همشهری‌آنلاین: واکنش وزیر ارشاد به پرسش درباره وضعیت نشر چشمه نشان می‌دهد وزارت ارشاد از چالش‌های ایجاد شده توسط دری درباره ناشران چندان دلخوش نیست و می‌خواهد فضا در مسیری حقوقی و غیرسیاسی به پیش برود.

سید محمد حسینی  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت وگویی با ایسنا گفت : مدیر انتشارات نشر چشمه در هیأت تجدیدنظر درخواست بررسی و تجدیدنظر کرده است. به هر حال آنجا مراجعه می‌کنند و دلایلشان را ارائه می‌کنند و روال خودش را طی می‌کند. ما هم تابع هستیم. وقتی که هیأت بدوی یا تجدیدنظر حکم می‌دهد، ما هم پذیرا هستیم.

وی متذکر شد: ما علاقه‌مند هستیم همه ناشران فعالیت‌هایشان را ارائه کنند و کارشان را براساس ضوابط و مقررات انجام دهند و اگر موردی پیش می‌آید که مانع می‌شویم به خاطر نظرات کارشناسی‌ای است که طرح می‌شود.

حسینی یادآور شد: ما منتظر رأی هیات تجدیدنظر هستیم.

پیش ازاین یکی از دست‌اندرکاران معاونت فرهنگی درباره وضعیت پرونده نشر چشمه به مهر  گفت: این ناشر به حکمش اعتراض کرده و درخواست تجدید نظر داده ولی هنوز هیئت تجدید نظر تشکیل جلسه نداده و در هر حال اعتراض این ناشر در نوبت رسیدگی است.

مدیر کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران درباره دلیل تاخیر در تشکیل جلسه کمیته تجدید نظر این پرونده نیز یادآور شد: این جلسات به صورت نوبتی برگزار می‌شود و همانطور که گفتم هنوز نوبت این ناشر نشده است.

وی تاکید کرد: در هر جلسه هم دو پرونده را می‌توان بررسی کرد؛ چرا که باید کار حقوقی هم روی آنها انجام گیرد و این پروسه کمی زمان می‌برد ولی این احتمال وجود دارد پرونده نشر چشمه در جلسه آینده یا دو جلسه آینده کمیته تجدید نظر مورد بررسی قرار گیرد.

بر اساس این گزارش پیش از این و در دوره فعالیت بهمن درّی در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، برخی از مواردی که می‌توانست در روندی حقوقی به جلو برود عملا وارد فضایی غیر اداری شد، اما با کنار گذاشتن دری از این سمت مشخص شد که در دوره او هیچگاه هئیت مرکزی نظارت بر کتاب معرفی نشده و فعال نبوده است. به همین دلیل همشهری‌آنلاین در همان روزهای برکناری دری در یادداشتی به برخی موارد مشکل زا در این زمینه اشاره کرد و پرسش‌های زیر را مطرح ساخته بود.

- با توجه به نبود هئیت نظارت بر اجرای این آیین‌نامه و عدم تشکیل این هئیت، چه کسانی این اختیار را داشتند که درباره لغو و یا اعطای مجوز به ناشران وکتاب‌هایشان تصمیم بگیرند و آیا این تصمیمات قانونی بود؟

- پنج نفری که قرار بود از طرف این وزارتخانه به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شوند چه کسانی بودند؟ و چرا هیچکدام از آنها در طی این مدت به تعطیلی و توقف فعالیت این هئیت اعتراضی نکردند؟

- با توجه به این که گزارشی از سوی این هئیت به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال نشده است، موضع این شورا درباره چنین تعطیلی و توقفی چیست و تاوان این همه بی‌اعتنایی به قانون و آیین‌نامه‌های مصوب آن شورا را چه کسانی باید بدهند، ناشران و اهل کتاب و نویسندگان یا مسئولانی که بی‌ا عتنا به مصوبات شورا هر روزه دستور تعطیلی و توقف فعالیت برخی از ناشران را صادر می‌کردند و یا باعث معطلی کتاب‌های بسیاری از ناشران شدند؟ و متاسفانه آنها مرجعی برای انتقاد یا اعتراض در این زمینه نداشتند جز دادگاه‌های زیر نظر قوه قضاییه؟

- آیا شورای عالی انقلاب فرهنگی ساز و کاری برای نظارت بر عدم اجرای آیین‌نامه‌هایی که خود مصوب می‌کند دارد؟ اگر آری افکار عمومی و به خصوص قاطبه ناشران علاقه‌مندند که گزارشی در این زمینه بشنوند که وقتی یک مسئولی از اجرای دوساله مصوبات این شورا تن می‌زند و پرهیز می‌کند، چه عاقبتی پیدا خواهد کرد؟

- اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران که از جمله نهادهای صنفی با سابقه و قدیمی در این زمینه است،‌ آیا تا کنون مکاتبه و انتقاد و اعتراضی به تعطیلی فعالیت این هئیت داشت؟

 more پرسش‌هایی از کار و کردار معاونت فرهنگی در اجرای آیین‌نامه  اهداف،سیاست‌ها و ضوابط نشر و کتاب

 

کد خبر 196741
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز