گروه بین‌الملل: رهبران اتحادیه اروپا روز گذشته در حالی جایزه صلح نوبل را در اسلو، پایتخت نروژ دریافت کردند که خودشان هم با بحران‌ این قاره و انتقادهای گسترده، اعتمادبه‌نفس لازم را برای دردست گرفتن این جایزه نداشتند و مجبور به دادن وعده برای بهتر شدن اوضاع و کنارگذاشتن اختلاف‌ها در آینده شدند.

مرکل

هرمان ون رامپوی، رئیس اتحادیه، خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا در میان اختلاف‌های کشورهای عضو و تلاش برخی برای خروج از این اتحادیه در میان مشکلات مختلف ازجمله بحران مالی این قاره به روی سن رفتند تا جایزه صلح نوبل را تنها چند روز قبل از نشست سخت رهبران اروپا در بروکسل دریافت کنند. سران اتحادیه اروپا در واکنش به انتقادها، در نروژ که مردمش تاکنون در دو همه‌پرسی پیوستن به اتحادیه اروپا را رد کرده‌اند وعده دادند که در آینده این اتحادیه برای حل و فصل بحران مالی متحد‌تر خواهد بود.

هرمان ون رامپوی، رئیس اتحادیه اروپا در مقابل سؤالات خبرنگاران گفت: ما سخت در حال کار هستیم و از میان این بلاتکلیفی و رکود قوی‌تر بیرون می‌آییم. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه ازجمله سران کشورهای شرکت‌کننده در این مراسم بودند اما دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس به‌عنوان یکی از کشورهای مهم اتحادیه اروپا از شرکت در این مراسم امتناع کرد تا خود مراسم اهدای جایزه هم نشان‌دهنده اختلاف‌ها و ناآرامی در این اتحادیه باشد. دیوید کامرون در پاسخ به سؤالات خبرنگاران گفت: من به این مراسم نمی‌روم، به اندازه کافی افراد دیگر هستند.

انگلیس یکی از منتقدان اصلی سیاست‌های اتحادیه اروپا در بحبوحه بحران مالی این قاره بوده و مذاکره برای برگزاری همه‌پرسی درباره آینده روابط یا خروج این کشور از اتحادیه اروپا در جریان است. آلمان و فرانسه هم با وجود نشستن مرکل و اولاند در کنار هم و لبخند زدن در این مراسم، اختلاف‌های جدی به‌ویژه در آستانه نشست مهم چند روز آینده درباره بانک‌های اروپا دارند. روابط میان این دو نفر در هفته‌های گذشته بسیار پرتنش بود؛ به‌ویژه در زمینه رسیدن به توافقی برای ایجاد اتحادیه بانکی که برای آینده منطقه یورو حیاتی است. واسلاو کلاوس، رئیس‌جمهور چک هم به‌دنبال انتقاد از اهدای این جایزه روز گذشته در این مراسم شرکت نکرد. او چندی پیش این اقدام را شبیه یک جوک غم‌انگیز خوانده بود. کمیته نوبل با اعلام اینکه اقدام‌های اتحادیه اروپا در روند تغییر چهره اروپا از «قاره‌ای در حال جنگ» به «قاره‌ای در صلح» طی شش دهه گذشته مؤثر بوده در‌ماه اکتبر این اتحادیه را به‌عنوان برنده جایزه صلح نوبل معرفی کرد.

تظاهرات در شهر اهدای جایزه

در آستانه برگزاری مراسم پرزرق‌وبرق، هزاران نفر از معترضان به اهدای جایزه صلح نوبل به اتحادیه اروپا با دعوت ‎۵۰‎ سازمان و گروه‌های مختلف در اسلو اقدام به برگزاری تظاهرات کردند تا نشان دهند که اعتراض‌ها به این مسئله همچنان ادامه دارد. احزاب مختلف ازجمله حزب چپگرای سوسیالیست که در دولت ینس اشتولتنبرگ نخست‌وزیر نروژ مشارکت دارد در این تظاهرات شرکت داشتند.

معترضان اعلام کردند که اهدای جایزه صلح به اتحادیه اروپا در میان بحران مالی و مشکلات مختلف، این جایزه را بی‌ارزش کرده است. گروه‌های شرکت‌کننده در این تظاهرات اعتراض خود را به اهدای این جایزه در میان پرونده جنگ‌طلبی‌های اروپا، مشکلات اجتماعی و اقتصادی مختلف و بحران بیکاری اعلام کردند. دزموند توتو، آدولفو پرز اسکیفل و میرید ماگوایر برندگان سابق جایزه صلح نوبل هم پیش از این اعلام کرده‌ بودند که اتحادیه اروپا لیاقت دریافت این جایزه را ندارد.

جایزه صلح نوبل روز گذشته در حالی به مقام‌های اتحادیه اروپا اهدا شد که کارکنان بخش بهداشت و درمان اسپانیا و همچنین نیروهای امنیتی فرودگاه‌های آلمان در اعتصاب به‌سرمی‌برند. همچنین اعلام تصمیم استعفای ماریو مونتی، نخست‌وزیر ایتالیا وضعیت بحرانی اروپا را بدتر کرده است. انتشار این خبر به همراه اعلام قصد بازگشت سیلویو برلوسکنی به قدرت باعث شد تا شاخص بورس در ایتالیا و اروپا سقوط کند. به گزارش بی‌بی‌سی، شاخص بورس ایتالیا ‎۳/۳‎ درصد نزول داشته است.

کد خبر 193971
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز