همشهری آنلاین: موسسه با سابقه کریستی در حالی شامگاه 23 اکتبر(دوم آبان) سیزدهمین حراج خاورمیانه خود را در امارات تاورز(برج های دو قلوی شهر دوبی)برپا کرد که شب قبل از آن،گالری اُپرا اولین حراج خاورمیانه خود را با تمرکز بر آثار مدرن و معاصر در مرکز تجاری بین‌المللی دوبی (DIFC) رسماً افتتاح کرده بود.

حراج اپرا

به گزارش ایلنا، کریستی همچون همیشه حراج خود را بر آثار ایرانی، عرب و ترک متمرکز کرد و البته باز هم به روال دوره قبل، محمود سعید هنرمند فقید مصری رکورد دار شد.

اپرا گالری اما، هنرمندان کشورهای مختلف از دوره‌ها و سبکهای گوناگون را زیر سقف حراج خود گرد هم آورد.

بخش اول حراج کریستی ساعت 19 روز 23 اکتبر با ارائه 30 اثر از هنرمندان ایرانی، عرب و ترک در مکان همیشگی این حراج واقع در برج های دوقلوی امارات برپا شد تا این حراج در شب اول شاهد فروش 96 درصدی آثار با رقم کلی 6/3 میلیون دلار باشد.

محمود سعید با تابلوی 87 در 128 سانتی متری اش تحت عنوان "ماهیگیر "به رقم فروش 818 هزار دلار دست یافت در حالی که برآورد اولیه آن،400 تا 600 هزار دلار در نظر گرفته شده بود.

اما سهراب سپهری نقاش بزرگ ایرانی حائز دومین رکورد این شب شد؛ آن هم با فروش 266 هزار دلاری تابلوی 97 در 126 سانتی متری اش از مجموعه تنه درختان که 200 تا 250 هزار دلار قیمت گذاری شده بود.

با وجود فاصله زیاد فروش تابلوی محمود سعید و سپهری، در شب اول مجموعاً هشت رکورد از ده رکورد برتر از آن آثار ایرانی بود.

دو رکورد دیگر هم به واسطه فروش تابلوهای محمود سعید،عاید این حراج شد. هشت رکورد دیگر شب اول این حراج به این قرار است: تابلوی 8N619VT اثر فرهاد مشیری به مبلغ 245 هزار دلار؛تابلوی کوزه از مشیری 230 هزار دلار؛اثر بدون عنوان محمد احصایی 188 هزار دلار؛ El Zar از محمود سعید 182 هزار دلار؛تابلوی "در " از شیرازه هوشیاری 158 هزار دلار؛کوهنور آسمان از مشیری 146 هزار دلار؛ Epistrophy MT1 از تیمو ناصری 134 هزار دلار، و عشق از نصرالله افجه ای 110 هزار دلار.

مایکل جها:مارکت در دستان استادان خاورمیانه است

مایکل جها مدیر خاورمیانه موسسه حراج کریستی و رییس حراج ضمن اعلام رضایت از نتایج حراج شامگاه سه شنبه 23 اکتبر این موسسه، گفت:"حراج کریستیز در شب نخست برپایی خود شاهد نتایج خیره کننده ای بود.

باید بگویم مارکت هنر در دستان استادان خاورمیانه است و این هنرمندان علائق خریداران را به خود جذب کرده اند.

نکته مهم در این جاست که ما در شب نخست حراج شاهد فروش نیمی از آثار بالاتر از high estimate بودیم." به اعتقاد جها، برپایی شب های هنر در DIFC طی هفته گذشته باعث شده فضای هنری دوبی روزهای پر رونق و شلوغی را پشت سر بگذارد.

پیرهاشمی، غائب بزرگ

سیزدهمین حراج کریستیز یک غائب بزرگ هم داشت: افشین پیرهاشمی. پیرهاشمی 38 ساله که در دوره های قبل با کسب دو رکورد بزرگ نیم میلیون دلاری عنوان گران ترین هنرمند زیر 40 سال خاورمیانه و شمال آفریقا را از آن خود کرده بود،به تازگی قرار دادی ساله را با گالری"ایام" منعقد کرده است؛قرار دادی که ماحصل اش برپایی نمایشگاه هایی مهم در دوبی،لندن و نیویورک خواهد بود.

او قرار است در Art Dubai (نمایشگاه مهم سالانه شهر دوبی) و Art Abu Dhabi (نمایشگاه هنری ابوظبی) هم شرکت داشته باشد.

همچنین قرار است پاییز سال آینده شعبه لندن گالری "ایام " با نمایشگاهی از این هنرمند برنده جایزه متفاوت دوسالانه پکن افتتاح شود.

شب "اپرا "؛از پیکاسو تا تناولی

اما چند قدم آن طرف تر از امارات تاورز، هتل "ریتز کارلتون" در مجموعه DIFC که محل تجمع گالری های دوبی است؛ میزبان اولین حراج خاورمیانه ی اپرا گالری بود.

تفاوت این حراج با حراج کریستی-صرف نظر از قدمت و سابقه موسسه کریستی- عدم طبقه بندی هنرمندان کشورهای مختلف بود.

از این رو در این حراج هم آثار کلود مونه، آگوست رنوار، پابلو پیکاسو، سالوادور دالی، کیس وان دونگن،فرناندو بوترو،آرمان، آنیش کاپور و دیمین هرست عرضه شد؛ هم آثار سهراب سپهری، پرویز تناولی، صادق تبریزی،حسین کاظمی، بهجت صدر، محمد احصایی،کوروش شیشه گران، فرهاد مشیری، سیراک ملکونیان، جعفر روحبخش و دیگران.

آثار ایرانی این حراج که با همکاری بنیاد فرانسوی "میلو" برگزار گردید، با کارشناسی ویدا زعیم و لیلا وارسته ارائه شده بود، ضمن این که ویدا زعیم گرداندن بخشی از مراسم حراج را در کنار ژیل دیانا مدیر مجموعه اپرا، بر عهده داشت.

اما رکورد حراج اپرا را،تابلوی Odalisque couchee از کیس وان دونگن نقاش نامدار هلندی (1968-1877)رقم زد.

این تابلوی 53 در 69 سانتی متری،موفق به فروش3/3 میلیون دلاری شد، ضمن این که تابلویی دیگر از او به مبلغ تقریبی800 هزار دلار به فروش رفت.

تابلویی از پیر آگوست رنوار نقاش نامدار فرانسوی به مبلغ 8/1 میلیون دلار فروخته شد. در میان هنرمندان فرهاد مشیری بالاترین رقم فروش را به مبلغ 187 هزار دلار نصیب هنر ایران کرد.

اثری دیگر این هنرمند 55 هزار دلار فروخته شد.همچنین هیچ های قرمز فایبرگلاس پرویز تناولی 42 هزار دلار؛ تابلوی نقاشیخط افجه‌ای 30 هزار و تابلوی دیگری از کوروش شیشه گران هم 30 هزار دلار فروخته شد.

کارشناس حراج اپرا: هنرمندان ایران را کنار هنرمندان مدرن اروپا قرار دادیم

ویدا زعیم کارشناس هنر ایران در موسسه حراج اپرا که به مدت هفت سال است در زمینه مارکت هنر ایران فعال است، درباره رویکرد این حراج در ارائه آثار ایرانی در کنار آثار مدرن و معاصر جهان، گفت:" تا پیش از این آثار ایرانی معمولا در کنار هنر عرب، ترک و هند ارایه می‌شدند؛ این بار سعی کردیم با قرار دادن نمونه های مهمی از هنر مدرن اروپا و هنر معاصر در کنار هنر ایران مجموعه داران بین المللی را با گوشه هایی از هنر امروز ایران آشنا کنیم.

ما بر خلاف روال مرسوم حراج های منطقه،هنر ایران را صرفاً در کنار هنر عرب و ترک قرار ندادیم. در واقع می خواستیم مجموعه داران بیشتری را به هنر ایران جذب کنیم".

به گفته زعیم،در حراج شامگاه 22 اکتبر اپرا، 22 درصد آثار را فرانسوی ها خریدند.همچنین 20 در صد دیگر از خریداران،جزء مجموعه‌داران بین المللی بودند.

لیلا وارسته،دیگر کارشناس حراج اپرا هم در گفت و گویی تلفنی از پاریس در مورد نتایج حراج گفت:"ویژگی مهم این حراج آن است که می‌تواند به رونق سایر حراج ها که هم اکنون در منطقه برپا می‌شود، کمک کند.

به جهت ارقام امیدوارکننده فروش،ما در صدد هستیم بهار سال آینده دومین حراج اپرا را در دوبی برگزار کنیم".

ایده حراج اپرا به شکل رویداد های متوالی از طرف ژیل دیانا مدیر مجموعه اپرا پیشنهاد شده و با اجرا در 14 شعبه این گالری در سه قاره ادامه پیدا خواهد کرد.

 

کد خبر 188948

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز