سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان قصد دارند با استفاده از آنتنی فلزی به بررسی دقیق و قطعی سرطان‌زا بودن یا غیر‌مضر بودن گوشی‌های موبایل بپردازند.

موبایل

به گزارش گیزمگ، نگرانی درباره خطراتی که موبایل‌ها می‌توانند برای سلامتی انسان به وجود آورند تقریبا از ابتدای صنعت موبایل آغاز شده‌است. طی چهار دهه گذشته با وجود اینکه موبایل‌ها کوچکتر شده‌اند و توانسته‌اند مسیر خود را به تار‌وپود زندگی انسانها باز کنند، تهدید مبهم خطری که این ابزارها برای سلامت انسان‌ها دارند مانند رایحه‌ای بسیار خفیف،‌اما آزار‌دهنده و ثابت در فضا وجود داشته‌است: دانشمندان نمی‌توانند به صورت دقیق این خطر را تخمین بزنند و تعریف کنند.

بهترین‌کاری که تاکنون از دانشمندان بر آمده این است که اعلام کنند تشعشعات ناشی از گوشی‌های موبایل ممکن است سرطان زا باشند و ممکن است سرطان‌زا نباشند. آنچه مانع از گسترش یافتن دامنه مطالعات درباره این موضوع شده این است که امواج رادیویی بر خلاف پرتو ایکس و دیگر شکل‌های تشعشعات پر انرژی یونیزه شده، قدرت نفوذ به درون سلول‌ها و تجزیه کردن اجزای DNA را ندارند.

برای اینکه امواج ناشی از موبایل بتواند در نسوج مغزی ایجاد جهش ژنتیکی کند،‌ باید بتوانند حجم زیادی از این امواج را به خود جذب کنند و دانشمندان مطمئن نیستند که این اتفاق در مغز رخ می‌دهد یا نه. از این رو برای یافتن پاسخ این پرسش محققان باید بتوانند میزان جذب تشعشعات توسط نسوج مغز را در میان کاربران معمولی موبایل به‌دقت اندازه‌گیری کنند.

برای انجام این مطالعه گروهی از محققان در نیویورک و نیوجرسی موفق به طراحی آنتنی شده‌اند که می‌تواند مشابه موبایل از خود تشعشعات ایجاد کنند اما در عین حال از هیچ‌یک از فلزات به کارگرفته شده در موبایل‌ها برخوردار نیست. تا کنون این آنتن بر روی مغز یک گاو آزمایش شده و با استفاده از دستگاه MRI نقاط خاصی از مغز این جاندار مورد مطالعه قرار گرفته است.

در آینده این آنتن به دانشمندان امکان خواهد داد تا نقشه‌ای دقیق و سه بعدی از تشعشعات گوشی‌های موبایل در مغز انسان به دست آورند، قدمی حیاتی در تعین میزان انرژی که مغز را در حین استفاده از موبایل، تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، و اینکه آیا این انرژی می‌تواند برای انسان خطر‌آفرین باشد؟

کد خبر 196451
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز