همشهری آنلاین: همزمان با افزایش بدبینی انگلیسی‌ها نسبت به اتحادیه اروپا، شماری از شخصیت‌های اروپایی از نخست وزیر انگلیس خواستند به خواسته برگزاری همه پرسی خروج از این اتحادیه و تلاش برای مستثنی کردن لندن از قوانین و مقررات اتحادیه توجه نکند.

به گزارش ایرنا، دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس زیر فشار گروه ضد اتحادیه اروپا در حزب محافظه کار تحت رهبری خود، تلاش کرده این کشور را از بسیاری قوانین اتحادیه اروپا مستثنی کند و اکنون نیز احتمال برگزاری همه پرسی برای ماندن یا خروج لندن از این اتحادیه قوت گرفته است .

هفته نامه فرانسوی ژورنال دو دیمانش در این زمینه نوشته است: در حالیکه مقامات بریتانیا قرار است در آغاز سال جدید میلادی در مورد این همه پرسی اظهار نظر کنند، تعدادی از شخصیت های اروپایی در مورد احتمال موافقت با این خواسته به کامرون هشدار دادند.

برپایه نظرسنجی ها، تمایل انگلیسی ها برای خروج کامل از این اتحادیه در حال افزایش است و اکنون نیز 56 درصد مردم خواستار پایان عضویت 40 ساله انگلیس در این اتحادیه هستند.

کامرون هرچند ماه گذشته با مقاومت در برابر فشار ضداتحادیه اروپا، از باقی ماندن در این اتحادیه حمایت کرد اما همزمان، مذاکرات تازه با بروکسل را برای مستثنی شدن انگلیس از قوانین مالی بیشتر را خواستار شد.

هرمان وان رومپوی رییس شورای اروپا در مصاحبه با نشریه گاردین در این باره گفت: اگر هر کشور عضو امکان داشته باشد بتواند از میان قوانین، هرچه را که می خواهد انتخاب و اجرا کند، اتحادیه اروپا و به طور کلی بازار واحد اروپایی به طور خاص به سرعت فرو می پاشد.

وی با اشاره به زمان طولانی بررسی درخواست کامرون و نیز لزوم رای مثبت اعضای این اتحادیه به تغییرات خواسته شده، افزود: همه کشورهای عضو درخواست و نیازهایی دارند که باید مورد توجه و بررسی قرار گیرد، اما انتظار ندارم یک کشور تلاش کند اصول نظام همکاری در اروپا را زیر پا بگذارد.

پیشتر ولفگانگ شوبل وزیر دارایی آلمان با توصیف درخواست انگلیس به عنوان باجگیری آن را محکوم و اعلام کرد: امیدواریم انگلیس در جمع اتحادیه اروپا باقی بماند اما این بدان معنا نیست که هر کسی بتواند برای ماندن باجگیری کند.

از سوی دیگر ˈژاک دولورˈ رییس سابق کمیسیون اروپا در مقابل مقاومت انگلیس برای ادغام در اتحادیه اروپا، خروج لندن از این اتحادیه را متصور شد و در مصاحبه با روزنامه اقتصادی آلمانی ˈهندلزبلاتˈ گفت: انگلیسی ها جز به منافع اقتصادی خود به چیزی نمی اندیشند. پس می توان شیوه دیگری از شراکت را به آن ها پیشنهاد کرد.

ژورنال دو دیمانش افزود: موضع انگلیس باید در مذاکرات آغاز سال 2013 و در نشست مربوط به بودجه این اتحادیه برای سال 2014 تا 2010 میلادی مورد بحث قرار گیرد. کامرون در نشستی که ماه نوامبر برگزار شد و به شکست انجامید از کاهش شدید بودجه اروپا حمایت کرد که آلن لاماسور رییس کمیسیون بودجه اتحادیه را برآن داشت، مساله ˈاطمینانˈ به لندن را به چالش کشید و این پرسش را مطرح کرد که ˈآیا می توانید تضمین کنید تا سال 2020 عضو اتحادیه اروپا باقی بمانید؟ ˈ

کد خبر 196037
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز