گروه اقتصادی: اختلاف بانک مرکزی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر سر ارز دارو بالا گرفت.

دارو

چند روز پس از اظهارنظرهای متعدد مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت مبنی بر عدم اختصاص ارز کافی برای واردات دارو، یک مقام مسئول در بانک مرکزی ادعا کرد که بخشی از ارز تخصیص یافته برای واردات دارو جهت درمان بیماران، به واردات لوازم آرایشی و بهداشتی اختصاص یافته است. هرچند وزارت بهداشت هنوز به این ادعای بانک مرکزی پاسخ نداده است، اما درصورت صحت این ادعا، باید منتظر فاش شدن باند ارزی در وزارت بهداشت و سوءاستفاده‌های کلان در نتیجه اختصاص ارز با نرخ مرجع هر دلار 1226تومانی بود. اختلاف ارزی بانک مرکزی و وزارت بهداشت در حالی به اوج خود رسیده است که بیماران بسیاری در انتظار دارو هستند.

دیروز مرضیه وحید دستجردی در اظهارنظری جدید اعلام کرد: از مجموع 2.5میلیارد دلار ارز مورد نیاز برای دارو، تاکنون فقط 850میلیون دلار ارز تأمین شده است. به گزارش ایسنا، او تأیید کرد که 150میلیون دلار ارز نیز برای تهیه ملزومات و تجهیزات پزشکی مورد نیاز تأمین شده است که در مجموع می‌توان گفت از شهریورماه امسال به این طرف بانک مرکزی یک میلیارد دلار ارز مرجع برای تأمین دارو و ملزومات پزشکی به وزارت بهداشت اختصاص داده است. وی با انتقاد از روند اولویت‌بندی اختصاص ارز مرجع به صنایع مختلف اظهار داشت: تجهیزات پزشکی و دارو آنطور که لازم است در این اولویت بندی‌ها لحاظ نشده است. متأسفانه حتی در ویرایش‌های مختلف فهرست اولویت‌بندی‌ها، نقش وزارت بهداشت جدی گرفته نشده است.

همزمان با این اظهارنظر متولی اصلی بهداشت و درمان کشور یک مقام ارشد بانک مرکزی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از ارز تخصیصی برای واردات دارو، صرف واردات لوازم آرایشی شده گفت: در همین راستا کنترل بیشتری بر اختصاص ارز برای واردات دارو صورت می‌گیرد.به گزارش فارس، این مقام مسئول بانک مرکزی که نامش فاش نشده است، با رد اظهارات وزیر بهداشت تأکید کرد: به اندازه سال‌های گذشته، ارز برای واردات دارو تخصیص یافته است.

وی افزود: متأسفانه متولیان این امر، بخش قابل توجهی از ارز تخصیصی برای دارو را صرف واردات لوازم آرایشی کرده‌اند که این موضوع باعث شده دقت و نظارت بانک مرکزی برای واردات اقلام دارویی افزایش یابد. به گفته این مقام مسئول بانک مرکزی، واردات داروهای حیاتی و ضروری با هماهنگی وزارت بهداشت کماکان ادامه دارد و در این زمینه هیچ نگرانی‌ای وجود ندارد. نماینده بانک مرکزی در مرکز مبادلات ارزی هم از تأمین قابل توجه ارز برای واردات اقلام دارویی خبر داد. به گزارش واحد مرکزی خبر، صمد کریمی گفت: از ابتدای امسال تاکنون، بانک مرکزی در تعامل با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یک میلیارد و 400میلیون دلار ارز برای واردات اقلام مختلف دارویی پرداخت کرده است. وی همچنین از فروش ارز همه وزارتخانه‌ها و شرکت‌های دولتی به نرخ مبادله‌ای در مرکز مبادلات ارزی کشور خبر داد.

کد خبر 194214
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز