چند سالی است که سرنوشت باشگاه پرسپولیس به اتاق حل اختلافات فیفا گره خورده است.

بازیکنان خارجی - پرسپولیس

در‌واقع کمتر موردی را سراغ داشته‌ایم که یک مربی یا بازیکن خارجی با پرسپولیس قرارداد ببندد و در پایان مدت قراردادش بدون طرح دعوای حقوقی، به همکاری خود با این تیم پایان دهد. آخرین مورد مربوط به مانوئل ژوزه پرتغالی بود که یکطرفه قراردادش را فسخ کرد تا از طریق فیفا مطالباتش را از پرسپولیس پیگیری بکند. اما نکته مشترک میان تمام پرونده‌های حقوقی پرسپولیس، وعده‌های مدیران‌عامل وقت مبنی ‌بر پیروزی در دعاوی‌ مطرح شده است که در اغلب مواقع عکس این ادعاها محقق می‌شود. نکته مشترک دیگر هم اینکه اغلب مدیران‌عامل پرسپولیس در بدو ورود به باشگاه مجبور می‌شوند تاوان شکایت‌هایی که از مدیران عامل قبلی شده است را بپردازند. جالب اینکه وجود تمام این مشکلات هم باعث نمی‌شود مدیران بعضا سیاسی و اقتصادی، پیشنهاد وسوسه‌انگیز مدیریت در پرسپولیس را به‌دلیل شهرت این پست رد کنند. ماجرای شکایت مانوئل ژوزه از پرسپولیس بهانه‌ای شد تا پرونده شکایت‌های مربیان و بازیکنان خارجی علیه این باشگاه در چند سال اخیر مجددا روی میز بیاید و کالبد شکافی شود.

مربیان

وینگو بگوویچ:بگوویچ شروعی توفانی با پرسپولیس در لیگ برتر سوم داشت اما افت فنی این تیم توأمان با کودتای بازیکنان باعث اخراج وی از این تیم شد. این مربی پس از اینکه بخشی از مطالباتش را دریافت نکرد به فیفا شکایت کرد اما در نهایت با دریافت دو قسط 70هزار دلاری، شکایتش را پس گرفت.

آری هان:مربی هلندی که توسط یک واسطه جنجالی و خبرساز به ایران آمد و از 27بهمن سال 84تا اواسط اردیبهشت سال 85هدایت سرخپوشان را برعهده داشت، پس از جدایی، به فیفا شکایت کرد. البته درآن زمان محمدحسن انصاری‌فرد تأکید داشت که این مربی به فیفا شکایت نکرده اما روز 19فروردین سال87 فدراسیون فوتبال، نامه تهدیدآمیز فیفا مبنی بر کسر شش‌امتیاز دیگر از پرسپولیس درصورت پرداخت نشدن مطالبات 70هزار یورویی این مربی را به باشگاه پرسپولیس و حبیب کاشانی، مدیرعامل وقت را ابلاغ کرد.در‌نهایت با دستور محمد علی‌آبادی، رئیس وقت سازمان تربیت بدنی، طلب 70هزار یورویی این مربی پرداخت و این پرونده هم از سوی فیفا مختومه اعلام شد.

نلو وینگادا:وینگادا نخستین مربی پرتغالی پرسپولیس در لیگ برتر بود که در زمان مدیریت عباس انصاری‌فرد و از 21بهمن‌ماه 87 هدایت این تیم را بر عهده گرفت. این مربی پرتغالی پس از شکست برابر بنیادکار ازبکستان در تهران در مرحله یک‌‎هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا، روز ششم خردادماه سال 88به همکاری‌اش با این باشگاه پایان داد.وینگادا هم پس از جدایی از پرسپولیس به فیفا شکایت کرد و مصطفی شکری، معاون حقوقی وقت باشگاه پرسپولیس اعلام کرد که پرونده شکایت وینگادا که مدعی دریافت مبلغ 340هزار دلار از این باشگاه است، جدی‌ترین بدهی این باشگاه محسوب می‌شود. البته باشگاه برای پرداخت مبلغ 200هزار دلار به این مربی و تسویه حساب با دو دستیار وینگادا مشکلی ندارد و در‌نهایت هر رایی که فیفا صادر کند را با تأمین اعتبار از سازمان وقت تربیت بدنی پرداخت می‌کند. هرچند بحث کسر امتیاز از پرسپولیس به‌خاطر شکایت این مربی چندین بار مطرح شد اما هر بار مسئولان باشگاه این مسئله را نادرست اعلام کردند. با این حال پرونده مورد نظر کماکان مفتوح است؛ البته باشگاه پرسپولیس هم برای احقاق حق خود به دادگاه داوری ورزش شکایت کرده است.

بازیکنان

رافائل: مهاجم نیجریه‌ای که در زمان آری‌هان به عضویت تیم پرسپولیس درآمده بود، بعد از برکناری این مربی و به علت عملکرد بسیار ضعیف، از این تیم اخراج شد تا او هم به فیفا شکایت کند. فیفا این مسئله را به دادگاه عالی ورزش ارجاع داد که CAS با ارسال نمابری به باشگاه پرسپولیس اعلام کرد این باشگاه باید مبلغ 190هزار یورو (55هزار یورو به رافائل و 135هزار یورو به شرکت کارگزار) به این بازیکن پرداخت کند. دادگاه عالی ورزش همچنین تقاضای فرجام‌خواهی و اعتراض باشگاه ایرانی را نپذیرفت و اعلام کرد که پرسپولیس باید این مبلغ را بپردازد، در غیراینصورت پرسپولیس پس از کسر شش امتیاز، به دسته اول سقوط خواهد کرد که با تعامل طرفین این قرارداد هم پرونده این شکایت مختومه شد. تمام این اتفاقات در حالی رخ داد که گفته می‌شد این بازیکن مبتلا به بیماری هپاتیت بوده و مسئولان باشگاه بدون اینکه آزمایش پزشکی به عمل بیاورند با او قرارداد امضا کردند.

ساشا ایلیچ: این دروازه‌بان که درون دروازه پرسپولیس گل‌هایی استثنایی دریافت می‌کرد به‌خاطر دریافت‌نکردن طلب 35هزار دلاری خود به فیفا شکایت کرد. پس از شکایت این بازیکن، فیفا تهدیدهایی ازجمله کسر امتیاز پرسپولیس را مطرح کرد اما در نهایت ایلیچ 10هزار دلار از طلبش را بخشید و با دریافت 25هزار دلار، شکایتش را پس گرفت.

یان نیکولوفسکی:دروازه‌بان تیم ملی مقدونیه که حتی یک دقیقه هم برای پرسپولیس بازی نکرد، یکی از شاهکارهای زمان مدیریت خطیب در این تیم تهرانی بود. این دروازه‌بان از طلبکارانی بود که شکایتش به فیفا، لطمات بزرگی به پرسپولیس زد. فیفا ابتدا به‌دلیل پرداخت نشدن 93هزار دلار از طلب این دروازه‌بان، پرسپولیس را به پرداخت 125هزار دلار محکوم کرد و در مرحله دوم، شش امتیاز از این تیم در لیگ هفتم کم کرد.البته در شرایطی که این پرونده وارد بخش خطرناکی شده بود و کمیته اجرایی فیفا قرار بود پرسپولیس را به لیگ دسته اول بفرستد، در نهایت با پرداخت شدن مطالبات این بازیکن در سه قسط 50، 35و 15هزار دلاری و بخشش جریمه فیفا توسط نماینده نیکولوفسکی، این پرونده نیز بسته شد.

اشپیتیم آرفی: مهاجم آلبانیایی در تاریخ 9‌اردیبهشت 88 و در زمان مدیریت عباس انصاری‌فرد با عقد قرارداد دو‌ساله به پرسپولیس پیوست. طبق اعلام جمشید زارع، قائم‌مقام پیشین پرسپولیس، طلب این بازیکن و مدیر برنامه‌هایش در مجموع حدود 130هزار یورو بود که پرداخت نشده بود. چندی بعد مدیر برنامه آرفی بحث شکایت از فیفا، کسر 9 امتیاز و حذف این تیم از لیگ قهرمانان آسیا را با رأی فیفا مطرح و حتی اعلام کرد که دلالان عربی با او تماس گرفته و اعلام کرده‌‌اند حاضرند به وی مبالغی را پرداخت کنند تا این شکایت تا قطعی‌شدن این جریمه‌ها پیش برده شود؛ هرچند مسئولان باشگاه این ادعاها را رد کردند.البته طبق توافق طرفین قرار شد مطالبات این مهاجم آلبانیایی که در یک فروشگاه با پرسپولیس قرارداد بست، از محل درآمدهای پرسپولیس از سازمان لیگ و در چند قسط پرداخت شود و دیگر خبر جدیدی از این مسئله مطرح نشد.

ایوان پتروویچ: هافبک صربستانی مس کرمان که در لیگ هشتم برای پرسپولیس بازی می‌کرد، به‌خاطر طلب 40میلیون تومانی‌اش از سرخپوشان تهرانی به فیفا شکایت کرد. پتروویچ پس از صدور حکم کمیته انضباطی در کمیته استیناف هم پیروز پرونده طلب 40میلیونی‌اش شد. این بازیکن هم مدت‌ها دوندگی کرد و درحالی‌که قرار بود از طریق سازمان تربیت بدنی طلبش را دریافت کند، سرانجام پس از مذاکره با نماینده مدیرعامل باشگاه پرسپولیس، بدهی خود را از این باشگاه دریافت کرد.

پانامایی‌ها:زمانی که علی پروین مدیر فنی پرسپولیس بود و راینر سوبل نیز با کمک ترجمه‌های جنجالی آرش فرزین هدایت این تیم را برعهده داشت، دو بازیکن پانامایی به عضویت پرسپولیس درآمدند و دقایق کمی برای این تیم بازی کردند. حتی در آن زمان برخی از بازیکنان پرسپولیس این دو بازیکن را پیرمرد معرفی کردند. اما آنها پس از جدایی از پرسپولیس برای دریافت مطالبات خود به فیفا شکایت کردند.در ابتدا طلب این دو بازیکن 60هزار دلار اعلام شد اما این دو ملی‌پوش پانامایی خواستار دریافت مبلغی حدود 200هزار دلار از پرسپولیس شدند. البته پس از رایزنی‌های صورت گرفته از سوی باشگاه پرسپولیس، مقرر شد بخشی از مطالبات دو بازیکن پانامایی پرداخت شود.

پائولو روبرتو دی‌کارمو: این مهاجم برزیلی در زمان افشین قطبی و با حمایت دستیار قطبی به این تیم پیوسته بود؛ مهاجمی که خود را همبازی روماریو عنوان کرد اما در برزیل پرنده‌فروشی داشت! مصطفوی، مدیرعامل وقت پرسپولیس پس از کنار گذاشتن این بازیکن اعلام کرد بلافاصله طلب 50هزار دلاری‌اش را پرداخت می‌کند اما این اتفاق نیفتاد. البته قبل از اینکه پرونده این بازیکن برای شکایت به فیفا ارسال شود، مطالبات این بازیکن پرداخت شد.

بدهی 18 میلیاردی

در روزهای نخست حضور محمد رویانیان در پرسپولیس، مدیران جدید این باشگاه سعی در شفاف‌سازی درخصوص بدهی‌های این باشگاه کردند که در این بین جمشید زارع، قائم‌مقام وقت باشگاه اعلام کرد بدهی دقیق این باشگاه طی سالیان اخیر 18میلیارد تومان است. البته در این مدت برخی از این مطالبات پرداخت شده و میزان این بدهی‌ها کاهش یافته است ولی با توجه به اتفاقی که برای مانوئل ژوزه و دستیارانش پیش آمد، به‌نظر می‌رسد به بدهی‌های باشگاه در زمان مدیریت جدید اضافه خواهد شد.

کد خبر 196115

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز