دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: نخستین همایش ملی مدیریت کارآفرینی در فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، روزهای ۱۶ و 17 آبان ماه به همراه نمایشگاه جنبی و مراسم اهدای تندیس پرتو زرین کارآفرینی به کارآفرینان برتر صنعت IT، در هتل استقلال تهران برگزار شد.

به گزارش دبیرخانه همایش، در مراسم افتتاحیه همایش، دکتر سید امید فاطمی، رئیس پژوهشکده علوم و فناوری اطلاعات ایران به ضرورت برگزاری چنین همایش‌هایی اشاره کرده و کارآفرینی در حوزه IT را جذاب و البته پر چالش دانست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر فعالیت های این پژوهشگاه در مدیریت تجاری سازی تاکید کرده و هدف پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات را تبدیل ایده‌ها به محصول معرفی کرد.

همچنین در روز اول همایش ملی کارآفرینی در ICT، پژوهشگرانی که مقالات آنها توسط در همایش پذیرفته شده بود، به ارائه مقالات خود پرداختند. 

نقش فناوری اطلاعات در ایجاد مزیت رقابتی در شرکت‌های کوچک و متوسط، سرمایه‌گذاری در ایجاد و استقرار کسب و کارهای فناوری اطلاعات در کشور، نقش نوآور و فناوری اطلاعات در توسعه صنعت توریسم، نقش بانکداری الکترونیکی در توسعه فعالیت‌های کارآفرینی و کسب و کارهای کوچک و در نهایت بررسی چگونگی تاثیرگذاری عناوین مقالاتی بودند که از بین بیش از 47 مقاله ارسالی به دبیرخانه همایش پذیرفته و در روز اول همایش ارائه شدند.

در روز دوم همایش، شرکت کنندکان با مباحث نوآوری باز که توسط دکتر عطاالله همایون ارائه شد، آشنا شدند. وی رویکرد شرکت‌های بزرگ و قدرتمند در صنعت IT را استفاده از ایده‌ها و نوآوری‌های مشتریان دانست و تاکید کرد، طی سال‌های اخیر باید شاهد چنین روندی در شرکت‌های داخلی نیز باشیم. وی مشتریان وفادار به شرکت‌ها را مهمترین ایده پردازان دانست و آنها را نیروهای بالقوه‌ای برای کارافرینان معرفی کرد.

در بخش دیگری از این همایش دکتر سعید سعادت، مدیر عامل مجتمع فنی تهران از برگزاری دوره‌های آموزشی رایگان برای کارافرینان در این مجتمع خبر داد. طی این دوره‌ها کارآفرینان پس از گذراندن مراحل اولیه مصاحبه و پس از اینکه حائز شرایط معرفی شدند می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کرده و با مباحث مربوط به کارافرینی از ابتدای راه اندازی یک واحد کسب و کار آشنا می‌شوند.

در بخش دوم روز پایانی همایش ملی کارآفرینی در ICT، دکتر علی عباس‌نژاد مدیر عامل موسسه کهکشان نور در سخنرانی خود به بررسی مباحث کارآفرینی ناب پرداخت. وی کارآفرین ناب را کارآفرینی دانست که دانسته‌ها و مفروضات خود را به شکلی قابل فهم به مشتری ارائه می‌کند. و ماکت محصول خود را با حداقل هزینه ساخته و ارائه می‌کند.

وی در سخنان خود نتیجه هر نوع کارآفرینی را به راه انداختن یک کسب و کار نو و رساندن آن به مرحله رشد عنوان کرد.

در ادامه این همایش، دکتر احمد بزرگیان، معاونت نوسازی و تحول اداری ریاست جمهوری بر ضرورت حمایت از کارآفرینی و کارآفرینان در کشور تاکید کرد و حوزه ICT را بستر مناسبی برای ورود به این عرصه دانست.

وی همچنین تعامل دولت و بخش خصوصی را برای راه‌اندازی کسب و کارها و تامین سرمایه در این راستا بسیار مهم ارزیابی کرد و نقش دولت را فراهم کردن بسترهای لازم برای این ارتباط عنوان کرد.

در خاتمه، همایش ملی کارافرینی در ICT میزبان اعضا کمیته کارآفرینی و همچنین کمیسیون امور زیربنایی و تولیدی مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. دکتر ناصر داوودی راد  به عنوان رئیس این کمیته و به نمایندگی از دبیر مجمع، در مراسم اختتامیه این همایش گفت: متاسفانه در حال حاضر بودجه های آموزش و ترویج فرهنگ کارآفرینی در کشور به صورت پراکنده و غیر کارشناسی به دستگاه های مرتبط و غیر مرتبط اختصاص پیدا می‌کند.

وی آموزش کارآفرینی را بسیار ضروری دانست و در این مورد توضیح داد: آموزش کارآفرینی از مقدماتی تا پیشرفته و از مرحله شناسایی فرصت تا استخراج خلاقانه ایده و تجاری سازی مفهوم ذهنی باید به عنوان یک الزام آموزشی در دراز مدت منجر به تولید ثروت و افزایش تولید ناخالص داخلی شود.

  • کارآفرینان برتر معرفی شدند

در شب پایانی همایش ملی کارافرینی در ICT، صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، برترین‌های کارآفرینی در کشور را شناخت.

تندیس پرتو زرین کارآفرینی با حضور دکتر بزرگیان معاونت نوسازی و تحول اداری ریاست جمهوری، دکتر داودی دبیر کمیته کارآفرینی مجمع تشخیص مصلحت نظام، دکتر محسنی رئیس کمیسیون امور زیربنایی و تولیدی مجمع تشخیص مصلحت نظام و مهندس علیرضا صالحی رئیس همایش در پانزده بخش مجزا به کارآفرینان برتر ICT کشور اهدا شد.

نخستین همایش ملی مدیریت کارآفرینی در فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

همچنین در این مراسم از مهندس محمد مبصری مدیر عامل شرکت تجارت امن و مهندس کیوان نقره کار با اهدای لوح تقدیر، قدردانی به عمل آمد.

  • منتخبین نخستین همایش

تندیس پرتو زرین کارآفرینی

منتخب

پایگاه اینترنتی برتر کارآفرین

پایگاه اینترنتی Fax.ir مهندس قاسم زاده

پژوهشگر برتر کارآفرین

دکتر ناصر داودی راد

شرکت برتر کارآفرینی مستقر در مراکز رشد

شرکت پژوهش و فناوری فرزان، دکتر غلامرضا حبیبی

کارآفرین جوان سال ایران

شرکت تاپکو اصفهان،  مهندس مهرداد هاشمی نژاد

صادرکننده برتر کارآفرین

همایش در این بخش برگزیده ای نداشت

رسانه برتر حامی کارآفرینی

روزنامه فناوران اطلاعات ، مهندس ایمان بیک

چهره سال کارآفرینی سازمانی

بانک ملت، مهندس مرتضی تبریزی

کارآفرین برتر حوزه امنیت اطلاعات

موسسه کهکشان، دکتر علی عباس نژاد

طرح برتر کارآفرینی سال

همایش در این بخش برگزیده ای نداشت

بانک برتر کارآفرین

بانک ملت

کارآفرین برتر حوزه بانکداری الکترونیک

شرکت توسن، دکتر سید ولی الله فاطمی

شرکت برتر کارآفرین ایران

مجتمع فنی تهران، دکتر سعید سعادت

مدیر کارآفرین سال ایران

شرکت شماران سیستم، مهندس فرهاد الیشایی

زن کارآفرین سال ایران

شرکت آدران رایانه،خانم مهندس خاوازی

چهره سال کارآفرینی ایران

دکتر سعید سعادت از مجتمع فنی تهران

تقدیر ویژه

دکتر محسن رضایی، استاد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام

کد خبر 191085
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز