همشهری آنلاین: پس از ناکامی احزاب جدایی طلب ایالت کاتالونیا در کسب بیش از دو سوم آرای مردم برای پیشبرد طرح خود و بویژه کاهش 12 کرسی از کرسی های حزب حاکم ˈاتحاد و همگراییˈ در این ایالت مهم اسپانیا، اکنون همه نگاهها به سرنوشت این ایالت و آینده طرح احزاب استقلال طلب است.

به گزارش ایرنا، در انتخابات روز یکشنبه ایالت کاتالونیا که به صورت زودهنگام و با هدف اعلام پشتیبانی مردم از تبدیل ایالت کاتالونیا به دولت جدید اروپا در این ایالت شمال شرقی اسپانیا به مرکزیت شهر بارسلونا برگزار شد، حزب ˈآرتور مسˈ رییس این ایالت در مقابل 62 کرسی انتخابات 2010 میلادی 50 کرسی بدست آورد، اما دیگر احزابی که از ایده استقلال دفاع می کردند وضعیت خود را تا حدی بهبود بخشیدند، به گونه ای که حزب ˈچپ جمهوریخواه کاتالونیاˈ صاحب 21 کرسی و دومین حزب پرقدرت کاتالونیا شد حال آنکه در انتخابات قبلی 10 کرسی بدست آورده بود.

از سوی دیگر، دو حزب بزرگ اسپانیا شامل حزب حاکم ˈمردمیˈ و حزب سوسیالیست به ترتیب صاحب 19 و 20 کرسی شدند که در مقایسه با قبل، حزب مردمی یک کرسی بیشتر دارد اما سوسیالیستها با از دست دادن 8 کرسی شکست سنگینی را در ادامه شکستهای خود در انتخابات محلی باسک و گالیسیا متحمل شده اند.

حزب تازه کار ˈشهروندیˈ نیز که دو سال پیش تاسیس شد و در مجلس کنونی کاتالونیا سه کرسی دارد، در انتخابات دیروز شمار آنها را سه برابر کرد و به عدد 9 رساند. این حزب مخالف طرح جدایی طلبی است اما حزب ˈابتکار سبز کاتالونیاˈ که با ناسیونالیستهای کاتالان همراهی بیشتری دارد، با افزایش سه کرسی نسبت به قبل، اکنون دارای 13 کرسی است. حزب کوچک استقلال طلب ˈکوپˈ هم سه کرسی در اختیار گرفته است.

به این ترتیب، مجموع کرسیهای احزاب جدایی طلب در دوره جدید قانونگذاری ایالت کاتالونیا از 87 کرسی تجاوز نمی کند که سه کرسی کمتر از حدنصاب لازم برای فراخوان همه پرسی و پیشبرد قانونی طرح استقلال کاتالونیا است. در مقابل، احزاب مخالف این طرح یعنی مردمی، سوسیالیست و شهروندی در مجموع 48 کرسی در اختیار گرفته اند. نتیجه مشخص آرای انتخابات دیروز کاتالونیا این است که توازن قدرت در آن تفاوت چندانی با مرحله قبلی ندارد و با وجود آنکه احزاب ناسیونالیست محلی همچنان دولت را تشکیل خواهند داد، اما نمی توانند طرح جدایی طلبی را به پیش ببرند.

از سوی دیگر، اختلاف نظر حزب چپ جمهوریخواه با حزب اتحاد و همگرایی بویژه در زمینه ریاضتهای اقتصادی دشواریهای جدی در پیشبرد سیاستهای دولت آرتور مس ، - رییس کنونی ایالت که انتظار می رود همچنان به ریاست خود ادامه دهد- ، به همراه خواهد آورد.

این در حالی است که پس از اعلام نتایج انتخابات محلی ایالت کاتالونیا که شب گذشته با مشارکت بی سابقه 69 درصدی جمعیت 4/5 میلیون نفری دارای حق رای آن برگزار شد، همه احزاب سیاسی، آن را به عنوان شکست ˈآرتور مسˈ و حزب او - ˈهمگرایی و وحدتˈ کاتالونیا - در راه بلندپروازی‌های استقلال طلبی اش ارزیابی کرده اند.

مس که با وجود کاهش شمار کرسیهایش در انتخابات، همچنان دارای بیشترین شمار کرسیها در دولت محلی خواهد بود، پس از اعلام نتایج انتخابات گفت:ˈ این اکثریت آرایی نیست که ما به دنبال آن بودیم و اکثریت آرایی نیست که ما برای مقابله با کسانی‌ که باید با آنها روبرو شویم، نیاز داشتیم.ˈ

وی با این حال بر تعهد خود به تداوم راه استقلال طلبی تاکید کرد و اظهارداشت: روند استقلال طلبی باید ادامه یابد اما در عین حال نیاز است که ما پشتیبانی بیشتری از سوی مردم بدست آوریم.

مس در تحلیل نتایج انتخابات و کاهش شمار کرسیهای حزب اتحاد و همگرایی کاتالونیا گفت: سیاست ریاضتی اقتصادی این حزب تاثیری منفی‌ در صندوق‌های رای داشت و از سوی دیگر، او انتخاباتی متفاوت با همیشه را برگزار کرد.

وی تصریح کرد: نتایج انتخابات نشان می‌‌دهد هیچ حزبی بدون مشارکت حزب اتحاد و همگرایی کاتالونیا نمی تواند دولت محلی را تشکیل دهد اما همچنین می‌‌دانیم که نمی‌‌توانیم به تنهایی مدیریت ایالت را در دست بگیریم. به همین دلیل، احزاب دیگری که رای آورده اند باید برای گرفتن تصمیمات دشوار حزب ما را یاری دهند و در مجلس و دولت نیز حمایت‌ها‌ بر اساس مسئولیت پذیری انجام شود.

از سوی دیگر، ˈاوریول جونکراسˈ رییس حزب چپ جمهوری خواه کاتالونیا که حزبش با کسب رای بسیار از 10 کرسی به 21 کرسی در مجلس صعود کرد، در مورد نتایج انتخابات گفت: ملت کاتالونیا حرف خود را به طور آشکار و واضح بیان کرد. در این انتخابات ، نه تنها ادعا‌های ملی‌ کاتالونیا تقویت شد بلکه احزابی که از یک مدل اقتصادی عادلانه تر دفاع می‌‌کردند نیز تقویت شدند.

او که به سیاستهای ریاضتی حزب اتحاد و همگرایی کاتالونیا اعتراض دارد، وعده داد که با حضور در دولت، به تعدیل تصمیمات اقتصادی و شتاب بخشیدن به طرح استقلال یاری دهد، هرچند پذیرفت با نتایج بدست آمده، کار جدایی طلبها دشوار است.

ˈپره ناواروˈ رئیس حزب سوسیالیست کاتالونیا نیز ضمن اعتراف به اینکه حزبش با از دست دادن هشت کرسی در مجلس جدید نسبت به انتخابات قبلی شکست خورده است ، خاطرنشان کرد: انتخابات روز یکشنبه در اصل، شکستی برای آرتور مس و حزب اتحاد و همگرایی در پیشبرد ادعاهای استقلال طلبی وی بود.

وی افزود: در این انتخابات یک شکست وجود دارد و آن شکست آرتور مس است .

در همین حال، خانم ˈآلیسیا سانچز کاماچوˈ رئیس حزب ˈمردمیˈ در کاتالونیا که حزبش دولت مرکزی اسپانیا را در اختیار دارد، ضمن قلمداد کردن این انتخابات به عنوان شکستی برای آرتور مس از وی خواست که افکار جدایی طلبانه خود را کنار گذاشته و به حل مشکلات کاتالانها بپردازد .

وی ادامه داد :مردم کاتالونیا رسمیت یافتن طرح آرتور مس و پروژه وی برای جدا شدن از اسپانیا را به چالش کشیدند و اکنون وقت آن است که آرتور مس علنا به اشتباهات خود اعتراف کند .

ˈآلبرت ریوراˈ رئیس جوان حزب ˈشهروندیˈ که حزبی میانه رو است و در این انتخابات کرسی‌های خود در مجلس را با رساندن به 9 کرسی سه برابر کرده است، تصریح کرد:آرتور مس شکست فجیعی خورده و باید به دلیل آن استعفا دهد.

وی گفت: امروز بیش از هر روز دیگر باید بگوییم که کاتالونیا ، سرزمین ما، اسپانیا کشور ما و اروپا آینده ماست.

ریورا افزود :در انتخابات یکشنبه ، کاتالونیای واقعی صحبت کرد و آنهایی که مدت درازی به دلیل اینکه خود را همزمان کاتالان و اسپانیایی قلمداد می‌‌کردند، خاموش بودند، نظر خود را با صدایی بلند ابراز کردند.

ˈجوان ارراˈ رئیس حزب چپگرای سبز کاتالونیا که با کسب سه کرسی نسبت به قبل اکنون 13 کرسی در مجلس محلی دارد، نیز خواستار استعفای آرتور مس شد و گفت:ما یک جبهه‌ علیه ریاضت‌ها و کاهش‌های اقتصادی می‌‌خواهیم و از سیاست‌های اجتماعی دفاع می‌‌کنیم. به همین دلیل، خواستار آن هستیم که احزاب چپگرا با ندادن رای اعتماد به مس ، مانع انتخاب او به عنوان رئیس دولت کاتالونیا شوند.

وی افزود: حزب اتحاد و همگرایی در این انتخابات همچنان پیروز شد اما اهداف سیاسی‌ای را که در این انتخابات دنبال می‌‌کرد از دست داد و پیروزی این حزب همزمان با شکست اهداف او است.

حالا با این واکنشها، باید منتظر ماند و دید دولت محلی جدید کاتالونیا در هفته های آینده با چه ترکیبی شکل خواهد گرفت.

کد خبر 192533
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز