همشهری آنلاین: نقد و نظرها درباره اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، هشدار درباره ورود زودهنگام به انتخابات، نگاه اصلاح‌طلبان به انتخابات آتی از زبان معاون وزیر کشور دولت خاتمی، مصوبات جدید درباره مناظره‌های انتخاباتی، خبر انتخاباتی جبهه پایداری و ... سرتیتر اخبار انتخاباتی دوشنبه 15 آبان ماه هستند.

اظهارنظر کننده

جزئیات

محمدابراهیم رضایی ، نایب رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس
 

 

  • بررسی‌ طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس به اتمام رسید. در حال حاضر این طرح در مرحله نگارش در دبیرخانه است که بعد از ویرایش‌های لازم به هیات رییسه برای بررسی در صحن علنی ارائه می‌شود.
  • طبق مصوبه کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، مناظره‌های نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری کما فی‌السابق زنده از تلویزیون پخش می‌شود. تنها تفاوت مناظره‌ها با گذشته در این است که صدا و سیما موظف شده است که اگر در مناظره‌ای به فردی اهانت شد به آن فرد زمان برای دفاع از خود را بدهد.
  • نحوه تبلیغات کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری همچون گذشته است و هیچ تغییر و تحولی در آن رخ نداده است به طوری که همچون گذشته مناظرات به صورت زنده از صداوسیما پخش می‌شود.
  • طبق گذشته کاندیداها می‌توانند برنامه‌های تبلیغاتی خود را ضبط کرده و در اختیار صداوسیما برای پخش قرار دهند.
  • در قوانین فعلی تنها رسیدگی به تخلفات کاندیداها در رسانه‌های گفتاری و نوشتاری لحاظ شده است که با مصوبه کمیسیون، تخلفاتی که از طریق سایت‌ها، خبرگزاری‌ها و پیامک‌ها نیز انجام شود مشمول قوانین رسیدگی به تخلفات انتخاباتی می‌شود.

محمد شریعتمداری وزیر دولت خاتمی و عضو جمعیت دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی

 

  • کاندیداتوری‌ام در انتخابات ریاست جمهوری 92 به شرایط سیاسی کشور بستگی دارد.
  • برای کاندیداتوری‌ در انتخابات ریاست جمهوری 92 تصمیم‌گیری قطعی نکرده‌ام اما اگر در صحنه‌های سیاسی ـ اجتماعی و به ‌ویژه ریاست‌جمهوری وظیفه‌ای بر عهده‌ام قرار گیرد اظهارات خود را پیش می‌برم.

فاطمه آلیا ، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری

 

  • جبهه پایداری در استان‌های مختلف فعالیت خود را آغاز کرده است.
  • احزاب و گروه‌های مطرح کشور و برخی نامزدهای ریاست‌جمهوری که تبلیغات زیادی هم داشته‌اند برای ائتلاف و رایزنی با جبهه پایداری، تماس‌هایی با افراد موثر این جبهه برقرار کرده‌اند. این درخواست‌ها از سوی اصولگرایان تحول‌خواه و سنتی مطرح شده است. این رایزنی‌ها در راستای تفاهم بر روی برخی نامزدهای احتمالی بوده است.
  • جبهه پایداری به دلیل زودهنگام بودن فعالیت انتخاباتی ورود به بحث مصادیق را مضر اعلام کرده است.

سردار یدالله جوانی ، مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه

 

  • جریان‌های سیاسی که بخشی از شخصیت‌های آنها در مسئولیت‌های مختلف هستند، اگر وارد رقابت‌های زودهنگام انتخاباتی شوند حق امانتی که مردم به آنها سپرده‌اند را ادا نمی‌کنند. چراکه وقتی مردم آنها را در صحنه رقابت‌های زود هنگام ببینند تصورشان این است که مسئولیت را سکویی برای رسیدن به منافع خود قرار داده‌اند در حالی که تا امروز مردم، مسئولان را اشخاصی خادم می‌دانند و بر همین مبنا از آن‌ها حمایت کرده‌اند.

رسول منتجب نیا ، قائم مقام حزب اعتماد ملی

  • قانون انتخابات فعلی نیاز به تغییر ندارد.
  • طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس تنها اختیارات شورای نگهبان را محدود ساخته است، نه دولت را و این طرح برای همیشه یک باند را در قدرت حفظ می کند. طرح اصلاح قانون انتخابات به خصوص در زمینه تعیین صلاحیت، محدودیت‌هایی را برای شورای نگهبان ایجاد کرده است.
  • طبق قانون اساسی شورای نگهبان ناظر است و می‌تواند در مورد کاندیداها و تعیین صلاحیت آنان نظر بدهد؛ بنابراین نیازی به ایجاد یک نهاد موازی شورای نگهبان نبود؛ مگر آنکه طراحان اصلاح قانون انتخابات از عملکرد شورای نگهبان ناراضی باشند.
  • طرح فعلی اصلاح قانون انتخابات مجلس خلاف قانون اساسی است. هر اقدامی که موجب کوتاه شدن دست مردم و اختیارات آنان در انتخاب شود خلاف روح قانون اساسی و مغایر با جمهوریت و اسلامیت نظام و آرمان های انقلاب اسلامی است.

زهره الهیان ، عضو شورای مرکزی
جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی

 

  • تعدد کاندیداهای ریاست جمهوری از دو قطبی شدن فضای انتخابات جلوگیری می‌کند که این امری مثبت است اما امیدواریم طیف‌های مختلف اصولگرایی حداقل بر سر دو تا سه کاندیدا به توافق برسند.
  • قطعاً اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا خواهند داشت و پیش بینی می‌شود که این جریان با چند کاندیدا وارد انتخابات شود چرا که با توجه به اظهار نظرهای مختلف اصلاح‌طلبان مشخص است که آنان بر سر یک کاندیدا به اجماع نخواهند رسید.
  • حامیان دولت هم قطعاً کاندیدا معرفی می‌کنند و تا امروز گزینه‌های متعددی برای این طیف معرفی شده است و میزان اقبال آنان در انتخابات بستگی به کاندیدایی دارد که معرفی می‌شود. در کنار گزینه‌های مطرح شده دولت مسلما توجه مردم این است که مسیر این کاندیداها به چه میزان با دیدگاه‌های امام(ره) و رهبری و آرمان‌های انقلاب اسلامی تطابق دارند و اگر انحرافی وجود داشته باشد قطعا با استقبال مردم روبرو نخواهند شد.

بسیج دانشجویی دانشکده حقوق دانشگاه
شهید بهشتی

  • بسیج دانشجویی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی، طی بیانیه‌ای از طرح اصلاح قانون انتخابات کشور به شدت انتقاد کرد و طرح اصلاح قانون انتخابات را اقدام غیرمستقیم مجلس برای تغییر قانون اساسی دانست که به نوعی موجب تبدیل ساختار نظام به «دیکتاتوری پارلمانی» می‌شود.

محمداسماعیل سعیدی ، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی 

 

  • باید در زمینه تغییر و اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری از بحث‌های کلیشه‌ای و حاشیه‌ای و سطحی به شدت پرهیز شود تا اگر اصلاحاتی در قانون به وجود آمد جامع و مناسب بوده و در آینده مشکل‌ساز نشود.

دلاور صیامی ، دبیرکل جمعیت حامیان ولایت

  • اصولگرایان باید فردی را انتخاب کنند که به درد جامعه بخورد و کشور را به سمت قله‌های اصلی هدایت کند.
  • برای پرهیز از ورود زودهنگام به انتخابات اقدام انتخاباتی تاکنون نداشته‌ایم، همواره از منتقدین دولت بوده‌ایم اما در فاز اصولگرایی حرکت کرده‌ایم ضمن اینکه معتقدیم منتقد دولت بودن به این معنا نیست که همواره روبروی دولت بایستیم باید بدانیم نهایتاً خط قرمز ما ولایت است و همه اصولگرایان را به وحدت دعوت می‌کنیم.

محمود میرلوحی، معاون حقوقی و پارلمانی وزیر کشور دولت هشتم

 

  • اصلاحات نمی‌تواند با صندوق رای قهر کند؛ البته ما انتظار فرش قرمز هم نداریم اما منتظریم تا شرایط برای حضور فراهم شود.
  • سکوت جریان اصلاحات، استراتژی این جریان نبوده و نیست بلکه این شرایط به ما تحمیل شده است. آقای خاتمی تلاش زیادی برای از بین بردن این شرایط کرد؛ تلاش‌هایی که ناشی از احساس مسئولیت بوده است تا نشان دهیم با وجود بمباران تبلیغاتی که علیه ما وجود دارد، هنوز ایستاده‌ایم.

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 190291
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز