چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۱ - ۰۵:۳۶
۰ نفر

گروه شهرستان‌ها- حامد فوقانی: چندی پیش استفاده از «گرگر» در برخی از روستاهای کشور همچون قلعه‌گل شهرستان کهگیلویه برای عبور از رودخانه و دره به‌سوژه بسیاری از رسانه‌ها تبدیل شده بود و این وسیله آنقدر حادثه آفرید تا بالاخره مسئولان را وادار به چاره‌اندیشی و صرف هزینه کرد.

کودکان روستاهای عرب خنیمه از توابع شهرستان رستم استان فارس

گرگر فقط باعث قطع انگشت روستائیان می‌شد، حالا اما روستائیانی در استان فارس هستند که عبور از رودخانه، در کل جانشان را تهدید می‌کند. در روستای عرب خنیمه از توابع شهرستان رستم، مادران هر روز با دلهره فرزندانشان را روانه مدرسه می‌کنند و دلشوره بازگشت سالم آنها امانشان را بریده است. دانش‌آموزان روستاهای عرب خنیمه وسطی و عرب خنیمه سفلی بیشتر روزها برای رفتن به مدرسه باید دل به دریا بزنند و با مشقت از یک‌سو به سوی دیگر رودخانه بروند. رئیس شورای اسلامی این دو روستا‌ درخصوص مشکلات دانش‌آموزان برای عبور از رودخانه و رسیدن به مدرسه به خبرنگار ما می‌گوید:روستای عرب خنیمه وسطی در ضلع شمالی رودخانه سراب‌سیاه و جاده اصلی شیراز- اهواز واقع شده است و دانش‌آموزان هر روز باید از رودخانه عبور کنند تا به مدرسه ابتدایی و راهنمایی در سوی دیگر رودخانه برسند. محمد خالویی با بیان اینکه روستای عرب خنیمه وسطی 70خانوار و حدود 300نفر جمعیت دارد و در روستای عرب خنیمه سفلی نیز حدود 30خانواده با 100نفر جمعیت زندگی‌می‌کنند، می‌گوید: این روستاها در سال 1360جابه‌جا شده و به مکان فعلی نقل مکان داده شده‌اند. وی می‌افزاید: سال‌هاست که دانش‌آموزان این منطقه اینگونه به مدرسه می‌روند. وی با اشاره به وجود یک‌پل سنتی روی رودخانه با قدمتی بیش از 30سال که با شهرستان رستم 40کیلومتر فاصله دارد، اضافه می‌کند: هر لحظه امکان فرو ریختن این پل وجود دارد و نمی‌شود از آن استفاده کرد. این ساکن روستای عرب خنیمه می‌گوید: هنگام بارندگی، سطح آب رودخانه بالا می‌آید و مدارس روستای عرب خنیمه وسطی تعطیل می‌شود. یکی دیگر از ساکنان روستا که مدیریت مجتمع‌های آموزشی روستاهای شهرستان‌های رستم و ممسنی را برعهده دارد نیز می‌گوید: نزدیک به 20سال است که این مشکل وجود دارد و هربار که برای رفع مشکل به مسئولان استانداری، فرمانداری و اداره‌کل آموزش‌وپرورش رستم مراجعه کردیم جواب درستی نگرفتیم. وی ادامه می‌دهد: همیشه می‌گویند آموزش و پرورش و استانداری توان مالی لازم برای رفع مشکل را ندارند. یکی دیگر از ساکنان روستای عرب خنیمه وسطی می‌گوید: گاهی پس از بارندگی بچه‌ها سه روز در هفته به مدرسه نمی‌روند و گاهی کلاس‌ها در مسجد عرب خنیمه سفلی برگزار شده و بچه‌های روستای عرب خنیمه وسطی خانه‌نشین می‌شوند.

کشته‌شدن سه‌نفر

خالویی، رئیس شورای اسلامی روستا ادعا می‌کند تا به‌حال سه‌نفر پس از طغیان رودخانه جان خود را از دست داده‌اند که یکی از آنها دانش‌آموز مقطع ابتدایی بود که هنگام رفتن به مدرسه دچار حادثه شد. وی می‌گوید: در طول سال، بچه‌ها به‌خاطر عبور پا برهنه و بدون کفش از داخل آب سرد چندین بار مریض می‌شوند. وی اضافه می‌کند: در فاصله 3-2کیلومتری روستا هم خط لوله گاز‌ خوزستان به شیراز وجود دارد که به‌همین‌ خاطر امکان عبور افراد از آنجا نیز غیرممکن می‌شود. وی عبور خطوط برق 132کیلوولت از بالای سر خانه‌های روستائیان و وجود دکل‌های برق فشار قوی در نزدیکی خانه‌ها که مضر سلامتی ساکنان است را از دیگر مشکلات این منطقه عنوان می‌کند.

‌وعده‌های وفا نشده

این عضو شورای اسلامی روستا و دیگر اهالی روستا مدعی هستند که طی سفرهای استانی هیأت دولت به استان فارس این مشکل را عنوان کرده‌اند.در همین خصوص با اداره‌کل راه و ترابری استان فارس تماس گرفتیم. جالب اینجا بود که چند مسئول این اداره از وجود چنین روستایی و البته مشکلات اهالی آنها بی‌خبر بودند. داریوش نصر، معاون راه روستایی این اداره پس از اطلاع از موضوع کارشناسانی را روانه منطقه کرد و پس از بررسی نتایج را اینگونه اعلام می‌کند: این مشکل برای محدوده‌ای به شعاع یک‌کیلومتر در اطراف رودخانه وجود دارد و هم‌اکنون پل کوچک و سنتی برای تردد وجود دارد. این مقام مسئول اضافه می‌کند: جمعیت این روستاها زیر 50خانوار است و در برنامه استانداری برای روستاهای بالای 50خانوار با چنین مشکلی تأمین اعتبار می‌شود. آنطور که نصر می‌گوید رایزنی‌های لازم برای دریافت اعتبار مورد نیاز جهت احداث پل انجام خواهد شد و این پل احتمالا سال آینده احداث می‌شود.

سخنان معاون راه روستای اداره‌کل راه و ترابری استان فارس در حالی بیان می‌شود که نامه‌های اداره‌کل راه‌و ترابری ‌نشان می‌دهد این موضوع پیش از این‌ نیز چندین بار مطرح شده و حتی هزینه احداث پل نیز مشخص شده است. در نامه‌ای به تاریخ 31/4/86که به حیدر نوروزی، سرپرست وقت راه و ترابری استان فارس نیز رسیده، آمده است که بنا به درخواست پل سی‌متری روستای خنیمه وسطی نیاز به مبلغ 300میلیون تومان است که درصورت تأمین اعتبار براساس اولویت در دستور کار اجرایی این اداره قرار خواهد گرفت. در نامه‌هایی مشابه (در تاریخ‌های 6/5/88 و 20/7/89) که مشخص است در جهت رسیدگی به شکایات مردمی در دور دوم سفر ریاست‌جمهوری تنظیم شده‌اند نیز این موضوع مطرح شده و آمده است چنانچه اولویت احداث پل در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان تصویب و تأمین اعتبار شود، اداره راه و ترابری استان آمادگی لازم برای انجام عملیات را دارد.

کد خبر 197990

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز