گروه بین‌الملل: درحالی‌که دیروز وزارت اطلاع‌رسانی سوریه هدف شلیک آتش مخالفان قرار گرفت، جنگجویان نزدیک به القاعده در شهر حلب، اعلام کردند که ائتلاف جدید مخالفان سوریه را به رسمیت نمی‌شناسند.

به این ترتیب ائتلاف جدیدی که بعد از 10روز مذاکرات فشرده با حضور وزرای خارجه اروپا در دوحه شکل گرفت و اکنون در اروپا به‌دنبال تأیید کشورهای غربی است، از حمایت داخل سوریه برخوردار نیست. در همین حال اتحادیه اروپا پس از بحث و جدل‌ها و تردیدهای فراوان، ضمن به رسمیت شناختن ائتلاف جدید مخالفان، گروه‌های مخالف غیرعضو این ائتلاف را هم به‌صورت ضمنی به رسمیت شناخت تا بدین‌ترتیب اولویت نخست اروپایی در تعامل با مخالفان سوریه، همچنان یکپارچه‌سازی‌ آنها و نه پرداختن به مرحله بعد از به رسمیت شناختن بماند.

به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه پس از نشستی در بروکسل، در بیانیه‌ای با معرفی ائتلاف جدید مخالفان به‌عنوان نماینده مشروع آرمان‌های ملت سوریه ابراز امیدواری کردند که ائتلاف یادشده بتواند دیگر گروه‌های مخالف سوری را به عضویت درآورد و به اصول اساسی حقوق بشر و دمکراسی پایبند باشد.

اتحادیه اروپا در حالی این اقدام را صورت داد که پیش از آن، فرانسه و پس از آن، ایتالیا این ائتلاف را به رسمیت شناخته بودند. فرانسه حتی از مخالفان سوریه خواست تا سفیری برای خود در پاریس تعیین کنند. اما تردید اروپایی‌ها درباره به‌رسمیت شناختن مخالفان سوریه زمانی به رسانه‌ها درز کرد که یک مقام دیپلماتیک در این اجلاس اعلام کرد که شمار زیادی از کشورهای اروپایی، پیش از به‌رسمیت شناختن ائتلاف، از موضع فرانسوی‌ها انتقاد کرده و افزوده‌اند که به رسمیت شناختن، نیاز به وقت بیشتری برای آگاهی از برنامه‌های مخالفان دارد و آنان درباره معرفی این ائتلاف به‌عنوان تنها نماینده یا یکی از نمایندگان مشروع ملت سوریه با همدیگر اختلاف نظر داشتند.

اروپایی‌ها همچنین در بیانیه خود، شکل‌گیری ائتلاف را گامی رو به جلو برای یکپارچه‌سازی‌ مخالفان تلقی کردند و بدین‌ترتیب به‌صورت ضمنی به‌وجود گروه‌های مخالف دیگر اعتراف کرده و آنها را نیز نمایندگانی غیرقابل انکار برای مردم سوریه دانستند و ابراز امیدواری کردند که مخالفان تمام تلاش خود را برای ورود این گروه‌ها به ائتلاف به‌کار گیرند.

اما اروپایی‌ها در حالی این ائتلاف را به رسمیت شناختند که هنوز ایالات متحده به‌عنوان رهبر اصلی سیاست غرب از به رسمیت شناختن این ائتلاف خودداری می‌کند. دو هفته پیش، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا با استقبال از شکل‌گیری ائتلاف جدید مخالفان سوریه در قطر، از به‌رسمیت شناختن آن سر باز زد و ابراز امیدواری کرد که این ائتلاف بتواند دیگر گروه‌ها را نیز دربرگیرد. هفته پیش هم انگلیس با وجود میزبانی نشست مخالفان و دیدار آنها با ویلیام هیگ وزیر خارجه، اعلام کرد که هنوز زود است که این ائتلاف را به رسمیت بشناسد.

هیگ در نشست دوشنبه وزرای خارجه اروپا مجددا بر همان آهنگ نواخت و اعلام کرد که این موضوع را باید با مجلس نمایندگان کشورش مطرح سازد. اما دیروز انگلیس اعلام کرد که این ائتلاف را به رسمیت می‌شناسد. علاوه بر آن، گروه‌های رادیکال مسلح در سوریه نظیر جبهه النصره با شکل‌گیری این ائتلاف مخالفت کرده و آن را نوعی دسیسه‌چینی تلقی کردند و خواستار شکل دادن کشوری اسلامگرا در سوریه شدند.

اما درخواست‌های مخالفان برای دستیابی به سلاح‌های پیشرفته در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا چندان بازخوردی نداشت و با وجود آنکه فرانسوی‌ها اعلام کرده بودند که در این نشست برای لغو ممنوعیت توزیع سلاح اروپایی میان مخالفان خواهند کوشید اما این موضوع همچنان میان اروپایی‌ها محل اختلاف فراوان ماند. در همین چارچوب، دیدیه رندرز وزیر خارجه بلژیک هرگونه اعطای سلاح به مخالفان سوریه را به‌وجود اپوزیسیون یکپارچه و آنچه مناطق آزاد شده در سوریه خواند، مشروط کرد و افزود:

چنین امری تاکنون محقق نشده است. جان اسلبورن وزیر خارجه لوگزامبورگ هم اصل موضوع توزیع سلاح میان مخالفان را رد کرد و افزود: منازعات در سوریه هرگز با سلاح حل و فصل نمی‌شود و تنها ابزار برای آن ابزار سیاسی است و نه تسلیحاتی. اروپایی‌ها با وجود به رسمیت شناختن ائتلاف، اعلام کردند که هرکدام از کشورها به‌صورت جداگانه مختارند تا درباره مسئله تعیین سفرایی برای ائتلاف مخالفان تصمیم‌گیری کنند. از سوی دیگر، گروه‌های مسلح دیروز ساختمان وزارت اطلاع‌رسانی سوریه را در دمشق با دو خمپاره هدف قرار دادند. به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، این حمله تلفات جانی در پی نداشت و تنها خسارت‌هایی مادی را باعث شد.

کد خبر 191988
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز