همشهری‌آنلاین: رئیس جمهور سوریه هشدار داد، مداخله خارجی در کشورش پیامدهای جهانی خواهد داشت. او گفته است می‌خواهد "در سوریه زندگی کند و بمیرد".

گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه حاکیست، بشار اسد پنجشنبه در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی روسیه با اشاره به اینکه می‌خواهد « در سوریه زندگی کند و بمیرد » تاکید کرد: مداخله خارجی در کشورش پیامدهای جهانی خواهد داشت.

به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، رئیس جمهور سوریه توسل غرب به گزینه نظامی علیه این کشور را بعید دانست.
بشار اسد در گفتگوی اختصاصی با این شبکه افزود: هر نوع دخالت نظامی خارجی در سوریه ثبات جهانی را به خطر خواهد انداخت.

اسد گفت: به نظر من هزینه و تاوان این حمله اگر رخ دهد، بسیار بیشتر از آن خواهد بود که جهان بتواند آن را تحمل کند. زیرا اگر مشکلاتی در سوریه به وجود آید مانند دومینو پیامد آن به بقیه جهان از اقیانوس اطلس گرفته تا اقیانوس آرام کشیده خواهد شد. زیرا ما آخرین پایگاه لائیسیته، ثبات و همزیستی دینی در منطقه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: من فکر نمی‌کنم غرب گامی در این جهت بردارد، اما اگر این کار را انجام دهد هیچ کسی نمی‌تواند پیش بینی کند که پس از آن چه چیزی رخ خواهد داد.

رییس جمهور ترکیه: ترکیه قصد جنگ با سوریه ندارد

به گزارش واحد مرکزی خبر از آنکارا، رییس جمهور ترکیه در گفتگو با خبرنگاران ظهر پنجشنبه گفت: ترکیه هیچ چشم داشتی به خاک دیگر کشورها نداشته و قصد دخالت درامور داخلی آنان را نیز ندارد .

وی در ادامه با اشاره به اینکه ترکیه قصد جنگ با سوریه را ندارد، گفت: امیدوارم سوریه نیز قصد نداشته باشد دست به کاری غیرمنتظره بزند.

مداخله ترکیه در سوریه در نهایت به زیان ترکیه است

همچنین تحلیلگر لبنانی از مرکز مطالعات خاورمیانه در بیروت در گفتگو با پرس تی وی مداخله ترکیه در امور داخلی سوریه را در نهایت به زیان ترکیه دانست.

هشام جابر درباره مداخلات ترکیه در سوریه گفت ترکیه درباره سوریه دائما دچار اشتباه می شود و می خواهد هر مشکل را با ایجاد مشکلات جدید حل کند. ماه گذشته ترکیه یک هواپیمای مسافربری روسیه را که به سوریه می رفت مجبور به فرود کرد و از آن بازرسی به عمل آورد. این کار ترکیه باعث تنش با روسیه شد و مسئولان ترکیه نیز هیچ چیز مشکوکی در آن هواپیما پیدا نکردند. ترکیه دوباره همان اشتباه را تکرار می‌کند زیرا هواپیماهای دیگری که ترکیه مجبور به فرود کرده فقط حامل کمک‌های بشردوستانه برای مردم سوریه است. ترکیه بیست ماه پیش وقتی مرز خود را با سوریه بست،اشتباه بزرگی مرتکب شد . ترکیه این کار را انجام داد تا رضایت غرب را بدست آورد و بتواند بخت خود را برای عضویت در اتحادیه اروپا بیشتر کند. این در حالیست که ممکن نیست اتحادیه اروپا ترکیه را به عضویت خود بپذیرد زیرا ترکیه کشوری اسلامی است و هشتاد میلیون مسلمان این کشور نمی توانند شهروند اروپا شوند.

بعلاوه ترکیه قول داد تا منطقه حائل امنیتی ایجاد کند اما نتوانست این کار را انجام دهد. ترکیه همچنین بارها سوریه را به پیامدهای شدید تهدید کرده است و حتی تلاش کرد تا آمریکا و ناتو را به شرکت در جنگ علیه سوریه تشویق کند اما نه آمریکا و نه ناتو هیچکدام آمادگی این کار را نداشته‌اند.

دیروز احمد داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز از ناتو خواست تا موشکهای پاتریوت را در مرزهای ترکیه با سوریه مستقر کند. البته از نظر کارشناسان این درخواست ترکیه خنده دار است زیرا هیچ کسی باور نمی کند که سوریه بخواهد به ترکیه حمله یا به خاک این کشور موشک شلیک کند. دولت دمشق اصلا به فکر جنگ با همسایگان خود نیست اما برعکس ترکیه هر کاری بتواند برای ایجاد بحران با سوریه انجام می دهد. دولت ترکیه به این فکر نمی کند که در داخل کشورش مخالفتهای گسترده ای با سیاستهای مداخله جویانه اش در قبال سوریه وجود دارد. به نظر من رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به پیچیدگی جمعیتی و قومیتی کشورش بی توجه است و نمی داند که مداخله در سوریه و تشدید بحران در این کشور در نهایت باعث ناآرامی و هرج و مرج داخل ترکیه خواهد شد. ترکیه در این ماجرا هیچ بهره ای نبرده و فقط به اردوگاهی برای آوارگان و محلی برای آموزش و انتقال تسلیحات به شورشیان در سوریه تبدیل شده است. ترکیه باید بداند که بحران سوریه از طریق نظامی حل نمی شود. و حکومت سوریه با تسلیحاتی که ترکیه و متحدان غربی و منطقه ایش از جمله عربستان سعودی و قطر به شورشیان می دهند، سقوط نخواهد کرد زیرا اساسا مخالفان دچار تفرقه هستند و حتی غربیها نیز درباره ماهیت آنها تردید دارند. آمریکا و اروپا به این نتیجه رسیده‌اند بیشتر این گروههای مسلح، تروریستهای اسلامگرا و تندروی وابسته به القاعده هستند که از کنترل خارج شده اند. ترکیه باید توجه داشته باشد که سقوط حکومت سوریه می تواند بحران کردها را برای ترکیه بسیار جدی کند زیرا آنها می خواهند کشور مستقلی برای خود تشکیل دهند. ترکیه متوجه نیست که اگر جنگ داخلی در سوریه گسترش پیدا کند و این کشور تجزیه شود، ممکن است بخشهایی از ترکیه نیز دچار هرج و مرج و جدایی از این کشور شود.

کد خبر 190600
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز