شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در دو سالی که از شروع بحران در سوریه می‌گذرد، آنچه حتی بیش از تحولات داخل سوریه توجه رسانه‌ها و انرژی نیروهای مداخله‌کننده خارجی را به‌خود معطوف کرده، تلاش برای یکچارچه کردن مخالفان سوریه‌ بوده‌است؛

سوریه

مخالفانی که تا‌کنون به غیراز برگزاری جلسات پی‌در‌پی در کشورهای مختلف، اظهارات متناقض و تعیین رئیس جدید هر چند‌ماه یک‌بار، کار دیگری انجام نداده‌اند. یکی از همین نشست‌های دوره‌ای مخالفان هفته گذشته در دوحه قطر با تلاش و ابتکار آمریکا و با حضور ده‌ها دیپلمات غربی و عربی برگزار شد. نتیجه اما چیزی غیراز انتخاب یک رئیس جدید نبود. در نشست دوحه یک‌بار دیگر تلاش‌ها برای یکپارچه‌سازی‌ گروه‌های مخالف سوریه به شکست رسید و انتخاب رئیسی جدید برای شورای ملی مخالفان و انشقاق یکی از گروه‌های عمده از این شورا، ضربه دیگری به آن وارد آورد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز جمعه و پس از پنج روز گفت‌وگوهای فشرده، شورای مخالفان نشستی جداگانه را برگزار و یک مسیحی را جانشین رهبر کرد سابق خود کرد و یک عضو گروه اخوان المسلمین را به سمت معاونت وی برگزید تا همچنان حضور این گروه اسلامگرا در شورای یادشده مستحکم بماند. شورای ملی مخالفان این بار جورج صبرا 65ساله را به ریاست خود برگزید. پیش از جورج صبرا و عبدالباسط سیدا از اقلیت کرد سوریه، برهان غلیون از لیبرال‌های مخالف، ریاست این شورا را به‌دست داشت.

جورج صبرا عضو اصلی حزب ملت دمکرات سوریه، پیش از این سخنگوی شورای ملی مخالفان بود و عضو دفتر اجرایی این شوراست. وی در زمان حافظ اسد هشت سال زندانی بود و در سال 1995آزاد شد. او در زمان بشار اسد، نماینده حزب تجمع ملی دمکراتیک بود و سپس در سال 2005 عضو کمیته مرکزی این حزب شد. وی دو بار در شش ماه نخست اعتراضات زندانی آزاد شد و بالاخره در بهار سال‌جاری از سوریه خارج شد.

شورای ملی مخالفان در واکنش به انتقاد از غیاب زنان و کمرنگ شدن حضور اقلیت در آن، پیش‌بینی کرد که دو کرسی را برای زنان و دو کرسی را برای اقلیت‌ها تعیین خواهد کرد. در همین حال، هیثم المالح از رهبران مخالف سوری با انتقاد از شورای ملی مخالفان، این شورا را به تلاش برای به‌دست گرفتن قدرت و نادیده‌گرفتن خونریزی‌ها در کشور متهم کرد. در همین حال یکی از احزاب مخالف سوریه، در اعتراض به ادامه سیطره اخوان المسلمین بر ساختار این شورا، از آن جدا شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم ریما فلیحان، سخنگوی کمیته‌های هماهنگی محلی سوریه نتایج گفت‌وگوهای اخیر را ناامید‌کننده توصیف کرد و افزود: جماعت اخوان‌المسلمین همچنان حرف اول و آخر را در این شورا می‌زند و با وجود انجام اصلاحات هیچ تغییری در عملکرد آن حاصل نشده است. این انشقاق در حالی انجام می‌گیرد که دو روز پیش هم 20نفر از شورای ملی مخالفان جدا شدند.

یک انفجار خونین دیگر

انفجار دو خودروی بمبگذاری شده در شهر درعا در جنوب سوریه، دست‌کم 20کشته برجای گذاشت. به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، در این دو انفجار که یک پست نظامی را هدف قرار داد، دست‌کم 20نفر از نیروهای ارتش کشته و چندین نفر دیگر زخمی شدند. در همین حال، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که کشورش رسما از ناتو برای استقرار موشک پاتریوت در مرز با سوریه درخواستی نکرده است. به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، احمد داوود اوغلو تصریح کرد که ترکیه هنوز در این باره درخواستی رسمی تسلیم ناتو نکرده است.

کد خبر 190820
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز