همشهری آنلاین: نخست وزیر سابق سوریه در اولین مصاحبه خود با روزنامه‌های غربی مدعی شد که بشار اسد بارها با درخواست کابینه خود برای سازش سیاسی با مخالفان برای خروج از بحران، مخالفت کرده است.

ریاض حجاب

به گزارش ایسنا، ریاض حجاب، نخست وزیر سابق سوریه که در ماه اوت سال جاری میلادی ( مرداد) به اردن گریخت، در گفت‌وگو با دیلی تلگراف اظهار کرد: من و سایر عناصر ارشد بارها از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه درخواست کردیم تا با مخالفان گفت‌وگو کند.

یک هفته پیش از فرار ریاض حجاب، وی به همراه معاون رئیس جمهور، رئیس پارلمان و رئیس حزب بعث سوریه دیدار محرمانه‌ای با اسد داشتند.

ریاض حجاب عنوان داشت: ما به بشار اسد گفتیم که او باید یک راه حل سیاسی برای خروج از این بحران پیدا کند.

وی افزود: ما پیشنهاد کردیم تا با گروه "دوستان سوریه" گفت‌وگو کنیم. اما او مرتبا از توقف عملیات‌ها و یا مذاکره امتناع می‌کرد.

نخست وزیر سابق سوریه گفت: اسد واقعا فکر می‌کند که می‌تواند با روش نظامی این مشکل را حل کند. او تلاش دارد تا جنگ پدرش را در دهه 1980 تکرار کند.

این اظهارات اشاره به جنگی دارد که حافظ اسد، رئیس جمهوری سابق سوریه و پدر اسد با گروه اخوان‌المسلمین به راه انداخت که به مرگ حدود 10 هزار تن در شهر حماة منجر شد.

حجاب هم‌چنین تاکید کرد اسد از اینکه بخواهد از طرحی به پشتیبانی آمریکا حمایت کند مخالف بود و می‌گفت که "من سربازی در این انقلاب هستم."

این مقام سابق سوریه عنوان داشت که عدم قاطعیت غرب در اجرای برنامه‌هایش موجب شده تا اسد در این مورد با قاطعیت عمل کند.

ریاض حجاب گفت: بشار سابقا از جامعه بین‌الملل هراس داشت. او شدیدا نگران بود که آنها بخواهند منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه اعمال کنند اما زمانی که این امر مدام به تاخیر افتاد و هیچ اقدامی از سوی غرب انجام نشد، او الان می‌تواند حملات هوایی انجام دهد.

وی گفت که پذیرش طرح آتش بس کوفی عنان، فرستاده سابق سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه "تنها مانوری بود تا بشار اسد بتواند برای خود زمان بخرد."

ریاض حجاب اظهار کرد: بشار در سخنرانی خود برای کابینه تنها از راه حل نظامی سخن می‌گفت و آن را ستایش می‌کرد و می‌گفت که تنها نیروی نظامی می‌تواند دشمنانش را نابود کند.

وی گفت: تمام تلاش خود را کردم تا دولت سازش ملی تشکیل دهم اما در اولین دیدارمان بشار اسد گفت که از این عنوان به عنوان پوششی برای سایر اقدامات استفاده می‌کنیم! او به ما می‌گفت "کابینه جنگ"، با این حال انفجار در مقر امنیتی وزارت دفاع یک نقطه عطف بود.

نخست وزیر سابق سوریه در ادامه مصاحبه با روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف عنوان داشت: پس از این انفجار، بشار اسد در پیامی به سران درخواست کرد تا هر آنچه لازم است برای پیروزی انجام دهند. او به آنها اختیار تام داد تا از نیروها استفاده کند. اما در ماه‌های اخیر دولت تشریفاتی شده است و قدرت اصلی در دست اسد، رئیس امنیتی و بستگان و دوستان اسد قرار دارد.

وی در پایان مدعی شد که خشونت‌ها ادامه پیدا می‌کند و دولت اسد تا زمانی که از آن حمایت می‌کنند، پا برجا خواهد بود.

کد خبر 190274
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز