گروه بورس: گروه ایران‌خودرو در انتظار رأی نهایی سازمان بورس برای فروش 33درصد از سهام بانک پارسیان است.

بورس

رئیس اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار تا پایان دی‌ماه نظر خود را درباره نحوه فروش بلوک سهام شرکت بانک پارسیان، متعلق به گروه ایران‌خورو اعلام خواهد کرد. به گزارش همشهری، شرکت ایران‌خودرو در تازه‌ترین گزارش مالی خود به سهامداران اعلام کرد: برنامه هیأت مدیره برای عرضه کل سهام مدیریتی گروه، در بانک پارسیان قطعی است. با پیگیری‌های انجام‌شده زمینه‌های قانونی عرضه یکجای سهام در حال فراهم شدن است. پس از هماهنگی با سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به عرضه آن اقدام خواهد شد.

پیش از این علی مهری، معاون اقتصادی ایران خودرو، در تیر‌ماه امسال و در آستانه مجمع عمومی سالانه اعلام کرده بود: این شرکت برنامه‌ای برای عرضه سهام بانک پارسیان ندارد.شرکت ایران خودرو به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم (از طریق شرکت‌های زیرمجموعه و باقی شرکت‌های گروه ایران‌خودرو) مالک بیش از 33درصد سهام بانک پارسیان است. موضوع واگذاری سهام بانک پارسیان توسط ایران‌خودرو بیش از چهار سال است که مطرح است و از سه سال پیش شورای پول و اعتبار برای پرداخت 1000میلیارد تومان وام این شرکت را مکلف کرده بود که سهام بانک پارسیان را بفروشد اما تاکنون شرکت ایران‌خودرو سهام این بانک را نفروخته است.

در همین رابطه امیرحمزه مالمیر درباره مذاکرات شرکت ایران‌خودرو با سازمان بورس درباره فروش سهام بانک پارسیان به همشهری گفت: شرکت ایران خودرو از سازمان بورس درخواست کرده، برای فروش سهام بانک پارسیان که متعلق به این شرکت و کل شرکت‌های زیرمجموعه متعلق به گروه ایران‌خودرو است، یک کد تجمیعی صادر شود تا سهام بانک پارسیان را به‌صورت یکجا و بلوک در بورس تهران عرضه کند.

او درباره اینکه آیا سازمان بورس کد تجمیعی برای فروش سهام بانک پارسیان صادر خواهد کرد یا خیر؟ گفت: حتی اگر سازمان بورس هم کد تجمیعی برای فروش سهام بانک پارسیان صادر کند، قوانین موجود و همچنین قوانین اصل 44تصریح می‌کنند؛ هیچ‌یک از سهامداران نمی‌توانند بیش از 10درصد از سهام یک بانک را در اختیار داشته باشند بنابراین درصورتی که کد تجمعی برای فروش کل سهام گروه ایران‌خودرو صادر شود امکان فروش کل سهام این شرکت به یک خریدار وجود ندارد از سوی دیگر قوانین مربوط به پولشویی در مورد خریدار یا خریداران احتمالی باید به‌طور کل رعایت شود.

او در پاسخ به این پرسش که آیا درصورت تشکیل یک کنسرسیوم امکان ارائه کد تجمیعی و فروش بلوک 33درصدی سهام بانک پارسیان وجود دارد یا خیر؟ گفت: تنها راه ارائه کد تجمیعی از سوی سازمان بورس و فروش بلوک سهام بانک پارسیان تشکیل کنسرسیوم است اما نکته اینجاست که اعضای این کنسرسیوم هم باید کاملا تفکیک شده باشند و به یکدیگر وابسته نباشند، یعنی اینکه اعضای کنسرسیوم نباید از اعضای یک گروه باشند یا به‌گونه‌ای باشد که میزان سهامی که در اختیار می‌گیرند بیش از حد تعیین شده باشد.

مالمیر با بیان اینکه قوانین اصل 44 درمورد فروش سهام بانک پارسیان باید به‌طور کامل رعایت شود در مورد تطبیق شرایط فروش سهام این بانک با قوانین جدید معاملات عمده گفت: نحوه فروش بلوک سهام بانک پارسیان باید با قوانین و ضوابط جدید مقررات عمده همخوانی داشته باشد. به‌طور مثال از قبل از عرضه باید هویت خریداران مشخص و اعلام شده باشد و بحث پولشویی و مقررات مربوط به بانک مرکزی رعایت شده باشد.

کد خبر 196342
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز