مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان ناسا ابزار جدیدی برای محافظت از فضانوردان در برابر تابش‌های کیهانی ساخته‌اند که می‌تواند گام رو به جلویی در سفرهای سرنشین‌دار به فضاهای دور باشد

فضانوردان در برابر تابش‌های کیهانی محافظت می‌شوند

به گزارش ایسنا، ناصر برقوتی، دانشمند پروژه‌های ناسا در بخش حفاظت در برابر پرتوهای کیهانی به همراه تیمی از دانشمندان به ساخت «طیف‌سنج پیشرفته نوترونی»(ANS) پرداخته‌اند که با نظارت بر نوترون‌ها می‌تواند به حفاظت از فضانوردان در زمان بررسی مقاصد جدید کمک کند.

پیچیدگی‌های سفر به فضا و کار در این محیط همیشه به چالش‌هایی برای فضانوردان منجر شده و دانشمندان و مهندسان ناسا از زمان نخستین گام‌های نیل آرمسترانگ در 43 سال قبل تاکنون در حال کار برای رفع این چالش‌ها بوده‌اند.

یکی از مشکلات پیش‌روی فضانوردان در زمان خارج شدن از جو محافظتی و میدان مغناطیسی زمین، تابش‌های فضایی است و سفر به نقاط دورتر در منظومه شمسی نیازمند طراحی ابزارهای پیشرفته‌تر برای نظارت و شناسایی این تابش‌ها در خودروها و سکونت‌گاه‌های فضایی است.

شناسایی نوترون‌ها مشکل است چرا که این ذرات از لحاظ الکتریکی خنثی هستند و از میان بسیاری از سیستم‌های شناسایی بدون برجا گذاشتن هر گونه ردی، عبور می‌کنند.

ANS از ابزار جدیدی استفاده کرده که به طور چشمگیری می‌تواند قابلیت اطمینان شناسایی نوترون‌ها را در میدان تابشی ترکیبی موجود در فضای عمیق ارتقا بخشد.

این ابزار جدید از شیوه درگاه و ضبط استفاده می‌کند که سرعت نوترون‌ها را آهسته کرده و سپس آنها را در یک ایزوتوپ لیتیوم ثبت می‌کند.

ANS از الیاف شیشه‌ای ویژه دارای لیتیوم برای جذب نوترون‌های با سرعت آهسته استفاده کرده و یک فلاش کوچک از نور را تولید می‌کند که در فرآیند ضبط نوترون منحصر به فرد است.

این ابزار از دستگاه‌های الکترونیکی خاص برای شناسایی و کار بر روی علائم متمایز ضبط نورون بهره برده که سپس برای تشخیص سطوح تابش، پردازش و بررسی می‌شوند.

دانشمندان و مهندسان مرکز پرواز فضایی مارشال ظرف 11 ماه موفق به ساخت یک نمونه پیش‌ساخت از این ابزار با همکاری دیگر موسسات ناسا شده‌اند. آنها از منابع رادیواکتیوی و قرار دادن این نمونه در معرض پروتون‌های پر انرژی در تاسیسات دانشگاه ایندیانا برای ارزیابی عملکرد آن استفاده کردند.

کد خبر 191226
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز