همشهری آنلاین: خوزه مورینیو، سرمربی جنجالی رئال مادرید ایکر کاسیاس، دروازه‌بان و کاپیتان این تیم را که از جایگاهی ویژه در این باشگاه برخوردار است، به روی نیمکت ذخیره نشانده. آیا مورینیو قصد تحریک مسئولین رئال را دارد؟

مورینیو-کاسیاس

باشگاه پرآوازه رئال مادرید در آستانه پایان سال میلادی دوران پرتلاطمی را می‌گذراند. مادریدی‌ها در پی شکست ۲ بر ۳ در دیدار با مالاگا اکنون ۱۶ امتیاز کمتر از رقیب دیرینه خود، اف ث بارسلونا دارند که صدرنشین جدول رده‌بندی لیگ اسپانیاست.

خوزه مورینیو، سرمربی جنجالی رئال مادرید با توجه به عملکرد نه چندان مطلوب شاگردانش در رقابت‌های باشگاهی اسپانیا اذعان داشته که امکان جبران فاصله کنونی وجود ندارد و رئال باید فکر دفاع از عنوان قهرمانی را از سر بیرون کند.

مورینیو که در دوران اخیر با موج انتقادهای گوناگون روبرو بوده، حال دست به اقدامی زده که این موج را سخت شدت بخشیده است.

اکنون جنگ قدرتی میان مورینیو و ایکر کاسیاس، دروازه‌بان و کاپیتان رئال مادرید در گرفته که به موضوع داغ بحث و گمانه‌زنی‌های کارشناسان و صاحب‌نظران بدل شده است. مورینیو، دروازه‌بان شماره ۱ خود را که به خاطر شخصیت، سابقه و همچنین واکنش‌های فوق‌العاده‌اش به "ایکر مقدس" شهرت یافته، به روی نیمکت ذخیره نشانده است.

مورینیو در پی بالا گرفتن اعتراضات از تصمیمی تاکتیکی سخن گفته و اقدام خود را با ذکر این نکته توجیه کرده که آنتونیو آدان، دروازه‌بان ذخیره تیمش در حال حاضر در فرم بهتری به سر می‌برد تا کاسیاس.

تحریک مسئولین برای برکناری؟

رسانه‌های اسپانیا با توجه به این تحولات این پرسش را مطرح ساخته‌اند که آیا مورینیو می‌کوشد با این اقدامات تحریک‌آمیز کاری کند که مسئولین رئال مادرید او را از کار برکنار سازند؟ ۹۳ درصد از کسانی که در نظرسنجی اخیر نشریه ورزشی مارکا شرکت کرده‌اند، چنین عقیده‌ای دارند.

البته این گونه گمانه‌زنی‌ها اثری بر دیوار مستحکم شخصیت مورینیو ندارد که معتقد است، فقط خود اوست که درباره آینده‌اش تصمیم می‌گیرد. وی خود گفته است که قصد کناره‌گیری نداشته و نگران موقعیت شغلی‌اش نیز نیست.

مورینیو ضمن اشاره به این که بازیکنانش همچنان پشتیبان او هستند، می‌افزاید: «اگر من حس کنم که بازیکنان دیگر خواهان من نیستند، من صادق‌تر از آن هستم که بکوشم جنگی را که نمی‌توانم در آن پیروز شوم، به هر قیمتی پیش ببرم. اما مسئله اینجاست که بازیکنان خواهان من‌اند.»

حال اما این پرسش مطرح می‌شود که تا کی؟ بسیاری از کارشناسان تنزل درجه‌ ایکار کاسیاس را اقدامی می‌دانند که در پشت آن یک جنگ قدرت نهفته است.

زورآزمایی و قدرت‌طلبی

به گزارش دویچه‌وله، در همان آغاز سال جاری میلادی بود که کاسیاس و مورینیو با هم رو در رو شده بودند. گفته می‌شود که پس از آنکه مورینیو با شماری از ملی‌پوشان اف ث بارسلونا درگیر شده بود، کاسیاس برای دلجویی و آرام کردن جو با آنها تماس تلفنی داشته است. در پی بروز این شکاف میان سرمربی و دروازه‌بان بود که مورینیو به طور علنی اظهار داشت که جایگاه کاسیاس تزلزل‌ناپذیر نیست.

البته این نخستین بار نیست که مورینیو برای زورآزمایی و کشف مرزهای تازه قدرت وارد میدان شده است. خورخه والدانو، مدیر ورزشی پیشین رئال مادرید و زین‌الدین زیدان که به عنوان مشاور رئال فعالیت داشته، از جمله قربانیان قدرت‌طلبی‌های مورینیو هستند که در نهایت تسلیم شدند.

این که آیا ایکر کاسیاس نیز به سرنوشت آنان دچار شود، بعید به نظر می‌رسد. "ایکر مقدس" از لحاظ شخصیت نقطه مقابل مورینیو است؛ ستاره‌ای آرام و فروتن که در طی چهار سال گذشته ۴ بار پیاپی به عنوان بهترین دروازه‌بان جهان انتخاب شده است.

تحلیلگران بر این باورند که اگر این جنگ قدرت بالا بگیرد، بازنده‌ احتمالی آن خوزه مورینیو خواهد بود. کاسیاس اکنون ۲۳ سال (از هشت سالگی) است که در خدمت باشگاه رئال مادرید است و اگر دوران سرمربی‌گری مورینیو را نیز در نظر بگیریم، مجموعا آمدن و رفتن ۱۳ مربی را تجربه کرده است.

قهرمانی لیگ اسپانیا به همراه رئال مادرید (در سال‌های ۲۰۰۱، ۲۰۰۳، ۲۰۰۷، ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲) و کسب عنوان قهرمانی اروپا (سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲) و قهرمانی جهان (۲۰۱۰) از دیگر افتخارات کاسیاس هستند.

 

کد خبر 195578
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز