همشهری آنلاین: پلیس انگلیس روز جمعه با همکاری یک نهاد خیریه که در زمینه حفاظت از کودکان فعالیت می‌کند، گزارش تکان دهنده‌ای را از ابعاد گسترده تجاوزات و سوءاستفاده‌های جنسی مجری مشهور بی بی سی منتشر کرد.

گزارش تکان‌دهنده از ابعاد تجاوزات جنسی مجری مشهور بی‌بی‌سی

به گزارش ایرنا، این گزارش 30 صفحه ای نشان می‌دهد که جیمی ساویل مجری سابق و مشهور بی بی سی طی نیم قرن، صدها نفر را در مناطق مختلف این کشور و از جمله در ادارات بی بی سی مورد تجاوز و آزار و اذیت جنسی قرار داده است.

در این گزارش حداقل 600 قربانی سوءاستفاده‌های جنسی جیمی ساویل شناسایی شده‌اند که طی بیش از 50 سال مورد آزار و اذیت این مجری فاسد قرار گرفته بودند.

اولین سوءاستفاده جنسی ساویل مربوط به سال 1955 است که در شهر منچستر واقع در شمال انگلیس اتفاق افتاده و آخرین آن نیز مربوط به سال 2009 میلادی می‌باشد که در شهر لندن به وقوع پیوسته است.

جیمی ساویل در سال 2011 و در سن 84 سالگی مرد و هرگز به خاطر این همه جرایم خود مورد بازخواست قرار نگرفت.

گزارش منتشر شده از سوی پلیس انگلیس، نشان می‌دهد که 73 درصد قربانیان این مجری هوس باز بی بی سی، کودکان و نوجوانان زیر سن 18 سال بوده‌اند و در میان آنان حتی نام 18 کودک زیر 10 سال نیز به چشم می‌خورد.

40 نفر از قربانیان ساویل را پسران و مردان تشکیل می‌دهند که حداقل 10 نفر از آنان هنگام وقوع سوءاستفاده جنسی زیر 10 سال سن داشته‌اند. جوان ترین قربانی فقط هشت سال سن داشته و مسن ترین فردی که مورد آزار و اذیت ساویل قرار گرفته 47 ساله بوده است.

همچنین 82 درصد قربانیان شناسایی شده زنان و دختران جوان بوده‌اند که اکثرا در زمان وقوع سوءاستفاده ها بین 13 تا 16 سال سن داشته‌اند.

بر اساس گزارش پلیس، تاکنون 214 فقره پرونده قضایی درباره سوءاستفاده‌های جنسی جیمی ساویل در 28 نیروی پلیس سراسر انگلیس به ثبت رسیده که 34 فقره از این پرونده‌ها مربوط به تجاوز جنسی است.

سوءاستفاده‌های جنسی جیمی ساویل علاوه بر ادارات بی بی سی در بیمارستان‌ها، مدارس، هتل‌ها، مراکز بازپروری و برخی محل‌های دیگر روی داده و نشان می‌دهد که بخش‌های مختلف جامعه انگلیس در برخورد با سوءاستفاده‌های جنسی طی نیم قرن گذشته ناکام مانده‌اند.

وزارت بهداشت انگلیس نیز امروز با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد: گزارش تکان دهنده پلیس ضرورت درس گرفتن از این اتفاقات برای جلوگیری از تکرار آن در آینده را نشان داد.

دیگر موسسات و مراکزی که جیمی ساویل در آنها قربانیان خود را مورد آزار و اذیت قرار داده بود نیز امروز در بیانیه‌های جداگانه از گزارش پلیس استقبال کردند و آمادگی خود را برای همکاری با پلیس برای کشف ابعاد مختلف جرایم جیمی ساویل اعلام نمودند.

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس نیز امروز تاکید کرد که همه سازمان های مرتبط با جیمی ساویل باید نسبت به انجام تحقیقات مناسب درباره اتفاقات روی داده در حوزه کاری خود طی دهه های گذشته، اقدام کنند.

در گزارش پلیس اذعان شده است که پلیس، وزارت بهداشت و برخی دیگر از نهادها و موسسات، طی چندین دهه در شناسایی و مجازات جیمی ساویل به عنوان یک متجاوز کوتاهی کرده و باعث ناکامی قربانیان شده‌اند.

حداقل هفت نفر از قربانیان آزار و اذیت جنسی جیمی ساویل در زمانی که این مجری سابق بی بی سی همچنان زنده بود به پلیس مراجعه و علیه او شکایت کرده بودند ولی این شکایت ها به درستی مورد رسیدگی قرار نگرفت تا منجر به دستگیری و مجازات متجاوز شود.

دادستانی انگلیس نیز روز جمعه با انتشار گزارش جداگانه ای درباره عدم پیگیری قضایی شکایت های مطرح شده علیه ساویل در سال 2009 اعلام کرد: اگر پلیس و دادستانی در آن زمان رویکرد متفاوتی اتخاذ می کردند احتمال تحت تعقیب قرارگرفتن ساویل در هنگام حیاتش وجود داشت.

ˈکر استارمرˈ نماینده دادستان هنگام ارائه این گزارش، از طرف دادستانی انگلیس از همه قربانیان ساویل عذرخواهی کرد و گفت: ما باید از گزارش های منتشره در مورد ابعاد گسترده سوءاستفاده های جنسی ساویل برای آینده درس بگیریم.

ˈجیمی ساویلˈ که در دهه 1960 میلادی کار خود را در رادیو و تلویزیون ˈبی بی سیˈ آغاز کرد به مدت چهار دهه از مجریان مشهور این بنگاه بود و حتی لقب ˈسرˈ دریافت کرده بود.

ساویل در اکتبر 2011 میلادی و در سن 84 سالگی مرد، اما هنوز سالگرد مرگ وی فرانرسیده بود که گزارش‌های فساد اخلاقی وی رسانه ای شد و ˈبی بی سیˈ را با یکی از بزرگترین بحران های تاریخ حیات خود مواجه کرد.

پلیس انگلیس پاییز امسال تیم ویژهای را با عنوان ˈیوتریˈ برای تحقیق در مورد سوءاستفاده های جنسی ساویل و دیگر چهره های سرشناس از کودکان، تشکیل داد که بازرسان این تیم ویژه پلیس تاکنون حدود 10 نفر از جمله چندنفر از مجریان فعلی و سابق ˈبی بی سیˈ را بازداشت و مورد بازجویی قرار داده اند.

گزارش مربوط به تجاوزات جنسی ساویل روز جمعه بازتاب گسترده‌ای در محافل سیاسی، شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های جمعی این کشور یافت و اکثر کسانی که درباره این موضوع اظهارنظر می کنند از ابعاد گسترده سوءاستفاده های جنسی مجری ˈبی بی سیˈ و عدم پیگیری این موضوع در هنگام حیات وی، ابراز شگفتی و تاسف کرده‌اند.

در پی انتشارگزارش تکان دهنده‌ای از ابعاد گسترده تجاوزات و سوءاستفاده های جنسی مجری بی بی سی، این شبکه از قربانیان تجاوزات جنسی مجری مشهور خود عذرخواهی کرد

به گزارش ایرنا، در پی افشای ابعاد گسترده تجاوزات و سوءاستفاده‌های جنسی ˈجیمی ساویلˈ مجری مشهور بنگاه سخن پراکنی بریتانیا (بی بی سی)، این بنگاه روز جمعه از قربانیان این سوءاستفاده‌ها عذرخواهی کرد.

 بی بی سی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: گزارش پلیس درباره اقدامات جیمی ساویل حاوی افشاگری‌های شوک آوری است و ما از اینکه برخی از این جرایم در ادارات بی بی سی روی داده است، وحشت زده هستیم.

بیانیه افزوده است: ما مایلیم مجددا از قربانیان این جنایات صمیمانه عذرخواهی کنیم.

در ادامه بیانیه آمده است: بی بی سی به همکاری های خود با پلیس برای کمک به تحقیقات در این زمینه ادامه خواهد داد. ما همچنین بطور مستقل درباره چگونگی ارتکاب این جرایم در داخل بی بی سی و نحوه پیشگیری از آن در آینده، تحقیق می کنیم.

کد خبر 197540
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز