همشهری آنلاین: وزیر دارایی ژاپن در نشست با شورای اصلاح تامین اجتماعی این کشور پیشنهادات اصلاحی عجیبی را مطرح کرد.

خبرگزاری اتریش گزارش داد، تارو آسو، 72 ساله در این نشست که روز دوشنبه برگزار شد، گفت: خدا شاهد است که اگر شخصی به زور زنده نگه داشته شود و بخواهد که بمیرد - اگر به این فکر کند که همه این هزینه‌ها از جیب دولت پرداخت می‌شود، نمی‌تواند سر راحت بر بالین بگذارد.

وی گفت: این مشکل حل نمی‌شود، مگر آنکه با سرعت هر چه بیشتر اجازه مردن این افراد را بدهیم.

آسو گفت شخصا مکتوب کرده است که علاقمند به "مرگ سریع" است.

وزیر دارایی ژاپن بیمارانی را که به شیوه نباتی زنده نگه داشته می‌شوند، "مردم لوله شده" خواند.  وی البته سپس عقب نشینی کرد و گفت فقط نظر شخصی‌اش را بیان کرده و به وظایف نظام سلامت ژاپن برای بیماران اشاره‌ای نداشته است.

آسو سپس تاکید کرد: مهم است که انسان غروب زندگی‌اش را با آرامش به پایان برساند.

این نخستین بار نیست که نخست وزیر پیشین ژاپن که در خانواده‌ای صنعتی بزرگ شده، چنین اظهارات تامل برانگیزی را مطرح می‌کند. او سال 2001 با گفتن اینکه کشورهایی موفق هستند که در آن "جوانان پولدار" زندگی می‌کنند، خشم بسیاری را در ژاپن برانگیخت.

پیری موضوع حساسیت برانگیزی در ژاپن است. این کشور از جمله کشورهایی است که بیشترین جمعیت مسن را در خود جا داده است. حدود یک چهارم جمعیت 128 میلیون نفری ژاپن در حال حاضر بالای 60 سال سن دارند.

ارزیابی‌ها حکایت از آن دارد که این گروه جمعیتی تا سال 2050 به 40 درصد کل جمعیت ژاپن افزایش یابد. در همین حال بودجه بیمه‌های اجتماعی رو به کاهش گذاشته؛ بیمه‌هایی که هزینه‌های بهداشت و مراقبت را تامین می‌کند.

کد خبر 198593
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز