباما را به بهره‌برداری از حمله به کنسولگری آمریکا به منظور به دست آوردن امتیازات سیاسی متهم کرد.

اوباما گفت: این حرف که هر کسی در تیم من چه وزیر امور خارجه و چه سفیر آمریکا در سازمان ملل و یا هر کس دیگری وقتی که ما چهار تن از اعضای خود را از دست داده‌ایم به دنبال سیاست بازی و یا گمراه کردن مردم باشد، توهین آمیز است.

در مقابل رامنی، اوباما را متهم کرد که روز پس از وقوع این حملات به فکر فعالیت‌های انتخاباتی خود بوده و در یک مراسم جذب کمک‌های مالی به ستاد انتخاباتی خود شرکت کرده است و حملات مرگبار بنغازی نمایانگر نقش برآب شدن سیاست خاورمیانه اوباما است.

رامنی گفت: هیچ تظاهراتی در این حمله دخیل نبود، این یک حمله تروریستی بود و مدت زیادی طول کشید تا حقیقت درباره آن به مردم آمریکا گفته شود.

رامنی تاکید کرد: این مساله کل سیاست خاورمیانه رئیس‌جمهور را زیر سوال می‌برد و راهبرد خاورمیانه وی در مقابل چشمان همه نقش برآب شده است.

در این مناظره رامنی تاکید کرد که برای مبارزه با بیکاری در آمریکا تلاش زیادی خواهد کرد.

رامنی گفت: من زندگی‌ام را در بخش خصوص سپری کرده‌ام و می‌دانم که چرا شغل‌ها به وجود می‌آیند و از بین می‌روند و اکنون نیز شغل‌ها از بین می‌روند چرا که علت آنها سیاست‌های این دولت است.

اوباما که به سبب نرمش نشان دادن در مقابل رامنی در جریان مناظره دو هفته پیش هدف انتقاد قرار گرفته بود، این بار با اتخاذ لحنی تهاجمی‌تر وعده‌های انتخاباتی رامنی را هدف حمله قرار داد و وی را زیر سوال برد.

این مناظره در دانشگاه هوفسترا واقع در جزیره لانگ‌آیلند نیویورک و با حضور 82 فرد رای دهنده برگزار شد که سوال‌های خود را درخصوص موضوعات گوناگون از دو کاندیدا مطرح کردند.

در این مناظره کاندیداها می‌توانستند روی صحنه به منظور پاسخ مستقیم به سوالات مخاطبان راه رفته و نزد آنها بروند. اکثر سوالات مطرح شده مربوط به اقتصاد آمریکا و طرح‌های کاندیداها به منظور مقابله با بیکاری و تضمین ایجاد شغل برای فارغ التحصیلان و زنان و همچنین تغییرات مالیاتی بود.

آخرین مناظره ریاست جمهوری آمریکا قرار است در تاریخ 29 اکتبر در ایالت فلوریدا برگزار شود و تمرکز آن بر مسائل سیاست خارجی خواهد بود.

کد خبر 188193
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز