همشهری آنلاین: دایره طاسی در فرق سر یا یک شیار عمودی کوچک روی لاله گوش شما ممکن است نشانه‌های بی‌ضرر از سالمندی باشند، اما یک بررسی جدید نشان می‌دهد نشانه‌هایی مانند اینها ممکن است نشانه‌ای از افزایش خطر بیماری قلبی باشند.

به گزارش لایوساینس پژوهشگران دانمارکی دریافتند که افرادی که دست کم سه نشانه از این چهار نشانه را داشته باشند، با احتمال 39 درصد بیشتر در معرض بیماری قلبی و با احتمال 57 درصد بیشتر در معرض حمله قلبی هستند: طاسی فرق سر، عقب رفتن خط مو، شیار بر روی لاله گوش و رسوبات چربی در پلک‌ها که گزانتلاسما نامیده می‌شوند.

دکتر آن تیبیرگ- هانسن استاد و پزشک ارشد بخش بیوشیمی بالینی در بیمارستان دانشگاه کپنهاگ و سرپرست این پژوهش می‌گوید وجود این نشانه‌ها که شما را مسن‌تر از سن‌تان نشان ‌مید‌هد، بیانگر وضع بد سلامت قلبی-عروقی شما هم هست.

این پژوهشگران از داده‌های "بررسی قلب کپنهاگ" استفاده کردند که شامل 10885 فرد می‌شد بالای 40 سال داشتند. در طول این بررسی بیش از 35 ساله، 3401 نفر دچار بیماری قلبی و 1708 نفر دچار حمله قلبی شدند. پژوهشگران شش خصوصیت جسمی را که با سالمندی ارتباط داشت، در این افراد مورد بررسی قرار دادند، اما مشخص شد که دو خصوصیت - موی خاکستری و چین و چروک- ظاهرا با افزایش مشکلات قلبی همراهی ندارند.

افراد مورد بررسی شامل 5828 مرد و 5057 زن می‌شدند. هنگامی که پژوهشگران مردان و زنان را به طور جداگانه در نظر گرفتند، دریافتند که از دست دادن مو در زنان با افزایش خطر بیماری قلبی همراهی ندارد. اما در میان 737 مردی که خط موهای‌شان عقب رفته بود، 82 نفر دچار حمله قلبی شده بودند، به عبارت دیگر مردانی که موهای‌شان را از دست داده بودند، نسبت به آنهایی که این نشانه را نداشتند، 40 درصد بیشتر در معرض حمله قلبی بودند.

پژوهش‌های قبلی درباره طاسی به عنوان نشانه‌ای از بیماری قلبی، نتایج متناقضی داشته‌اند. برخی از این بررسی‌ها شدت و نوع طاسی را با خطر بیماری قلبی و حمله قلبی با میزان‌های‌ گوناگون ارتباط داده‌اند. از آنجایی که احتمال هر دوی طاسی و بیماری قلبی با افزایش سن بالا می‌رود، نتیجه‌گیری قاطع در این باره مشکل است.

به گفته این پژوهشگران با توجه به یافته‌های آنها، متخصصان بالینی که در بیماران‌شان این نشانه‌ها را پیدا می‌کنند باید توجه بیشتری به آنها داشته باشند.

تیبرگ- هانسن می‌گوید: "توصیه‌ این است که تغییرات سبک زندگی و درمان‌های کاهش‌دهنده چربی باید در این افراد تشدید شود، زیرا خطر بیماری در این افراد بیشتر است." البته به گفته او پژوهش بیشتری در این زمینه لازم است تا مشخص شود چرا این نشانه‌ها باعث افزایش خطر بیماری قلبی می‌شوند.

کد خبر 190564

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز