همشهری آنلاین: اولین گروه تحقیقاتی آنلاین ایران به تازگی نتایج پژوهش ایران دیجیتال در سال 2012 را منتشر کرده است.

آمار استفاده ایرانیان از رسانه‌های دیجیتال

به گزارش مشرق، این تحقیق نحوه استفاده از اینترنت و موبایل را در میان کاربران ایرانی مورد بررسی قرار می‌دهد. این اولین مجموعه تحقیقات آنلاین است که قصد دارد تا شفافیت بیشتری در زمینه نگرش و رفتار ایرانیان استفاده کننده از فناوری، هم برای شرکت‌های داخلی و هم خارجی ایجاد کند.

جمعیت نمونه این تحقیق متشکل از 750 نفر پاسخگو است که در ایران سکونت داشته و بین بیست و سوم تا بیست و هشتم اکتبر سال 2012 به سوالات آن پاسخ داده‌اند.

  اینفوگراف آمار استفاده از فیس بوک در جهان more

وقتی از شرکت کنندگان پیرامون بیشترین نوع فعالیت‌شان در اینترنت سوال شده؛ بالاترین سطوح به جستجوی اطلاعات (67 درصد)؛ مطالعه پایگاه‌های خبری (65 درصد)؛ بانکداری برخط (64 درصد)؛ دانلود موسیقی (49 درصد)؛ شبکه‌های اجتماعی (44 درصد) و خرید آنلاین (43 درصد) اختصاص دارد.

در این میان، فایل‌های چندرسانه‌ای قابل پخش برای دستگاه‌های قابل حمل، دانلود فیلم، شنیدن رادیو و تماشای برخط فیلم در مجموع، 38 درصد از موارد را تشکیل می‌دهد.

از میان کل پاسخ‌گویان - به عنوان نمونه مخاطبان استفاده کننده از فناوری‌ مورد بررسی در این تحقیق - 88 درصد به ارتباط ADSL دسترسی داشته و 10 درصد از آنها دسترسی به اینترنت از طریق شبکه بی‌سیم (مانند فناوری وای-فای) را ترجیح داده‌اند.

اکثریت این افراد (90 درصد) عمدتا از رایانه شخصی استفاده کرده و 71 درصد نیز از خانه و 25 درصد از دفتر کار خود به اینترنت دسترسی داشته‌اند. فایرفاکس با 38 درصد از لحاظ اولویت مرورگر نزد پاسخ‌گویان، بازار را در دست داشته و در در رتبه‌های بعدی به ترتیب مرورگر اینترنت شرکت مایکروسافت با 30 درصد و کروم با 21 درصد قرار دارد.

امیراسماعیل بزرگزاده، عضو هیات مدیره شرکت کانوی (مدیر اصلی گروه تحقیقاتی فوق) می‌گوید: ما اکنون شروع به مشخص‌تر ساختن چگونگی [استفاده] آنلاین کاربران فعال و فرهیخته ایرانی برای همگان کرده‌ایم. وی می‌افزاید: برای برندهای خارجی، تجارت الکترونیک، بانکداری اینترنتی و استفاده از وسایل ارتباطی کلان دیجیتال [در ایران] به طور چشمگیری پیشرفته و در نوع خود، خیره کننده است.

در زمینه موبایل، نوکیا با 42 درصد، در صدر برندهای اصلی قرار دارد. البته به نظر می‌رسد با تصمیم اخیر شرکت فنلاندی برای خروج از بازار ایران، این وضع چندان دوام نیاورد. سامسونگ با 20 درصد در رتبه بعدی است و جایگاه‌های بعدی از آن سونی اریکسون با 16 درصد، اچ‌تی‌سی با 10 درصد و اپل با 9 درصد است.

حدود نیمی از افراد ( 46 درصد ) گوشی‌های هوشمند در اختیار دارند که گوشی‌های شرکت سامسونگ با 25 درصد در بالای این فهرست قرار دارد و پس از آن برند نوکیا با 21 درصد و اپل با 16 درصد، رده‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند. در بین افراد شرکت کننده در این تحقیق، تنها 14 درصد دارای تبلت (Tablet PC) بوده‌اند.

بزرگزاده در همین ارتباط خاطر نشان می‌سازد: ایرانی‌ها نیز همزمان با رشد و توسعه رسانه‌های دیجیتال، از همان گرایش جهانی نسبت به جابه‌جایی و تحرک پیروی می‌کنند و در پی راه‌اندازی اولین شبکه نسل سوم تلفن همراه از شش ماه پیش، میل به تجربه هرچه پربارتر از چنین امکاناتی، به طور روز افزونی شکل گرفته است.

گروه آنلاین چی‌می‌گی در حال حاضر متشکل از مخاطبینی است که از تحصیلات عالی برخوردارند به طوری که 73 درصد از آنها دارای مدرک کارشناسی یا بالاتر بوده و 19 درصد دارای مدرک کارشناسی ارشد‌اند.

این گروه همچنین دارای جمعیت جوانی است که 26 درصد آنها 18 تا 24 سال داشته و 50 درصد این افراد در گروه سنی 34-25 قرار دارند. اکثر پاسخ دهندگان ( 79 درصد ) مذکر و علی‌الظاهر 54 درصد مجرد و 41 درصد نیز متاهل بوده‌اند.

آمار استفاده ایرانیان از رسانه‌های دیجیتال

کد خبر 192779
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز