سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: جشن شب یلدا یکی از زیباترین و پسندیده‌ترین آیین‌های باستانی در فرهنگ کهن ایران است که اسطوره و داستان‌های مختلفی در دل خود نهفته دارد.

آشنایی با آداب و رسوم مردم بروجرد در شب یلدا

در نخستین شب اول زمستان که طولانی‌ترین شب سال است، مردم از دیرباز جشنی را برگزار می‌کردند که به نام‌های یلدا یا شب چله مشهور است.

این جشن علاوه بر مناطق روستایی که هم‌چنان به سنت وفادارند، در میان شهرنشینان هم کمرنگ‌تر از گذشته اما هنوز باقی است و اکثر مردم ساعاتی از این شب را به شب‌نشینی می‌گذرانند.

شب چله در بروجرد همچون دیگر مناطق ایران، نزد خانواده ها با اهمیت بوده و مردم نیز از هفته قبل در تدارک میهمانی هر چند کوچک و خرید مایحتاج و تنقلات مخصوص این شب هستند.

در بعضی از منازل، اقوام نزدیک و صمیمی دور هم جمع می‌شوند و تا آخر شب به گفت‌ و گو می‌پردازند و با گرفتن فال و گفتن افسانه‌های کهن و محلی اوقات خوشی را سپری می‌کنند.

مردم بروجرد به رسم گذشته برای شب یلدا آجیلی از گندم برشته یا (گندم شیر) و کشمش، کنجد، شاهدانه، گردو و فندق تهیه نموده و در کنار سایر تنقلات مصرف می‌نمایند.

آجیل، گندم برشته، میوه‌های فصلی، انواع تخمه و بادام‌زمینی، شیرینی، انار، کدو حلوایی و پشمک از جمله تنقلات بروجردی‌ها در شب یلدا می باشد.

در این شب اگر دختری تازه‌عروس باشد خانواده او هدیه‌ای با مقداری آجیل گندم برشته و میوه و شیرینی به منزل داماد می‌آورند و اگر پسر و دختری با هم نامزد باشند، خانواده‌ پسر در شب یلدا هدیه‌ای برای این دختر به منزل پدرش می‌برند.

آشنایی با آداب و رسوم مردم بروجرد در شب یلدا

در گذشته اوایل شب یلدا بعضی از پسر بچه‌ها به بالای پشت بام منازل رفته و ریسمانی را به یک شال بزرگ بسته به پایین و به طرف درب خانه‌ها می‌‌فرستادند و شعر محلی امشو اول قاره - خیر د هونت بواره (امشب اول یلدا یا اول زمستان است خیر از خانه‌ات ببارد) و نون و پنیر و شیره - کیخا هونت نمیره (نان و پنیر و شیره کدخدا (صاحب‌خانه) خانه‌ات نمیرد) را می‌خواندند و سپس صاحب‌خانه مقداری آجیل گندم برشته و میوه و شیرینی در شال آن‌ها می‌گذاشت و بچه‌ها از صاحب‌خانه تشکر می‌کردند.

انواع میوه ها نظیر هندوانه، آجیل و شیرینی درکنار تفال به دیوان حافظ، از دیرباز زینت بخش سفره‌های شب یلدای ایرانیان بوده و هست و همدلی و همنشینی اعضای خانواده و خویشاوندان نیز پای ثابت این جشن بوده است.

در آیین سنت قاشق‌زنی افراد با پوشاندن سر و صورت خود به درب منازل رفته و با به صدا در آوردن قاشق صاحب خانه را از حضور خود آگاه می‌کردند.

در این هنگام صاحب خانه نیز به میمنت این شب مقداری از تنقلات و شیرینی خانگی را در ظرف آنان می‌ریخت.

شب یلدا شب زدودن کینه‌ها از دل و صله رحم است، شبی است که باید فارغ از دغدغه‌ها و دلمشغولی‌های روزمره ساعاتی از تجربیات بزرگترها بهره‌مند شد و از با هم بودن لذت برد.

کد خبر 194793
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز