سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۹
۰ نفر

رهبر معظم انقلاب سال گذشته در جمع دانشجویان کرمانشاه در بخشی از بیانات خود به موضوع «تحزب» اشاره کردند و در پاسخ به این سؤال که «نگاه ما به تحزب و حزب چیست»؟ فرمودند: «ما با تحزب مطلقا مخالفتی نداریم و معتقدیم تحزب با وحدت جامعه منافاتی ندارد به شرط آنکه با نگاه درست ایجاد شود».


رهبر انقلاب با اشاره به اینکه دونوع حزب می‌تواند در جامعه شکل گیرد، افزودند: «اگر حزبی برای کانال‌کشی و کادرسازی و هدایت فکری جامعه در زمینه‌های سیاسی، دینی، عقیدتی و دیگر عرصه‌ها به‌وجود‌ آید و قصد خود را در دست‌گرفتن قدرت قرار ندهد، کاری خوب و مورد تأیید است که البته اینگونه احزاب، اگر در رقابت‌های سیاسی هم وارد شوند، به‌طور طبیعی برنده می‌شوند». ایشان نوع دوم احزاب را حزب‌های قدرت‌طلب دانستند و در نفی اینگونه احزاب فرمودند: «برخی احزاب مانند احزاب کنونی غرب در واقع باشگاه‌هایی برای کسب قدرت هستند و سعی می‌کنند از هر طریق ازجمله زد و بند سیاسی به قدرت برسند که ما اینگونه تحزب را تأیید نمی‌کنیم اما اگر کسانی با همین نگاه دنبال تشکیل حزب باشند، جلوی آنها را نمی‌گیریم».

دیدگاه مقام معظم رهبری در مورد عدم‌مخالفت با تحزب و نیز مبنا قراردادن عملکرد و اهداف احزاب در تأیید و رد آنان، دقیقاً منطبق بر اندیشه‌های سیاسی حضرت امام(ره) در مورد تحزب در جامعه است. از منظر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران اصل تحزب یک امر پذیرفته‌شده است اما مسئله مهم در اندیشه سیاسی حضرت امام (ره)، ایدئولوژی ویژگی‌ها و عملکرد احزاب است. آنچه در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) قابل ردیابی است این مسئله است که ایشان نوعی رویکرد مثبت همراه با اهتمام و مشروط به شروط خاصی را ارائه می‌دهد. سنجش اصلی بنیانگذار انقلاب اسلامی در مورد مطلوبیت و عدم‌مطلوبیت ناشی از ایده و کار‌ویژه‌های حزب است؛ امام (ره) در این‌باره می‌فرمودند: «این‌طور نیست که حزب بد باشد یا هر حزبی خوب باشد، میزان ایده حزب است و اگر ایده چیز دیگری باشد این حزب شیطان است، هر اسمی هم داشته باشد.

بنابراین باید بکوشیم حزبمان را حزب‌الله کنیم». تأکید حضرت امام (ره) بر این نکته که از اول عالم تا حال دو حزب بوده است، یکی حزب‌الهی و یکی حزب شیطانی بر این دلالت دارد که ایشان هدف و ایده شکل‌گیری و فعالیت احزاب را معیار مطلوبیت و عدم‌مطلوبیت آنها می‌دانسته است .ایشان همچنین معتقد بودند که« هرگونه اجتماعات و احزاب از طرف مردم، درصورتی که مصالح مردم را به خطر نیندازند آزادند».

بنابراین طبق دیدگاه امام(ره) و مقام معظم رهبری، انقلاب اسلامی با حزب و تحزب در جامعه مطلقاً مخالفتی ندارد و صرفاً آنچه یک حزب را بر دیگری ارجحیت می‌دهد ایده و هدف احزاب است؛ احزابی که در پی کسب قدرت و منفعت شخصی باشند مردود و احزابی که هدفشان خدمت و هدایت فکری جامعه است مطلوب و مورد تأیید خواهد بود.

کد خبر 194035

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز