همشهری آنلاین- ندا شریف: از بین کاکتوس‌ها می‌توان به زیگو (کریسمس) بومی آمریکای جنوبی و مرکزی، اشاره کرد که همزمان با سال نو مسیحی گل‌های زیبای استکانی قرمز و یا صورتی آن دیدنی و برای هدیه دادن مناسب است.

مراقبت از کاکتوس کریسمس

قبل از هر چیز بهتر است اصول اولیه نگه‌داری از این گیاه را بدانید. مراقبت از آن در طول سال مانند سایر گیاهان آپارتمانی است اما در طول زمستان برای گل ‌دادن توجه خاص خود را می‌طلبد. نگه‌داری از این گیاه بیش‌تر شبیه گیاهان استوایی است تا کاکتوس‌های بیابانی.

1- کاکتوس را در طول گل‌دهی که از اواخر پاییز یا اوایل زمستان شروع می‌شود و تا بعد از کریسمس ادامه می‌یابد در جای روشن و نور غیرمستقیم قرار دهید. پنجره‌های غربی ساختمان برای آن‌ها مناسب است. از گذاشتن آن در کنار شومینه یا منبع گرما خودداری کنید.

2- دما را در روز 21 درجه سانتی‌گراد و در شب بین 15 تا 18 درجه نگه دارید.

3 زیگو را زمانی آب دهید که 2.5 سانت بالای گلدان کاملا خشک باشد. آبیاری باید در حد مرطوب شدن باشد نه خیس شدن خاک. معمولا هفته‌ای یک بار کافیست.

4- 50 تا 60 درصد رطوبت لازم برای زیگو را با قرار دادن گلدان در ظرفی حاوی شن و آب فراهم کنید. دقت کنید ته گلدان روی شن قرار بگیرد نه داخل آب.

5- از اواسط فروردین تا اوایل مهر هر ماه به آن کود گیاهان آپارتمانی دهید. نیمه اول آبان و در بهمن ماه از کود مایع (نیتروژن، فسفر و پتاسیم) استفاده کنید.

کاکتوس


6- کاکتوس را خرداد ماه هرس کنید. از یک چاقوی تیز استفاده کنید و چند بند از هر ساقه را قطع کنید. سرشاخه‌ها را بزنید تا تقویت شود.

7- با گرم شدن هوا، کاکتوس را در فضای باز و در سایه قرار دهید.

8- برای آوردن گیاه به فضای اتاق، لازم است آن را کم کم به هوای داخل عادت دهید. از چند ساعت در روز شروع کنید و کم‌کم این زمان را افزایش دهید.

9- تقریبا نیمه اول مهر گیاه را برای مرحله بعدی یعنی گل دادن آماده کنید. به این ترتیب که آن را حداقل 13 ساعت هر روز در جای تاریک و خنک قرار دهید و دمای محیط را 12-10 درجه سانتی‌گراد نگه دارید. در واقع به آن زمان استراحت دهید. در طول این دوره یک یا دو بار به آن آب دهید.

10- همزمان با گل دادن گیاه، آن را در خانه به جای روشن با نور غیرمستقیم و هوای گرم‌تر منتقل کنید.

ehow

کد خبر 195612
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز