همشهری آنلاین: پارک ملی سرخه حصار یکی از قدیمی ترین شکارگاههای ایران محسوب می شود و به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است.قوچ و میش البرز، بز وپازن، گراز، پلنگ، کفتار، گربه پالاس، کاراکل، گرگ، کبک، تیهو و آهو در این پارک زیست می کنند و از آنها محافظت می شود.

موقعیت جغرافیایی: پارک ملی سرخه حصار در شرق تهران و در43/35 الی 36/35عرض شمالی و30/51 الی 38/51 طول شرقی واقع شده و مساحت آن در حدود 9168 هکتار است.

مجموعه جاجرود را می توان در اقلیم نیمه صحرایی ـ کوهستانی در شمال و شمال شرقی ایران قرار دارد.آب و هوای این منطقه بطور کلی خشک است و تفاوت درجه حرارت روز و شب یاد و میزان بارندگی سالانه حدود ۲۵۰ میلیمتر است.

بلند ترین نقطه مجموعه قله اراکوه  2 هزار ۶۴۹ متر و پست ترین نقطه ان دشت سنگ تراشان به بلندی ۱۱۰۰ متر از سطح دریا است. منابع آب مجموعه از دو رود مهم جاجرود و دماوند و تعداد زیادی چشمه های دائمی و فصلی تامین می شود.

تاریخچه

از روزگار اغا محمد خان قاجارمنطقه جاجرود بعنوان قرق انتخاب گشت و در روزگار فتحعلیشاه همه منطقه جاجرود خجیر و سرخه حصار به صورت قرق درامد . در ۱۳۱۰ شمسی حدفاصل اراضی و کوههای جاجرود و ورجین بنام تلوو هزار دره به این مناطق افزوده شد.

در ۱۳۴۲ با الحاق کوههای اراکوه و قره اغاج به منطقه مساحت ان به حدود 130 هزارهکتار رسید. پس از۱۳۵۰ به منظور قرق کامل منطقه بخشی از اراضی که در داخل منطقه قرار داشت مانند ده ترکمن از اهالی خریداری ومنطقه کلآ به شکارگاه سلطنتی تبدیل شد. در ۱۳۵۸ این شکارگاه به سازمان محیط زیست واگذار گشت و یک قسمت از اراضی را بعنوان پارک ملی و قسمتی دیگر را بعنوان محیط حفاظت شده تعیین و بقیه در اختیار اهالی منطقه برای تعلیف دامداری گذاشته شد. در نتیجه پارک ملی سرخه حصار به مساحت ۹ هزار و ۳۸۰ هکتار و ارک ملی خجیر به مساحت یک هزار و ۵۷۰ هکتار و منطقه حفاظت شده جاجرود به مساحت ۵۱ هزار و ۶۵۰ هکتار زیر نظر سازمان محیط زیست قرار گرفت.

پوشش گیاهی

پوشش گیاهی این بوستان ملی بنه،بادام کوهی،ارس، داغداغان،چنار، سپیدار ،پده ،زالزالک، زبان گنجشک ،عرعر و کاج است و  حیواناتی همچون کل وبز،قوچ ومیش البرزمرکزی،آهو،گراز،پلنگ، کفتار،روباه قرمز،شغال،گربه وحشی،گورکن، تشی وخرگوش در آن زیست دارند.

پارک سرخه حصار به علت نزدیکی به ناحیه گرمسیری ورامین از یک سو و متاثر از ارتفاعات البرز مرکزی از سوی دیگر و به دلیل داشتن پستی و بلندی های بسیار از نظر پوشش گیاهی دارای سیمای متفاوتی است.

پارک ملی سرخه حصار همچو پارک ملی خجیر دارای اکوسیستمی یکسان می باشد با این تفاوت که نزدیکی این پارک با شهر تهران جاذبه های توریستی این منطقه را افزایش داده است .

عوامل تهدید کننده منطقه:

از مهمترین عوامل تهدید کننده می توان به تعارضات و تصرفات اراضی بوسیله نیروهای نظامی اشاره کرد و وجود کانون متمرکز انسانی، تغییر کاربری اراضی به منظور شهرسازی بهره برداری از گونه های غیربومی در ایجاد توسعه فضای سبز پارک نام برد .

موجودات زنده در بوستان

پرندگان موجود در سرخه حصار نیز شامل حواصیل خاکستری،حواصیل شب,، بوتیمار،اگرت بزرگ،سرسبز، اردک ارده ای، خوتکا، اردک نوک پهن، فیلوش،عقاب ماهیگیر، کورکور، قرقی،طرلان، عقاب طلایی، عقاب شاهی، سارگپه،کرکس،دال سیاه,، دلیجه، بالابان، بحری,،شاهین،آبچلیک و‌ آبیا است.

مارکرمی،کورماردوسر،مارآتشی، مارپلنگی، ماردستی، مارآبی،مارشتری، شترمار،یله مار، تیرمار،سوسن مار، افعی شاخدارایرانی، افعی کوفی، قورباغه معمولی، وزغ سبز، لاک پشت ممیزدارغرب نیز از خزندگان و دوزیستان موجود در پارک سرخه حصار هستند.

امکانات موجود در بوستان

آبنمای سنگی، مسیر دوچرخه سواری، آلاچیق، ساختمان اداری نیروی انتظامی، کمپ بازپروری معتادان، سالن کشتی، کلینیک گل و گیاه، مسیر آموزش ترافیک و سرویس های بهداشتی از امکانات موجود در این بوستان است.

این بوستان در محدوده منطقه 13 تهران قرار گرفته است و در حال حاضر طی مصوبه شماره 91 مورخ 21/6/61 شورایعالی حفاظت محیط زیست با عنوان پارک ملی تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز