همشهری آنلاین: اولین جزیره از سه جزیره نخل‌مانند دبی با کار شبانه‌روزی 14 هزار کارگر به زودی میزبان اولین ساکنانش خواهد بود. اما مشکلاتی هم در راه است

به گزارش آسوشیتدپرس نخل جمیره، یک گروه جزیره به مساحت 30 کیلومتر مربع، بخشی از برنامه‌ای است که بزرگترین پروژه بازیابی زمین در جهان خوانده می‌شود و نتیجه پنج سال جابجایی میلیون‌ها تن از شن‌های خلیج فارس و سنگ‌های استخراج‌شده است.

عصام کاظم سخنگوی شرکت عمران دولتی "نخیل" می‌گوید این جزیره در 30 نوامبر (9 آذر) امسال پذیرای 4000 نفر از ساکنانش خواهد بود.هنگامی که  پروژه نخل جومیره تا سال 2010 به تکمیل نهاییش برسد به شهری ساحلی با حدود 60 هزار نفر  مقیم و 50 هزار کارگر در 32 هتل و چندین فروشگاه و مکان دیدنی‌اش بدل خواهد شد.

ناظران می‌گویند که از اینکه یک شرکت عمران نوپایی توانسته‌است چنین پروژه پیچیده‌ای را کمابیش مطابق برنامه- هرچند  که چند گرفتاری افتتاح آن را از سال گذشته به امسال انداخت- بسازد، متعجب هستند.کالین فورمن از نشریه Digest Middle East Economistمی‌گوید:" این پروژه ذهن مردم را تسخیر کرده است.هیچ پروژه‌ای مانند این تا به حال در هیچ جای دنیا اجرا نشده‌است."

طرح چهار جزیره‌ای نخیل، بزرگترین برنامه بازیابی زمین در جهان، ساحل دبی در کناره خلیج فارس را تغییر شکل خواهد داد. این پروژه 14 میلیارد دلاری بخش اصلی آرزوهای این شهر در حال شکوفایی برای رقابت با سنگاپور  و هنگ‌کنگ به عنوان یک کانون تجاری و پشت سر گذاشتن لاس وگاس است.

آهنگ سریع طرح‌های عمرانی دبی را از یک دهکده خواب‌آلود صید و تجارت مروارید دردهه 1950 به کلانشهری پر زرق و برق با 1.5 میلیون نفر جمعیت در حال حاضر بدل کرده است.

مشکلات پیش رو

اما ساختن این جزیره بدون مانع  و مشکلات هم نیست .  بخش‌هایی از زمین‌ جدید به زیر آب فرو رفت و شرکت سازنده مجبور شد یک سال بیشتر را صرف مستحکم کردن زمین با متراکم کننده‌های ارتعاشی کند.
گزارش‌هایی از قول افرادی که درون خانه‌های بزرگ جزیره را دیده‌اند حاکی از آن است که آنها را خیلی ارزان تمام کرده‌اند و فاصله‌شان بیش از حد به هم نزدیک است.

از طرف دیگر انتظار می‌رود که جاده‌ها در منطقه ساحل جمیره دبی با آغاز نقل مکان مردم به جزیره، که در حال حاضر تنها با یک پل به سرزمین اصلی متصل است، دچار ازدحام بیشتری شود.

ضمنا آنهایی که امسال به جزیره نقل مکان می‌کنند مجبور خواهند بود تا سه سال دیگر عملیات ساختمانی و سپس هجوم  توریست‌ها را تحمل کنند. کاظم می‌گوید که اغلب مالکان خانه‌ها خارجی‌ها و در راس همه بریتانیایی‌ها هستند.

بسیاری از ناظران معتقدند که روند خانه‌سازی پر تب و تاب در دبی به زودی از میزان تقاضا برای مسکن پیشی خواهد گرفت.

استیو برایس، اقتصاددانی از بانک استاندارد چارترد در دوبی می‌ گوید:" ما هنوز در دبی با کمبود مسکن روبرو هستیم ، اما احتمالا در شش تا دوازده ماه آینده با زیادی خانه روبرو خواهیم شد."

برایس می‌گوید که تخمین‌های یک سال پیش که در مورد ورود 50 هزار واحد مسکونی به بازار در سال 2006 بیش از دوبرابر خواهد شد. نخیل یکی از سه شرکت عمرانی عمده در دبی گفته است که تنها در نیمه دوم سال 2006 شصت هزار واحد مسکونی تحویل خواهد داد.

کاظم می‌گوید که دو  جزیره نخلی دیگر نخل جبل‌علی و نخل دیره نیز به علت تغییرات طراحی و سایر عوامل با تاخیر مواجه شده‌اند.

چهارمین مجمع‌الجزایر شرکت نخیل که به شکل نقشه دنیا ساخته می‌شود،خریداران اندکی را به خود جلب کرده است و اغلب  بخش‌های آن فروخته نشده باقی مانده‌اند.

کاظم می‌گوید که مشکل فروش این پروژه چهارم ناشی از یک دلیل اقتصادی ساده است: نخیل جزایر خالی را به قیمت دهها میلیون دلار تنها به سازندگانی می‌فروشد که خانه‌ای تجملی به تعداد کم در آن بسازند.

کاظم می‌گوید که دولت دوبی انتظار دارد که نخل جمیره به یک جاذبه توریستی تبدیل شود و روزانه تا 20000 بازدیدکننده را به خود جلب کند.

در این ضمن کارگرانی که در یک کشتی مسافری لنگرانداخته ساکنند در تلاشند تا خانه‌های بتونی بسیاری را که در 17 ساقه‌برگ جزیره سر هم ‌شده‌اند به اتمام برسانند. این برگ‌ها شبه جزیره‌‌های باریکی به عرض 2 کیلومتر هستند که به تنه اصلی جزیره متصل می‌شوند.

کاظم می‌گوید که شرکت نخیل تا 30 نوامبر کلید 1350 خانه را تحویل صاحبانشان خواهد داد.

همچنین 2600 آپارتمان در 20 برج که بر روی تنه جزیره واقعند در حال اتمامند. این مجتمع‌های غول‌آسا از کنار ساحل قابل رویتند،جایی که  جزیره در حال سر برآوردن با لایروب‌ها،محل‌های تلاقی‌های بزرگراه‌ها و جراثقال‌های ساختمانیش به منظره‌ای چشم آزار برای هتل‌های تفریحی واقع بر سواحل زمانی طبیعی و باصفای دبی بدل شده است.

حتی پس از تحویل پروژه در ماه نوامبر کمتر از نیمی از ساختمان‌های جزیره تمام‌شده خواهند بود. کاظم می‌ گوید که همه چیز مطابق طرح‌های شرکت نخیل پیش رود تنها تا سال 2010 این پروژه کامل خواهد شد.

هتل 15 هزار اتاقی آتلانتیس بوسیله آفریقای جنوبی و شرکت ‌Kerzer International تحت مالکیت دبی از هم اکنون در حال ساخته شدن است و انتظار می‌رود تا سال 2009 تکمیل شود. این هتل مشابه هتل آتلانتیس در جزایر باهاماس خواهد بود. همچنین برج و هتل دوباره طراحی‌شده ترامپ نیز تا سال 2009 در جزیره گشوده خواهد شد.

کد خبر 1953

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز