سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: بیست و چهارمین نشست نقد نغمه که به نقد و بررسی آلبوم خسوف اثر 107 دقیقه‌ای محمد سعید شریفیان اختصاص داشت به مناقشه و بحث هوشنگ کامکار وشریفیان درباره سمفونی‌های سفارشی کشیده شد.

به گزارش همشهری‌آنلاین در ابتدای این بحث که عصر دوشنبه 29 ابان در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد و با حضور نادر مشایخی ، رهبر ارکستر و آهنگساز همراه بود ، هوشنگ کامکار با اشاره به کیفیت خوب اثر شریفیان در خسوف و اشاره به این نکته که این اثری است که آهنگساز از دل و جان برای آن زحمت کشیده و تمامی توان و ظرفیت های خود را صرف تصنیف آن کرده است گفت: به نظر من آلبوم«خسوف» یکی از با ارزش‌ترین کارهایی است که آهنگساز برای دل خود نوشته است زیرا برخی از دوستان آهنگساز که سمفونی‌های زیادی هم نوشته‌اند قبل از نوشتن تنها به فکر امضای قرارداد هستند. چندی پیش هم در تلوزیون شنیدیم که می‌گفتند بتهون هم کار سفارشی می‌نوشته. به نظر من دوتا نت گرد و چند تا آکورد نمی‌شود سمفونی و نمی‌توان این کارها را با موسیقی باخ و بتهون مقایسه کرد.

more

 انتقاد جلیل عندلیبی از سمفونی پیامبر ساخته شاهین فرهت

 more گزارش همشهری‌آنلاین از نقد و بررسی سمفونی پیامبر

هوشنگ کامکار به کارهای سفارشی درباره سمفونی هایی که در چند سال اخیر ساخته شده اشاره کرد وگفت: به گمان من کسی که سفارش می گیرد باید کار را خوب بنویسد و نه آنکه سفارش می دهد و البته سفارش دهنده هم مهم است اما این سفارش گیرنده یا آهنگساز است که باید با وجدان وحرفه ای کاری را تولید کندو نه آنکه دو شب بعد از امضای قرار داد کل سمفونی را روی میز طرف مقابل بگذارد.

 محمد سعید شریفیان با اشاره به پیشینه کارهای سفارشی گفت که تا قبل از انقلاب اگر سفارشی انجام می شد مشکلی پیش نمی آمد ،ا ما بعد از انقلاب متاسفانه فضایی به وجود آمد که گویی کارهای سفارشی چندان ارزش هنری ندارد.

شریفیان بر عکس کامکار معتقد بود که این سفارش دهنده است که مهم است و او باید به گونه ای و به کسانی کار را سفارش دهد که این کاره هستند و تنها نام یا لقبی را یدک نمی کشند.

به گفته شریفیان فرد سفارش دهنده یا کارشناس و آگاه به مسائل موسیقی وجریانات آن هست یا نیست. اگر هست که خودش این قدرت تشخیص را دارد که فرد و کاری را انتخاب کند که سرش کلاه نرود و اگر آگاه نیست با دعوت از چند کارشناس و مشورت با آنها به سادگی می تواند دریابد که چه کسانی درسپهر موسیقی ایران کار سفارشی بزن در رو و باری به هر جهت انجام می دهند و چه کسانی کار خوب و شنیدنی و مورد پسند خواص و عام.

مختاباد کامکار مشایخی و شریفیان

در ادامه این نشست سیدابوالحسن مختاباد منتقد و روزنامه نگار و کارشناس مجری این برنامه گفت: هم آقای کامکار کار سفارشی نوشتند(پوئم سمفونی حلبچه و خرمشهر) و هم آقای شریفیان(خسوف) اما نکته مهم در نگارش هر دوی این آثار این بود که کارها ابتدا نوشته شد و سپس مراکزی به سراغ این کار آمدند و از کار حمایت کردند که در زمینه خسوف آقای علی مرادخانی در دوره مدیریت مرکز موسیقی از کار حمایت کرد که سبب شد تا پنج شب کنسرت صحنه‌ای این کار با ارکستری 200 نفره به رهبری آقای لوریس چکناوریان شکل بگیرد که بعدها در چند کشور اروپای شرقی از جمله رومانی هم کار اجرا شد و هم اقای کامکار که کارش از سوی بانک گردشگری مورد حمایت قرار گرفت.

more  نقد و بررسی پوئم سمفونی حلبچه و خرمشهر در گزارش همشهری‌آنلاین

او مراکز فرهنگی و حامیان مالی را توجه داد به این نکته که برخی از کارهای مهم از سوی آهنگسازان و نوازندگان نوشته شده است و الان در منازلشان خاک می خورد که با یک حمایت مالی اندک می تواند به مردم معرفی شود.

گزارش کامل این نشست به زودی در همشهری آنلاین منعکس خواهد شد.

کد خبر 191968
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز