گروه شهری: روزگذشته حمزه شکیب، رئیس کمیسیون عمران در قالب تذکری در شورای شهر خطاب به دولت، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری درباره اعمال برخی تغییرات در طرح تفصیلی شهر تهران انتقاد کرد، تغییراتی که از نظر این عضو شورای شهر شش یا هفت سال دیگر در قالب ناهنجاری‌های اجتماعی خود را نشان می‌دهد و متأسفانه به پای شورای شهر سوم گذاشته خواهدشد.

شورای شهر

وی خواستار آن شد تا طرح تفصیلی شهر تهران مجددا برای بررسی به شورای شهر برگردانده شود زیرا تغییرات اعمال شده از نظر شکیب مبنای علمی ندارد. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز در حمایت از تذکر رئیس کمیسیون عمران، تغییرات اعمال شده در طرح تفصیلی را عجیب و به منزله فراموشی طرح جامع شهر تهران دانست.

به گفته چمران در ابتدا قرار شد به‌منظور جلوگیری از افزایش قیمت مسکن به پهنه‌های R112 یک طبقه تراکم اضافه شود و به این ترتیب ساختمان‌های دو‌طبقه به سه‌طبقه و ساختمان‌های سه‌طبقه به چهار‌طبقه تبدیل شود. این درحالی است که در عمل، شورای‌عالی شهرسازی و معماری به‌گونه‌ای دیگر عمل کرد و پهنه‌های R112‌ را به R122 تبدیل کردند که ما با این کار موافق نبودیم.
وی در توضیح تغییرات اعمال شده از سوی شورای‌عالی شهرسازی به تعریف بافت‌های ناپایدار اشاره کرد و گفت:‌ با تعریف بافت ناپایدار در منطقه صاحبقرانیه دو طبقه تراکم تشویقی درنظر گرفتند این درحالی است که از نظر ما این کار غیرقابل‌قبول است و اصلا نمی‌دانیم این بافت‌های ناپایدار از کجا آمده است زیرا ما بافت فرسوده داشتیم اما نه بافت ناپایدار، به همین دلیل باید نسبت به اصلاح این بند توسط کمیسیون ماده پنج اقدام شود.

بنا براین گزارش دیروز معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران هم این تذکرات را وارد دانست و در حمایت آن گفت: از زمانی که شورای شهر متوجه اعمال این تغییرات در طرح تفصیلی شد هم مصوب کردیم و هم نامه دادیم و خواستار بازنگری جدی در این‌باره شدیم. وی بابت اینکه تمام محاسبات طرح تفصیلی که مدت‌ها زمان و کار کارشناسی صرف تهیه آن شده بود تنها در یک جلسه از سوی شورای‌عالی شهرسازی تغییر کرد اعتراض کرد و گفت: این اتفاق درستی نیست. وی افزود: مناطق یک، دو، سه و پنج ازجمله مهم‌ترین مناطقی هستند که برخلاف محاسبات طرح تفصیلی هم‌اکنون در آن ساخت وساز صورت می‌گیرد.

طرح رعایت اصول معماری ایرانی - اسلامی

دیروز طرح الزام شهرداری تهران به رعایت اصول معماری ایرانی- اسلامی و زیباسازی نما و منظر ساختمان‌های شهر در میان اعضای شورای شهر بحث‌های زیادی را موجب شد اما به‌دلیل اهمیت موضوع قرارشد دوباره به کمیسیون عمران بازگردانده شود و پس از اعمال نظرات اعضا مجددا برای تصمیم‌گیری به صحن علنی ارسال شود.

علیرضا دبیر عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران ، مرتضی طلایی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر و معصومه آباد رئیس کمیته سلامت شورا خواستار آن بودند که تصویب این طرح برای عملیاتی شدن با تأمل بیشتری انجام شود، به همین دلیل کمیته کاری باید در این‌باره تشکیل شود. رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران هم خواستار تعریف روشن و دقیقی از معماری ایرانی - اسلامی شد.

این درحالی است که از نظر چمران نه‌تنها معماری اسلامی را نمی‌توان گفت که چیست و مشخصات آن شامل چه مواردی می‌شود، بلکه سه‌ماه که هیچ، سه سال هم اگر کمیته‌ای روی آن کار کند نمی‌تواند تعریف یکسانی برای آن ارائه دهد، همانطور که از ابتدای انقلاب با گذشت بیش از 30سال هنوز موفق به تدوین شاخص‌ در این بخش نشده‌ایم.

به اعتقاد رئیس شورای اسلامی شهر تهران، گام اول در ایجاد هویت ایرانی - اسلامی در معماری شهرها، اصلاح نظام آموزشی است. رئیس شورای شهر تهران به نمای شیشه‌ای برخی ساختمان‌های دولتی و شهرداری انتقاد کرد به‌نحوی که این نماها درصورت وقوع انفجار یا زلزله می‌تواند همانند ترکش عمل کند.

خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران نیز به آشفتگی‌های زیادی که در نمای ساختمان‌های شهر وجود دارد اعتراض کرد و گفت: این میزان آشفتگی حتما نیازمند مداخله برای اصلاح است ضمن اینکه اصلا در هیچ کجای دنیا به مالک اجازه داده نمی‌شود که هر نمایی که دلش خواست را پیاده کند. در نهایت حمزه شکیب رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران پیشنهاد داد، بهتر است متن این طرح برای انجام برخی اصلاحات یک‌بار در کمیسیون عمران ویرایش شود و هفته آینده دوباره به صحن علنی بیاید.

دیروز همچنین حسن بیادی در اواخر جلسه شورای شهر به طرح تذکری پرداخت. مخاطب اصلی این تذکر احزاب سیاسی بودند که هنوز هشت‌‌ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر، از شورایاری‌ها به‌عنوان سکوی پرتاب شخصی خود بهره‌برداری می‌کنند.

نگرانی نایب‌رئیس شورای شهر تهران به‌دلیل کسب برخی اخبار و اطلاعات مبنی بر سوءاستفاده از ظرفیت و توان انجمن‌های شورایاری در جهت تمایلات سیاسی برخی افراد بود. این اتفاقات به گفته بیادی به‌رغم تذکرات دلسوزانه مقام معظم رهبری است و می‌تواند تبعات و آثار منفی اجتماعی بسیاری داشته باشد. خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر نیز در حمایت از اظهارات حسن بیادی گفت: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شورای شهر این است که وارد جهت‌گیری‌های سیاسی نشود، همانطور که می‌بینید شورای شهر کنونی نیز ترکیبی از احزاب و گرایش‌های مختلف سیاسی است اما این تفاوت‌ها تأثیری در نظرات کارشناسی اعضا نداشته و همواره مراقبت و مواظبت شده تا در جهت گیری‌های تخصصی گرایش‌های سیاسی لحاظ نشود.

کد خبر 189722
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز