چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۹:۱۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: گویا ماجرای اختلافات درون مخالفان سوریه پایانی ندارد و در تازه‌ترین آنها، شورای ملی مخالفان سوریه که تمام تلاش خود را برای پیشگیری از منزوی شدن زیر سایه طرح جدید آمریکا به‌کار گرفته، اعلام کرد که درباره پیشنهادها برای رهبری جدید ملاحظاتی دارد و ضمن انتقاد از گروه دوستان سوریه، زمینه رویارویی جدیدی را با ایالات متحده هم رقم زد.

سوریه

به گزارش خبرگزاری رویترز، مخالفانی که با وساطت‌های عربی و غربی در قطر گردهم آورده شدند تا به اختلافات 19ماهه پایان داده و به ساختاری جدید و در نتیجه به نوعی همگرایی برسند، تنها توانستند درباره کاهش شمار اعضای شورای ملی در ساختار جدید و افزوده شدن 13گروه جدید به این ساختار به توافق برسند.

شورای ملی مخالفان سوریه از یک سال گذشته خود را اصلی‌ترین نماینده مخالفان می‌دانست، اما پس از مواضع اخیر آمریکا درباره عقیم‌بودن این شورا، عملا به حاشیه رانده شد. براساس ساختار جدید، شمار اعضای شورای ملی مخالفان از 312نفر به 220نفر کاهش یافته و در مقابل، 200نفر به نمایندگی از 13گروه جدید به این ساختار می‌پیوندند. قرار است امروز پنجشنبه نشستی با حضور برخی طرف‌های عربی و ایالات متحده برای تعیین رهبری جدید مخالفان برگزار شود و با وجود اینکه عبدالباسط سیدا رئیس شورای ملی مخالفان اعلام کرده که در آن شرکت می‌کند، در عین حال، تأکید کرد که درباره آن ملاحظاتی آشکار هم دارد.

وی تصریح کرد که هرگونه تلاش برای هدف قرار دادن این شورا به طولانی شدن بحران خواهد انجامید. سیدا با انتقاد از گروه دوستان سوریه، تصریح کرد که این گروه وعده‌های زیادی داده اما به اکثر آنها عمل نکرده است.برهان غلیون رئیس سابق این شورا هم ضمن انتقاد از آمریکا تصریح کرد که راهکارهای آماده شده و شرکت در تلاش برای حذف شورای ملی مخالفان را نمی‌پذیریم. وی در عین حال، هشدار داد که درصورت تلاش برای تحمیل ابتکار عمل بر این شورا، بی‌تردید این نشست شکست خواهد خورد.

درهمین حال، ریاض سیف که با همکاری رابرت فورد سفیر سابق آمریکا در سوریه طرح یکپارچه‌سازی‌ مخالفان را ارائه داده، به شکست شورای ملی مخالفان در مسئولیت‌های خود اذعان کرد و افزود: به رهبری جدیدی نیاز داریم تا انقلاب را در این مرحله حساس هدایت کند. از سوی دیگر، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه پیش‌بینی کرد که فرایند یکپارچه‌سازی‌ مخالفان سوریه وقت زیادی بگیرد و با وجود عدم‌حضور روسیه در نشست دوحه، با طرف‌های سوری به‌صورت جداگانه دیدار می‌کند.

اما لیلی زروقی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل درباره کودکان و درگیری‌های مسلحانه با اشاره به‌وجود گزارش‌هایی درباره اقدام مخالفان سوری در استفاده از کودکان در انفجارها و تجاوزات جنسی به آنها و حمله به مدارس و بیمارستان‌ها، پیش‌بینی کرد که چنین اقداماتی می‌تواند گروه‌های مخالف را در فهرست ننگ آمیز سازمان ملل قرار دهد.

در عرصه میدانی هم، انفجار سه بمب در حومه قدسیا در غرب دمشق، بیش از 50کشته و زخمی برجای گذاشت. به گزارش تلویزیون رسمی سوریه، در انفجارهای غرب دمشق، 10شهروند کشته و بیش از 40نفر دیگر زخمی شدند.

کد خبر 190560
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز