سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۴
۰ نفر

گروه اجتماعی: قائم‌مقام مجری طرح کارت هوشمند ملی از آغاز عملیات صدور این کارت در استان قم خبر داد و گفت: پس از اتمام صدور کارت هوشمند ملی در استان قم از سال آینده عملیات صدور کارت برای 62میلیون ایرانی در سراسر کشور به مرور آغاز می‌شود.

کارت ملی

محمد ابراهیم طریقت افزود: کارت هوشمند ملی در نهاد ریاست‌جمهوری با حضور رئیس‌جمهور، وزرا و مدیران سازمان ثبت احوال رونمایی می‌شود و پس از آن در استان قم به‌صورت نمونه برای یک سال کارت هوشمند ملی صادر می‌شود. وی تأکید کرد: طی این مدت تمامی افراد واجد شرایط در استان قم از کارت هوشمند ملی بهره‌مند خواهند شد که در ابتدا سه‌ماه به‌صورت آزمایشی و پس از آن فراخوان عمومی داده می‌شود.

قائم‌مقام مجری طرح کارت هوشمند ملی گفت: براساس برنامه پنجم توسعه، سازمان ثبت احوال طی این برنامه باید برای تمامی افراد واجد شرایط و ایرانیان داخل و خارج کشور کارت هوشمند ملی صادر کند که این امر نیز طی پنج سال محقق خواهد شد.
وی در مورد ویژگی‌های این کارت نیز گفت: شناسایی، تصدیق هویت، امضای دیجیتال، کیف پول الکترونیک، اتصال به شبکه سلامت و انتخابات ازجمله ویژگی‌های این کارت محسوب می‌شود.

طریقت افزود: استان قم به‌دلیل آماده بودن زیرساخت‌های الکترونیکی برای اجرای نمونه کارت هوشمند ملی انتخاب شده است. وی با اشاره به اینکه با صدور کارت هوشمند ملی سرویس و خدمات سریع، ارزان‌تر و مطمئن به هموطنان ارائه می‌شود، گفت: طی پنج سال آینده به سمت دولت الکترونیک پیش خواهیم رفت.

قائم‌مقام مجری طرح کارت هوشمند ملی گفت: در حال حاضر این کارت ظرفیت امضای دیجیتال، اثر انگشت و انتخابات الکترونیکی را دارد و مابقی ظرفیت‌های آن نیز به مرور تکمیل و به‌کار اضافه می‌شود.به گفته طریقت، افراد واجد شرایط بالای 15سال برای دریافت کارت هوشمند ابتدا باید ثبت نام اینترنتی انجام دهند و سپس برای دریافت عکس و اثر انگشت به دفاتر پیشخوان دولت و همچنین مراکز ثبت احوال مراجعه کنند و به‌طور متوسط طی یک هفته این کارت برای آنها صادر و از طریق پست تحویل داده می‌شود. وی در مورد استفاده از کیف پول الکترونیکی نیز گفت: این ظرفیت در کارت موجود است اما باید با شبکه بانکی هماهنگ و به مرور بانک‌های مختلف برای ارائه خدمات با سازمان هماهنگ شده و به این شبکه متصل شوند و البته کیف پول کارت هوشمند برای پرداخت‌های محدود و جزئی است.

قائم‌مقام مجری طرح کارت هوشمند ملی در مورد جایگزین شدن کارت هوشمند با شناسنامه گفت: برچیده شدن شناسنامه‌های کاغذی فعلا در دستور کار قرار ندارد اما درصورت تصمیم‌گیری در سطوح بالاتر و همچنین سازمان ثبت احوال چنانچه خدمات کارت افزایش پیدا کند این کارت به مرور می‌تواند جایگزین شناسنامه شود.

طریقت با اشاره به اینکه از اوایل سال آینده به‌تدریج در کشور عملیات صدور کارت هوشمند آغاز می‌شود، گفت: در ابتدا برای افراد 15سال و بالاتر که حدود 62میلیون نفر می‌شوند طی پنج سال کارت هوشمند ملی صادر خواهد شد و تمامی ایرانیان داخل و خارج تحت پوشش این کارت قرار می‌گیرند و فعلا برای غیرایرانیان مقیم داخل برنامه‌ای نداریم. وی با اشاره به اینکه کارت از خارج از کشور وارد می‌شود، گفت: با معاونت فناوری ریاست‌جمهوری برنامه‌ریزی شده که کارت در داخل تأمین شود و در این صورت با امکانات موجود سریع‌تر می‌توانیم برای تمامی ایرانیان کارت هوشمند ملی صادر کنیم.قائم‌مقام مجری طرح کارت هوشمند ملی گفت: کارت هوشمند ملی تماسی و غیرتماسی است به‌طوری که با اجازه صاحب کارت اطلاعات آن با تماس و همچنین از فاصله چند سانتی‌متر رویت می‌شود.

کد خبر 189716
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز