یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: حقیقت تلخی است، اما اینترنت در عصر حاضر پیدا کردن هرکسی را آسان‌ کرده است و با یک جستجوی ساده و کمی صرف زمان می‌توان اطلاعات زیادی را درباره افراد مختلف در اینترنت یافت، اما از سوی دیگر راه‌های نه چندان دشوار زیادی وجود دارد که می‌توان با کمک آنها خود را از اینترنت پاک کرد.

برای افرادی که به هر شکلی،‌خوب یا بد،‌ مشهور هستند، ناپدید شدن از اینترنت تقریبا غیر‌ممکن است اما برای افرادی که در میان این دو گروه قرار دارند، نامرئی شدن از میان جستجوهای اینترنتی به شکلی شگفت‌انگیز ساده است، این‌کار تنها به میزان اطلاعاتی بستگی دارد که تا کنون بر روی اینترنت قرار داده‌اید.

قدم اول: حساب کاربری شبکه اجتماعی خود را حذف کنید

اولین نتیجه جستجوی نام افراد در گوگل مشاهده حساب کاربری آنها در شبکه‌های اجتماعی است زیرا بسیاری از افراد در شبکه‌هایی از قبیل فیس‌بوک،‌توئیتر، گوگل پلاس و لینکد‌این از نام حقیقی خود استفاده می‌کنند،‌از این رو اولین قدم برای ناپدید شدن حذف این حساب‌های کاربری است.

اگر تنها می‌خواهید نام خود را از نتایج جستجو حذف کنید، می‌توانید تنظیمات صفحه خود را به خصوصی تغییر دهید،‌این راه‌حل کاملی نیست اما اگر بخواهید در شبکه اجتماعی فعال باشید، این کار دست کم نام شما را از نتایج جستجو خارج خواهد کرد. راه‌های حذف حساب کاربری از شبکه‌های اجتماعی مختلف از این قرارند:

فیس‌بوک: برای پاک کردن حساب کاربری فیس‌بوک خود،‌ درحالی که وارد (Logged In) فضای فیس‌بوک شده‌اید به این آدرس رفته و بر روی گزینه حساب من را پاک کن (Delete My Account) کلیک کنید. روند پاک شدن کامل حساب شما 14 روز طول خواهد کشید و به این شکل تمامی اطلاعاتی که از خود بر روی فیس‌بوک وارد کرده‌اید به شکلی غیرقابل بازگشت پاک خواهند شد. شاید هنوز تعدادی از پیام‌ها باقی بمانند اما تمامی مطالبی که برچسب نام شما بر روی آن باشد پاک می‌شود اما عکسها باقی می‌مانند که برای پاک کردن آنها نیز می‌توانید از دوستانتان بخواهید آنها را برای شما پاک کنند و یا به فیس‌بوک گزارش دهید که تحت قانون برچسب‌ مالکیت معنوی در فیس‌بوک اجازه انتشار این تصاویر را نمی‌دهید.

توئیتر: به بخش تنظیمات حساب کاربری خود رفته و بر روی گزینه حساب من را غیر فعال کن (Deactivate My Account) کلیک کنید. حساب شما در دم پاک خواهد شد اما تازمانی که نام شما از جستجوها حذف شود،‌چند هفته‌ای زمان خواهد برد.

لینکداین: به بخش تنظیمات صفحه خود رفته و بر روی گزینه حساب کاربری (Account) کلیک کرده و سپس بر روی لینک Close Your Account کلیک کنید.

گوگل پلاس: این شبکه کمی خطرناک‌تر از دیگر شبکه‌های اجتماعی است زیرا با حساب کاربری گوگل شما در ارتباط مستقیم است. اگر می‌خواهید تمامی حساب‌های کاربری خود را در گوگل ببندید، وارد صفحه اصلی حساب کاربری گوگل شده و گزینه Close Account and Delete all Services... (حساب کاربری من و تمامی اطلاعات و خدمات مربوط به آن را ببند) را انتخاب کنید به این شکل به کلی از گوگل خلاص خواهید شد اما اگر تنها می‌خواهید از گوگل پلاس خلاص شوید، به بخش تنظیمات رفته و بخش محتوی گوگل‌پلاس را پاک کن (Delete Google+ Content) را انتخاب کنید به این شکل تنها حساب کاربری گوگل پلاس را حذف کرده‌اید و دیگر خدمات گوگل را در اختیار خواهید داشت.

اگر تمامی حساب‌های کاربری خود را در شبکه‌های مختلف به یاد ندارید می‌توانید از Account Killer برای پاک کردن حسابهای خود از میان 500 سایت مختلف استفاده کنید.

قدم دوم: نتایج جستجوهای ناخواسته را پاک کنید

محتوی دومین چیزی است که باید برای ناپدید شدن از روی اینترنت پاک کرد. این محتوی می‌تواند عکس،‌مطلب و یا حتی اطلاعات شما در وب‌سایتهای استخدامی باشد، برای پاک کردن این اطلاعات ابتدا باید ببینید در چه نتایج جستجویی دیده می‌شوید. برای پاک کردن مطالب یافته شده باید با منبع مطالب تماس بگیرید. این درخواست برای سایت‌های کاریابی یا اعضای خانواده به سرعت جواب داده و اطلاعات شما پاک خواهند شد. سپس می‌توانید درخواست حذف صفحه‌های ویرایش شده را برای موتورهای جستجو ارسال کنید. موتور بینگ،‌گوگل و گوگل ایمیج از چنین خدماتی برخوردارند و می‌توان با ارسال یک فرم از آنها درخواست چنین کاری کرد،‌البته این کار همیشه نتیجه‌بخش نخواهد بود اما به امتحانش می‌ارزد.

قدم سوم: حذف نتایج جستجو در اطلاعات عمومی و جستجوهای پس‌زمینه

موتورهای جستجوی زیادی از قبیل Zabasearch، Intelius و Spokeo وجود دارند که می‌توانند اطلاعاتی از شما را از قبیل آدرس یا شماره تلفن، سوابق جزایی و دیگر اطلاعات خصوصی که به اطلاعات پس‌زمینه شهرت دارند، در اختیار همه قرار دهند. پس از اطمینان از وجود چنین اطلاعاتی در این پایگاه‌های اطلاعاتی می‌توان با کمک گرفتن از خدماتی نظیر Delete Me این اطلاعات را به صورت رایگان یا با پرداخت 99 دلار حذف کنید. این پایگاه‌ها را باید به صورت سالیانه چک کنید تا در صورت دیدن اطلاعاتی از خود در آنها،‌ به سرعت برای حذف آنها اقدام کنید.

قدم چهارم: حذف کردن هر نام کاربری متصل به آدرس ایمیلی که به نام شماست

هر کاربر ماهر اینترنتی می‌تواند به راحتی اسامی کاربری شما را در وب‌سایت‌ها و انجمن‌ها به آدرس ایمیلتان ارتباط دهد و به این شکل می‌توان رد افراد را پیدا کرد. روند پاک کردن این نامهای کاربری به وب‌سایت‌ها و انجمن‌هایی که در آنها عضو هستید بستگی دارد. در صورت امکان هرنوع ارتباط میان نام کاربری و آدرس ایمیل خود را با تغییر نام کاربری از بین ببرید. اگر در انجمنی عضو هستید از آنها بخواهید که هر پستی که منجر به شناسایی هویت شما می‌شود را حذف کند.

قدم پنجم: ناشناس بمانید

برای مخفی باقی ماندن باید از داشتن حساب‌های کاربری با نام اصلی خود چه در شبکه‌های اجتماعی و چه در ایمیل خودداری کنید. علاوه بر نام،‌اطلاعاتی از قبیل تاریخ تولید و دیگر اطلاعات را نیز نادرست وارد کنید. همچنین می‌توانید برای تمامی ارتباطات خود از آدرس ایمیل موقتی استفاده کرده و از ایمیلی که با نام نادرست ساخته‌اید برای بهره‌بردن از خدمات اینتنرتی استفاده کنید.

کد خبر 190911
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز