سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: یک روز پس از اعلام توافق دوباره مخالفان سوریه برای یکپارچه شدن در نشست قطر، نشست ویژه وزرای خارجه کشورهای عربی با همتایان اروپایی‌ خود در قاهره درباره تحولات سوریه برگزار شد.

سوریه

در این نشست وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان و همچنین کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حضور داشتند.
در همین حال اخبار حاکی از آن است که اتحادیه عرب درباره به‌رسمیت شناختن و استقبال از ائتلاف جدید مخالفان سوریه، دچار شکاف و دودستگی شده و شماری از کشورهای عربی اعلام کرده‌اند که در این‌باره ملاحظاتی دارند.

به گزارش شبکه خبری المیادین، کمیته وزارتی اتحادیه عرب درباره سوریه روز دوشنبه در جلسه‌ای، دیگر گروه‌های مخالف سوری را به پیوستن به ائتلاف ملی فراخواند تا تمامی طیف‌های ملت سوریه را بدون استثنا در برگیرد. در همین حال الجزایر در حاشیه نشست اتحادیه عرب خواستار وقت بیشتری برای انجام گفت‌وگوها میان اتحادیه عرب و ائتلاف مخالفان شد و تأکید کرد که این ائتلاف نماینده تمامی گروه‌های مخالف نیست.

الجزایر همچنین اعلام کرد که درباره بند مربوط به صدور قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت براساس ماده هفتم منشور سازمان ملل ملاحظاتی دارد و تأکید کرد که چنین امری با مأموریت ابراهیمی برای حل مسالمت‌آمیز و دیپلماتیک قضیه منافات دارد. عراق هم درباره همین بند ملاحظات خود را اعلام کرد و خواستار اصلاح آن به «دعوت از شورای امنیت برای بر عهده گرفتن مسئولیت‌های خود برای توقف خشونت‌ها» شد. این درحالی است که احمد معاذ الخطیب رهبر ائتلاف جدید مخالفان سوریه به همراه وزیر خارجه قطر به قاهره رفته‌بود تا رایزنی‌ها را برای کسب مشروعیت بین‌المللی آغاز کند.

احمد معاذ الخطیب یک فقیه و روحانی سنی 52ساله است که از حدود 20سال پیش خطیب مسجد جامع اموی دمشق بود. او همچنین رئیس جمعیت تمدن اسلامی سوریه بوده. او طی دو سال گذشته به‌علت همراهی با شورشیان سوریه دو بار بازداشت و سپس آزاد شد و اخیرا به مصر گریخته بود. اما تنها نهادی که ائتلاف جدیدمخالفان سوریه‌ای را تاکنون به رسمیت شناخته، شورای همکاری خلیج‌فارس بود که عبداللطیف الزیانی دبیرکل آن، ابراز امیدواری کرد که کشورهای عربی و کشورهای جهان و جامعه جهانی این ائتلاف را به رسمیت بشناسند. در نخستین واکنش بین‌المللی به این ائتلاف هم، روسیه مخالفان را به اولویت‌دادن به گفت‌وگو با نظام سوریه و نه دخالت خارجی فراخواند.

الکساندر لوکاشوویچ سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که مهم‌ترین معیار برای مسکو عزم مخالفان برای تحرک براساس حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران بدون دخالت خارجی است. وزارت خارجه آمریکا هم اعلام کرد که از اپوزیسیون یکپارچه حمایت خواهد کرد. لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه هم شکل‌گیری این ائتلاف را گامی مهم توصیف کرد که از آن به‌صورت کامل حمایت خواهد کرد.

کد خبر 191194

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز