دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: "تاتوهای موقتی" به بازار آمده است که جنبه آرایشی ندارند، بلکه می‌توانند فرآیندهای درونی بدن را هم شناسایی کنند و فرد را از خطرات بالقوه‌ای مانند سقوط قند خون یا افت کارکرد کلیوی آگاه کنند- بدون اینکه نیاز به گرفتن خون باشد.

smart tatoo

به گزارش یاهو نیوز پژوهشگران کانادایی و آمریکایی در همکاری با یکدیگر یک "تاتوی هوشمند" سبک‌ و چسبنده ساخته‌‌اند که درون رشته‌های آن مجموعه‌ای از "الکترودهای انتخابی یون" وجود دارد که در واقع حسگرهای هستند که می‌توانند میزان اسیدیته یا نمک پوست، و نیز میزان مواد معدنی مانند پتاسیم یا حتی میزان اکسیژن خون را شناسایی کنند.

این تاتوها می‌توانند بدون اینکه نیازی به حجم زیاد سیم‌های حسگرهای قدیمی داشته باشند، کارکرد ورزشی افراد هم را ثبت کنند. با وجود این وسیله آزمایش‌های توانایی‌های ورزشی دیگر محدود به دیوارهای کلینیک‌های ورزشی نخواهند بود، و خود ورزشکار می‌تواند اندازه‌گیری‌ها را به طور روزانه انجام دهد.

و با توجه به اینکه تولید این تاتوهای چسبنده سریع و ارزان است، به نظر می‌رسد به راحتی به تولید انبوه برسند. پژوهشگران امیدوارند این تاتوها به کالایی پرطرفدار در تمرینات ورزشی بدل شوند و در طول 12 ماه آینده به بازار بیایند.

اما کاربرد این تاتوها به عرضه ورزش ختم نمی‌شود، شرکت "سانو اینتلجنس" (Sano Intelliigence) در حال آزمایش یک تاتوی هوشمند است که می‌تواند شاخص‌های خونی افراد را اندازه‌گیری کند. این کاربرد به خصوص برای افراد دیابتی مفید است که نیاز به اندازه‌گیری دقیق میزان قند خون دارند، و اغلب از آزمایش‌های خونگیری از انگشت به این منظور استفاده می‌کنند. استفاده از این تاتو نه تنها دیگر درد سوزن زدن را نخواهد داشت، بلکه نیاز به همراه داشتن مداوم وسایل‌اندازه‌گیری و قطع کردن فعالیت‌های روزانه برای خونگیری را هم برطرف می‌کند.

شرکت MC10 در بوستون نیز اوائل امسال اعلام کرد به زودی برچسب "الکترونیکی کشش‌پذیر"خود را به بازار خواهد فرستاد که بر حسب نیاز می‌تواند روی اندام‌های درونی بدن، روی پوست یا روی لباس نصب شود و چیزهای گوناگون را پایش کند. انعطاف‌پذیری این برچسب الکترونیکی هنگام ثبت نشانه‌های حیاتی به آن امکان می‌دهد که به طور موثری کارکرد اندام‌های خاص را اندازه بگیرد، فرآیندهای مغزی را ردیابی کند، و همچنین کارکردهای اصلی حیاتی مانند ضربان قلب، میزان اکسیژن خون و مقدار آب بدن را تحت نظر داشته باشد.

این تکنولوژی جدید برای اولین بار به بیماران امکان می‌دهد در حالیکه شاخص‌های گوناگون بدنی آنها تحت نظارت قرار دارد، به طور مستقل به حرکات و فعالیت‌های خود ادامه دهند. احتمالا در چنین وضعیتی نقائص احتمالی کارکردهای بدنی پیش از اینکه علائم واضح آنها ظهور کند، کشف می‌شوند، و فاصله مکانی میان بیمار و متخصص دیگر مانعی برای درمان نخواهد بود.

کد خبر 195405

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز