همشهری آنلاین: نخستین پیشرفت‌ها در مذاکرات صلح میان دولت کلمبیا و چریک های چپگرای فارک روز پنجشنبه در اسلو نمایان شد.

Presskonferenz

خبرگزاری اتریش از اسلو گزارش داد، هر دو طرف مذاکره در نشست خبری مشترکی در هتل هوردالزیون (Hurdalsjoen) در هوردال، واقع در 50 کیلومتری شمال اسلو شرکت کردند و گفتند در خصوص ادامه گفت وگوها در تاریخ 15 نوامبر در هاوانا به توافق رسیده‌اند.

مذاکرات دو طرف پشت درهای بسته برگزار شد. مذاکرات صلح زیر چتر نروژ و کوبا و با مشارکت شیلی و ونزوئلا آغاز شده بود.

این مذاکرات پس از یک سلسله تلاش‌ها با هدف خاتمه دادن به درگیری‌هایی که از زمان تاسیس فارک در سال 1964 موجب مرگ ده ها هزار نفر شده، صورت می‌گیرد.

هومبرتو دو لا کاله (Humberto de la Calle)، رییس هیات مذاکره کلمبیا گفت این بار همه چیز فرق می‌کند. خوان مانوئل سانتوس، رییس جمهور کلمبیا تاکید دارد اقدامات علیه فارک در 10 سال اخیر موجب تضعیف شورشیان شده است. این نخستین بار است که نماینده‌ای از شورشیان و دولت از زمان قطع مذاکرات صلحی که بین سال های 1999 تا 2002 برگزار شده بود، کنار هم قرار می‌گیرند.

فارک بزرگترین و با قدمت‌ترین نیروی چریکی در آمریکای جنوبی است. به مرور زمان، رنگ و بوی سیاسی نبرد آنها کمتر شده است. امروز این نیروهای چپگرا بیشتر با باج گیری، معاملات مواد مخدر و گروگان گیری سر و کار دارند. به گفته سازمان‌های امدادرسانی، آنها بیش از 400 نفر را به عنوان گروگان در اختیار خود دارند. اما شورشیان این ادعا را رد کرده‌اند.

کلمبیا یکی از کشورهای رکورددار از نظر آمار آدم ربایی در جهان است. باجی که معمولا برای آزادی گروگانگیری‌های چندین ساله دریافت می شود، منبع اصلی درآمدی شورشیان محسوب می‌شود.

کد خبر 188270
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز