همشهری‌آنلاین: دولت منطقۀ خودمختار کاتالونیا در تلاش برای جدایی از اسپانیا ناکام ماند. «همگرایی و اتحاد کاتالونیا»، حزب آرتور ماس، رئیس دولت این منطقه، نتوانست در انتخابات پارلمان محلی اکثریت مطلق را به دست بیاورد.

در صورت کسب اکثریت دولت کاتالونیا می توانست همه پرسی استقلال منطقۀ کاتالونیا از اسپانیا را برگزار کند.

به گزارش یورونیوز آرتور ماس در بارۀ نتیجۀ انتخابات پارلمان محلی گفت: «ما اکثریت مطلق مطلوب را به دست نیاورده‌ایم. من برای پیشبرد امور به این اکثریت نیاز داشتم. اما به هر حال حتی در بد‌ترین شرایط هم ما می‌توانیم از این انتخابات خوشحال باشیم، چون دو برابر دومین جناح سیاسی بعد از حزب مان، کرسی به دست آورده‌ایم.»

ملی گرایان جدایی طلب منطقۀ کاتالونیا بیشتر کرسی‌های پارلمانی محلی را در اختیار گرفتند، اما نسبت به دورۀ گذشته دو کرسی را از دست دادند. در حال حاضر احتمال ائتلاف آن‌ها با جمهوری خواهان چپگرای کاتالونیا قوی است. این جمهوری خواهان نیز طرفدار جدایی از اسپانیا هستند.

آلیسیا سانچز کاماچو، رهبر حزب «مردم» در منطقۀ کاتالونیا، حزبی که دولت اسپانیا را در اختیار دارد، در بارۀ انتخابات پارلمان محلی گفت: «جدایی طلبان کاتالونیا در انتخابات شکست خورده‌اند، چون امروز ما جدایی طلبان کمتری نسبت به دو سال قبل در پارلمان محلی داریم. آن‌ها دو کرسی را از دست داده‌اند. این نتیجه ای است که آرتور ماس در انتخابات محلی به دست آورد.»

پس از شمارش ۹۸ درصد آراء، حزب حاکم کاتالونیا توانست ۵۰ عدد از مجموع ۱۳۵ کرسی پارلمان محلی را به دست بیاورد. جمهوری خواهان چپگرا نیز ۲۱ کرسی به دست آوردند.

انتخابات پارلمان محلی در تاریخ معاصر کاتالونیا بسیار مهم به شمار می‌رود. پنج میلیون و ۴۰۰ هزار شهروند کاتالان به شرکت در انتخابات فراخوانده شده بودند. اسپانیا مخالف برگزاری همه پرسی برای تشکیل کشور مستقل کاتالونیا و جدایی آن است.

کد خبر 192409
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز