همشهری آنلاین: یک شماره به ظاهر خوب! که به تعداد دوجین تخم مرغ و به تعداد ساعات روز و شب و نشانه‌های ستاره‌بینی ربط داده می‌شود، یعنی عدد 12 امشب با وارد شدن به دوازدهمین روز دوازدهمین ماه دوازدهمین سال پس از سال دو هزار (12/12/12) به کانون توجه‌ها بعضی‌ها شده است.

121212

این ساختار تاریخ که در آن دو رقم مشابه سه بار تکرار می‌شود، تا سال 2112 دیگر رخ نخواهد داد.

اما آیا این سه‌گانه 12‌ها معنایی هم دارد؟ بستگی به این دارد که از چه کسی بپرسید، اما در هنگ‌کنگ و سنگاپور زوج‌ها تجمع می‌کنند تا بخت آن را پیدا کنند که در روزی که به گفته آنها نماد دوست  داشتن است، پیمان زندگی مشترک ببندند.

در شهر لاس وگاس در غرب آمریکا نیز بساط عروسی‌ها گرم است، و از قول یک شماره‌شناس هندی نقل قول شده که امروز روز خوبی برای شروع یک معامله تجاری جدید است و پسری که امروز ساعت 12.12 بعدازظهر در شهر برانکسویل ایالت نیویورک پسری 12 ساله می‌‌شود، نیز توجه آنلاین بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است. در هر صورت انگار عده‌ای "دیوانه اعداد" هستند.

اما پس از این جشن‌ها با روز 21 دسامبر 2012 فاصله چندانی نداریم؛ روزی که باز به عقیده گروهی روز پایان چرخه بزرگ تقویم مایاها است و پایان یافتن جهان است؛ اما در عین حال عده‌ای هم این روز را به عنوان زمانی برای رسیدگی به حساب خود تفسیر می‌کنند.(البته شواهدی وجود ندارد که مایاها پیش‌بینی کرده باشند که روز پایان تقویم‌شان آخر دنیا است).

عدد 12 به شماره‌ای نمادین بدل شده است زیرا با شماره بسیاری از چیزها ارتباط دارد: از تعداد ماه‌های سال در تقویم‌های معاصر و برج‌های فلکی 12 گانه گرفته تا فاصله 12 دقیقه نوری مریخ از خورشید، و مدت 12 سال زمینی که برای چرخیدن سیاره مشتری به دور خورشید لازم است.

نزدیک‌ترین مورد ساختار سه‌گانه اعداد مشابه در 11 نوامبر 2011 (11/11/11) رخ داد، و در آن هنگام هم عده‌ای مسئله پایان جهان به روایت مایایی را مطرح کردند. به خصوص اینکه در آن هنگام رصدخانه نیروی دریایی امریکا زمان دقیق انقلاب زمستانی 2012 - هنگامی که زمین در زاویه‌ای با بیشترین فاصله از خورشید قرار می‌گرد- را در ساعت 11:11 زمان جهانی در 21 دسامبر اعلام کرد. (این رصدخانه اکنون زمان رسمی انقلاب زمستانی را در ساعت 11:12 ساعت جهانی قرار می‌دهد.)

با اینکه معنای پشت این شماره‌ها که نومرولوژی یا عددشناسی نامیده می‌‌شود، در علم جایگاهی ندارد، ظاهر انسان‌ها گرایشی ذاتی به یافتن این همراهی‌های عددی دارند. 

دانشمندان علوم شناختی نشان داده‌اند که مغزهای ما طوری برنامه‌ریزی‌شده‌اند که به دنبال الگوهای معنادار در داده‌های حسی باشند که از دنیا گردآوری کرده‌اند. اعداد از پیش هم برای ما اهمیت دارند، مانند تاریخ‌های تقویمی و هنگامی که الگوی آشکاری مانند کنار قرار گرفتن اعداد مشابه در تاریخ پیش می‌اید، توجه بیشتری را جلب می‌کند.

به گفته دانشمندان به علت فراوانی افرادی که به دنبال معنایی در این روزهای و زمان‌های خاص هستند، این الگوها با معنا‌های تخیلی هم همراه می‌شوند.

و نکته دیگر این است که الگوها گرایش دارند که در ذهن‌های ما جایگزین شوند- و با احتمال بیشتری زمان تولدی که در تاریخ 11/11 یا 12/12 یا 10/10 رخ داده است، به یاد می‌مانند.

کد خبر 194208
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز