مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۱ - ۰۶:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: ناسا از پایان یافتن نخستین مرحله تجزیه و تحلیل خاک سیاره سرخ پس از چندین مرحله نمونه برداری توسط مریخ نورد کنجکاوی و شناسایی مواد معدنی در این سیاره خبر داد

مواد معدنی در خاک مریخ

به گزارش ایسنا، نخستین مرحله نمونه برداری از خاک مریخ طی سه مرحله با استفاده از ابزار مخصوص خاکبرداری در نزدیکی محل فرود مریخ نورد کنجکاوی در منطقه "راکنست" انجام شد.

کنجکاوی، با استفاده از ابزار شیمی و کانی شناسی (CheMin)، نمونه‌های خاک و سنگ پودر شده مریخ را با استفاده از روشی به نام پراش (تفرق) اشعه ایکس مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد.

دیوید بیش، از محققان دانشگاه ایندیانا تأکید می‌کند: بخش عمده سیاره مریخ از خاک پوشیده شده است و پیش از این درک محدودی از کانی شناسی این سیاره در اختیار داشتیم، اما یافته‌های جدید کنجکاوی، مقادیر قابل توجهی از فلدسپار، پیروکسن و اولیوین را در مریخ نشان می‌دهد.

بیش، خاطر نشان می‌کند: مواد معدنی شناسایی شده در نخستین آنالیز پراش اشعه ایکس، مشابهت زیادی با خاک‌های بازالتی در منطقه آتشفشانی مائونا کئا در جزیره هاوایی دارد.

محققان ناسا از نتایج به دست آمده توسط ابزار شیمی و کانی شناسی (CheMin) کنجکاوی ابراز رضایت کرده و به کسب نتایج بهتر در آینده امیدوار هستند.

ابراز CheMin یکی از 10 ابزار علمی "کنجکاوی" برای یافتن حیات احتمالی میکروبی در دهانه گیل مریخ محسوب می‌شود.

کد خبر 189846
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز