همشهری آنلاین: همیشه به کاربران رایانه‌ها درباره اهمیت حفظ سیستم‌های رایانه‌ای از آلوده شدن به انواع ویروس‌ها و بد‌افزارها توصیه‌های فراوانی می‌شود، اما با آغاز فصل سرما، نوع ویروس‌هایی که از آلوده شدن سیستم‌ها به آنها باید خودداری کرد نیز تغییر پیدا می‌کند.

آنفولانزا

این نوع ویروس‌ها قدیمی‌تر، ساده‌تر و معمولی‌تر از ویروس‌های رایانه‌ای شناخته شده هستند. ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا می‌تواند کارایی انسان را به همان سرعتی که یک ویروس رایانه را از کار می‌اندازد، از بین ببرد.

سرفه و عطسه تنها راه‌های شیوع این دو بیماری به شمار نمی‌روند. این ویروس‌ها می‌توانند برای چندین روز بر روی سطوح سخت زنده باقی بمانند که این سطوح سخت می‌توانند صفحه کلید رایانه، ماوس، تبلت‌ها و یا اسمارت‌فونها باشند.

اگر صفحه‌کلیدی آلوده توسط فردی لمس شود و فرد نادانسته دهان، دماغ یا چشم‌های خود را لمس کند، شانس ابتلای وی به آنفولانزا بسیار زیاد خواهد بود.

اولین حرکت دفاعی برای مقابله با این بیماری، حفظ بهداشت شخصی و تزریق واکسن‌های مورد نیاز است، اما پاک کردن ابزار و لوازم کار در محل کار یا خانه حرکت دفاعی دیگری است که در کنار حرکت اولی می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به‌ این بیماریها بسیار تاثیرگذار باشد.

در ادامه به چند راهکار برای پاک کردن سیستم‌های رایانه‌ای و دیگر لوازم از آلودگی این ویروسها ارائه می‌شود اما پیش از اقدام به این کارها باید از خاموش بودن تجهیزات و وصل نبودن آنها به منبع برق اطمینان حاصل کرد. از اسپری کردن مواد شوینده به سطح لوازم الکترونیک باید شدیدا خودداری کرده و از ورود مایعات به سطوح باز آنها جلوگیری کرد.

همچنین باید از استفاده از پاک‌کننده‌های الکلی و پارچه‌های زبر یا دستمال‌های کاغذی در پاک کردن صفحات لمسی و نمایشگر رایانه‌ها به شدت خودداری کرد.

گوشی‌ها و تبلت‌ها

گوشی‌ها برای باکتری‌ها و میکروبها درست مانند ظروف پتری (ظروف کشت سلولی در آزمایشگاه) هستند. مالکان گوشی‌های موبایل آنها را بر روی میز آشپزخانه، نیمکت پارک،میز رستوران یا هرجای دیگری می‌گذارند، این ابزار مدت‌های طولانی را در جیب کاربران سپری می‌کند و در تماس مستقیم با اسکناس‌های آلوده و دیگر وسایل آلوده است.

در حقیقت آزمایشها نشان داده‌اند که میزان باکتری‌های موجود بر روی یک گوشی تلفن همراه از تعداد باکتری‌های موجود در توالت بسیار بیشتر است و کاربران بدون توجه به این موضوع این ابزار را در طول روز بارها و بارها به صورت خود می‌چسبانند. برای پاک کردن گوشی‌ها و تبلت‌ها باید از پارچه‌های میکروفیبری استفاده کرد و بارها و بارها این پارچه‌ها را شست.

همچنین می‌توان از مدل‌های ضد‌باکتری این پارچه‌ها برای جلوگیری از ازدیاد باکتری‌ها در میان نسوج پارچه استفاده کرد. پاک کردن لایه‌های محافظ نمایشگر کمی دشوارتر از سطح خود نمایشگر است و در صورت نیاز بهتر است آن را از جا کنده و لایه‌ای جدید بر روی نمایشگر چسباند.

رایانه‌ها و تجهیزات

اغلب انسانها ناگزیر از لمس روزانه کلید‌های صفحه کلید رایانه هستند،از این رو زدودن این ابزار از انواع ویروسها و میکروبها در فصل سرما می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها ضروری به شمار رود.

نکاتی که برای تمیز کردن این تجهیزات باید در نظر گرفت خانوش کردن تجهیزات سیم‌دار و خاموش کردن و خارج کردن باطری‌های تجهیزات بی‌سیم است.

برای تمیز کردن اینتجهیزات بهترین وسیله دستمال‌های ضد‌عفونی‌کننده‌ای است که انواع آن در بازار موجود است، البته باید از نوع غیر سفید‌کننده این دستمال‌ها استفاده شود. برای تمیزکردن نمایشگر باید از دستمالی بدون پرز استفاده شود درحالی که دستمال تنها کمی مرطوب است.

از پاک کردن سیستم‌ها با استفاده از دستمال‌هایی که یه شدت خیس هستند و قطرات مایع از آنها سرازیر است باید به شدت خودداری کرد.

کد خبر 188502
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز