بوشهر: استان بوشهر با مساحت بیش از 27هزار و 600کیلومترمربع در حاشیه خلیج‌فارس قرار گرفته است.

این استان به‌طور کامل در نواحی فوق حاره یا کمربند پرفشار جنب حاره قرار گرفته است که مهم‌ترین ویژگی سیاره‌ای آن همانا کمبود بارش در این ناحیه است. این ویژگی سبب شده تا استان بوشهر در کمربند مناطق خشک و نیمه خشک قرار گیرد. میزان متوسط بارندگی استان در یک دوره 30ساله 250میلی‌متر بوده است که در هر سال این میزان تغییر می‌کند. به گزارش ایرنا منابع آب‌های زیرزمینی استان بوشهر شامل منابع آبی آبرفتی و آهکی است.

مدیرکل هواشناسی استان بوشهر در این خصوص گفت: این استان از 40مورد بلایای طبیعی در دنیا، 30پدیده را دارد و خشکسالی یکی از این پدیده‎هاست که در سال‌های اخیر در این استان با آن مواجه هستیم، به‌طوری‌که در سال زراعی گذشته با 59درصد کاهش، این استان با بیشترین کاهش در بارندگی مواجه بوده است. نادر شفی خدایی‎ ‎اضافه کرد: کمترین بارش در مناطق جنوبی استان در شهرستان‎های کنگان، دیر و جم بود که به‌ترتیب 80، 75 و 71درصد نسبت به سال پیش از آن کاهش داشت. مدیرکل هواشناسی استان بوشهر گفت: با توجه به بررسی‌های انجام‌شده، در سال زراعی گذشته این استان از نظر میزان بارندگی جزو آخرین استان‌های کشور بود. مدیرکل هواشناسی استان بوشهر یادآورشد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که استان بوشهر در شرایط خشکسالی کشور شدیدترین خشکسالی‌ها را دارد و در وضعیت بحرانی و خطرناک است. این مقام مسئول اضافه کرد: میانگین بارش در استان بوشهر سالانه 260میلی‌متر است و این درحالی است که سال زراعی گذشته این میزان به 127‎میلی‌متر کاهش یافت. وی افزود: کمترین میزان بارش از نظر حجمی بین شهرهای کشور نیز مربوط به عسلویه با 40میلی‌متر است. شفی خدایی درباره پدیده گردوغبار نیز گفت: پدیده گردوغبار و کاهش بارش ارتباطی مستقیم با هم دارند که درصورت ادامه این پدیده، انتظار کاهش بارندگی را در استان بوشهر خواهیم داشت.

وی اظهار داشت: سال گذشته با وجود همه پیش‎بینی‎ها و آمادگی‎های لازم، با کاهش بی‎سابقه دما در منطقه تنگ ارم که به زیر منفی 10رسید، خسارت زیادی به بخش کشاورزی وارد شد. وی اضافه کرد: کاهش دما و تداوم سرما و سرعت ، شدت و وسعت سرمازدگی خارج از پیش‌بینی‎های ما بود و همین امر سبب بروز خسارت‎ ‎به محصولات کشاورزی شد. شفی خدایی افزود: این درحالی است که بوشهر از معدود استان‌هایی است که از فقدان ایستگاه هواشناسی کشاورزی رنج می‌برد. وی اضافه کرد: برای حل این مشکل در نشستی با حضور مسئولان سازمان مرکزی مقرر شده است سازمان جهادکشاورزی استان بوشهر تجهیزات لازم برای این ایستگاه را خریداری کند که تاکنون این مهم انجام نشده است. همچنین مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: بررسی آمار بارندگی این استان نشان می‌دهد، متوسط تداوم خشکسالی هواشناسی استان دو سال است ولی تداوم خشکسالی‌ در سال‌های اخیر افزایش یافته و به هفت سال رسیده است. شاپور رجایی افزود: متوسط بارندگی استان در سال آبی گذشته 40درصد نسبت به میانگین درازمدت کاهش نشان می‌دهد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان بوشهر نیز به ایرنا گفت: براساس برآوردهای انجام شده خشکسالی درسال زراعی گذشته یکهزار و 380میلیارد ریال به بخش کشاورزی این استان خسارت وارد کرده است. ‎ نوذر منفرد افزود: همچنین براساس آمارها برآورد خسارت خشکسالی این استان در سال زراعی 88-87، یک‌هزار و 80میلیارد ریال، سال 89-88، 920میلیارد ریال و سال 90-89، یک‌هزار و 60میلیارد ریال اعلام شده است. وی اضافه کرد: پیامدهای ناشی از خشکسالی در بخش کشاورزی علاوه بر جنبه روانی از نظر فنی نیز باعث کاهش کمی و کیفی آب‌های سطحی و زیرزمینی، تولیدات کشاورزی و دامی از 15تا 100درصد، ضعف بنیه گیاهان و دام‌ها و کاهش مقاومت آنها در برابر بیماری‌ها و آفات و ناتوانی کشاورزان در بازپرداخت اقساط وام‌ها شده است.

منفرد افزود: خشکسالی‌های پیاپی همچنین کاهش پوشش گیاهی، جمعیت دامی، تشدید کانون‌های بیابان‌زایی و ایجاد گردوغبار در این استان را در پی داشته است. مدیردفتر بحران استانداری بوشهر نیز با اشاره به پدیده ریزگردها در این استان گفت: گردوغبار ازجمله مواردی است که عوارض زیادی را برای استان بوشهر به‌دنبال دارد و باید برای ایجاد شرایطی که کمترین خسارت‌ها در آن متوجه مردم شود، تلاش کنیم. مقصودی گفت: با توجه به اینکه استان بوشهر از نظر آب شرب و کشاورزی با مشکل مواجه است راه‌اندازی آب شیرین‌کن‌ها، احداث خط دوم آب کوثر، سد، جنگل‌کاری و نوار سبز حاشیه‌ای در استان ضروری است. معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان بوشهر نیز گفت: با توجه به آمار ایستگاه‌های هواشناسی استان بوشهر، این استان از سال 77 تا 80 با یک دوره خشکسالی و از سال 85 تاکنون نیز با دوره دوم خشکسالی روبه‌روست. استاندار بوشهر نیز گفت: با توجه به خشکسالی‌های متوالی حاکم بر این استان تهیه سند مقابله با خشکسالی برای استان ضروری است. فریدون حسنوند با اشاره به ضعف سفره‌های زیرزمینی در اثر خشکسالی بیان کرد: سدهایی که در استان بوشهر در دست احداث است بیشتر با هدف تأمین آب آشامیدنی است و این بیانگر وجود بحران جدی در این زمینه است.

کد خبر 188872

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز