همشهری آنلاین: کارگران نمایش"اپرای عاشورا" زبان، موسیقی و محتوا را سه رکن اساسی در تبدیل نمایش‌های آیینی به آثار صحنه ای دانست و گفت: این نمایش، تصویر معاصرسازی شده از تعزیه ای است.

عاشورا

به گزارش ایرنا، بهروز غریب پور با بیان این که تعزیه به عنوان یکی از کهن ترین آیین‌های نمایشی و موسیقایی کشور قابلیت فراوانی برای تبدیل شدن به زبانی جهانی را دارد، گفت: این هنر آیینی برای مخاطبان جهانی خود نیازمند بلوغی مجدد بود.

وی افزود: تلاش کردم با معاصرسازی تعزیه در قالب اجرای نمایش اپرایی به عنوان گونه ای متفاوت از شاخه های هنر نمایش، این هنر ایرانی و اسلامی را برای مخاطبان جهانی به نمایش بگذارم.

وی ادامه داد: اپرای عاشورا در طی اجراهای خود در کشورهایی مانند ایتالیا، فرانسه و لهستان با وجود آنکه مردمان آن کشورها زبان فارسی را متوجه نمی‌شدند به صحنه رفت و با استقبال فراوانی رو به رو شد، چرا که شناخت آنها از نمایش اپرایی و همچنین ویژگی منحصر به فرد موسیقی ایرانی و قابلیت های نمایش تعزیه، دست به دست هم داد تا بازخورد آنها با "اپرای عاشورا" ثمرات مثبتی با خود به همراه داشته باشد.

غریب پور ضمن ابراز رضایت از اجرای مستمر نمایش "اپرای عاشورا" طی سالیان اخیر در کشور گفت: امروز مخاطبان نمایش های اپرایی با اینگونه تئاتری آشنایی بیشتری پیدا کرده اند و همین عامل باعث شده که اقبال و برداشت آنها از چنین اجراهایی به کمال و پختگی نزدیک و نزدیک تر شود که این نزدیکی مهمترین عامل برای ارتباط هر چه بیشتر مخاطب با محتوای داستان است.

کارگردان "اپرای رستم و سهراب" افزود: در صحبت های صورت گرفته قرار بود تا پنج اپرای تولید شده توسط گروه نمایشی "آران" به شکل یک رپرتوآر بار دیگر به نمایش درآید و خوشحالم که آغاز این رپرتوآر مصادف شد با اجرای "اپرای عاشورا" آن هم در ماه محرم و امیدوارم بتوانیم تا پایان سال مابقی آثار را نیز در یک برنامه ریزی منسجم و دقیق برای عموم مخاطبان به صحنه ببریم.

وی یادآور شد: طی مذاکرات صورت گرفته با مسئولان، همزمان با اتمام اجرای "اپرای عاشورا" در تهران، این نمایش طی چهار شب و مصادف با اربعین امام حسین(ع) در شیراز به صحنه خواهد رفت و با اتمام ماه صفر شاهد اجرای چهار اپرای حافظ، مولوی، رستم و سهراب و مکبث در قالب رپرتوآر نمایش های اپرای عروسکی در تالار حافظ خواهیم بود.

غریب پور در تولید و نگارش "اپرای عاشورا"، از مرثیه‌های دوره صفوی و قاجار، اشعار پنج شاعر مانند محتشم کاشانی و طالب نیر تبریزی و نسخه های معتبر تعزیه دوره قاجار به ویژه "مجلس تعزیه حر" بهره برده است.

"اپرای عاشورا" از 19 آذرماه به مدت 15 شب ساعت 19 در تالار فردوسی به اجرای عمومی می‌رود.

 

کد خبر 193882

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز