همشهری آنلاین: شواهد گوناگون حکایت از آن دارد اسپانیا که زمانی یکی از قدرت‌های تاثیرگذار در درون اتحادیه اروپا به شمار می رفت و روز به روز بر نفوذ و جایگاه خود در میان 27 کشور عضو آن می‌افزود، در نتیجه بحران اقتصادی و پیامدهای آن، این جایگاه را از دست داده است و نفوذ آن هر روز کمتر می‌شود.

spain eu

به گزارش ایرنا، اسپانیا در روزگاری نه چندان دور نه تنها در عرصه سیاسی اتحادیه اروپا مردانی همچون خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی این اتحادیه و یکی از طرفهای اصلی مذاکره با ایران در پرونده هسته ای را داشت، بلکه از نظر اقتصادی نیز وزنه‌ای قابل توجه و تاثیرگذار در تصمیمات آن به شمار می‌رفت به گونه‌ای که مسئولان این کشور، خود را از اعضای برتر اتحادیه و یکی از هشت قدرت مهم اقتصادی جهان می دانستند.

اما، بحران اقتصادی که از سال 2008 میلادی آغاز شد و همچنان ادامه دارد، این روزها شرایط را برای اسپانیا در اتحادیه اروپا کاملا دگرگون کرده است. ضعف قدرت این کشور در درون اتحادیه به جایی رسیده است که اسپانیا پس از از دست دادن کرسی بسیار مهم خود در شورای بانک مرکزی اروپا، هفته جاری نیز در مخالفت با انتخاب ˈجرون دیجسلبلومˈ هلندی به عنوان رییس جدید گروه اروپایی به جای ˈجان کلود جانکرˈ بلژیکی تنها ماند و هیچ کاری نتوانست از پیش ببرد.

دولت اسپانیا پس از آنکه دریافت روز بروز بیشتر از چشم همتایان اروپایی خود می افتد، پیش از انتصاب رییس جدید گروه اروپایی تصمیم گرفت خودی نشان دهد. به همین دلیل، با استفاده از اهرم نیاز به اجماع همه اعضای اتحادیه برای چنین پستی به مخالفت با انتخاب وزیر اقتصاد هلند برخاست اما نه تنها هیچ کشوری از موضع مادرید حمایت نکرد بلکه سایر اعضا با توجهی به این مخالفت، دیجسلبلوم هلندی را به ریاست گروه اروپایی برگزیدند.

چنین اتفاقی پیش از این در اوایل آذرماه گذشته - 23 نوامبر - نیز در مورد نامزد اسپانیا برای عضویت در هیات اجرایی بانک مرکزی اروپا رخ داد؛ نهادی که برای حل بحران اقتصادی این کشور و دیگر کشورهای اروپایی نقشی کلیدی ایفا می کند. در آن زمان، اسپانیا بر ابقای نماینده خود، ˈخوسه مانوئل گونزالز پاراموˈ در مهمترین نهاد اجرایی بانک اروپا اصرار داشت اما تلاشش به جایی نرسید و ˈایو مرشˈ لوکزامبورگی جای او را گرفت.

نامزد این کشور کوچک اروپا در حالی انتخاب شد که دولت اسپانیا در نخستین روز نشست شورای اروپا، با قاطعیت، نامزدی مرش را وتو کرده بود اما برای نخستین بار در تاریخ بانک مرکزی اروپا، پیمان تاکتیکی آن مبنی بر اینکه چهار کشور بزرگ حوزه یورو باید در هیات اجرایی این بانک نمایندگانی داشته باشند، شکست و نماینده اسپانیا را از آن بیرون انداختند.

اسپانیا اگرچه پس از آلمان، فرانسه، انگلیس و ایتالیا پنجمین کشور اتحادیه اروپا به شمار می رود اما در غیاب انگلیس در حوزه اقتصادی آن یعنی یورو، چهارمین کشور است.

دومین تلاش جدی دولت اسپانیا برای عرض اندام در جمع همتایان اروپایی اش نیز هفته جاری در انتخاب رییس جدید گروه اروپایی ناکام ماند تا پس از این ماجرا، ˈلوییس د گیندوسˈ وزیر اقتصاد اسپانیا روز گذشته در جمع خبرنگاران کشورش اعتراف کند:ˈ ما به ته خط رسیده ایم؛ فقط باید بتوانیم این وضعیت را بهتر کنیم.ˈ

او آشکارا نارضایتی دولت اسپانیا را بخاطر از دست دادن اهمیت خود در جایگاههای کلیدی اتحادیه اروپا ابراز داشت و گفت:ˈ اسپانیا نمی تواند از نمایندگی های رسمی که اکنون در اتحادیه اروپا دارد، راضی باشد چون جایگاه ما اصلا عادلانه نیست.ˈ

به عقیده کارشناسان، افت کنونی جایگاه اسپانیا در اتحادیه اروپا فقط ناشی از وجود بحران طولانی اقتصادی در این کشور نیست بلکه از پرونده های گسترده فساد مالی که هر روز بیشتر فاش می شود، اختلافات سیاسی احزاب و نارضایتی های عمومی در جامعه اسپانیا نیز نشات می گیرد؛ موضوعاتی که دامنه آنها تا بروکسل و قلب اتحادیه اروپا امتداد می یابد.

در حالی که مردم اسپانیا شش سال مداوم است که از بحران اقتصادی رنج می برند و تاوان جبران کسری 10 درصدی بودجه عمومی کشور را با تصمیمات دولت از طریق ریاضت‌های شدید اقتصادی از جمله بیکاری شش میلیون نفری، بالارفتن هزینه خدمات دولتی در همه عرصه ها از جمله بخش بهداشت و درمان، آموزش و حمل و نقل ، افزایش چندباره مالیات کالاها و خدمات و کاهش حقوق همه کارکنان بخشهای عمومی و خصوصی می‌پردازند، هر روز پرونده تازه‌ای از فساد رهبران سیاسی آنها فاش می شود. هنوز پرونده رسوایی مالی و کلاهبرداریهای ˈاینیاکی اوردانگارینˈ پادشاه اسپانیا به فرجامی نرسیده است که روزنامه ها هفته گذشته فاش کردند حزب حاکم ˈمردمیˈ به اعضای برجسته خود، هر ماه حقوقهای اضافه در پاکتهای دربسته با مبالغی بین 5 هزار تا 15 هزار یورو می دهد و بسیاری از آنها در بانکهای سوییس، حسابهای مخفی با مبالغ کلان دارند.

یکی از این افراد که پرونده وی فاش شده، فردی به نام ˈلوییس بارسناسˈ صندوقدار حزب ˈمردمیˈ در طول دو دهه است که به توزیع چنین پاکتهایی در میان اعضای بلندپایه و رهبران حزب اعتراف کرده و معلوم شده است حسابی به مبلغ 22 میلیون یورو نیز در یکی از بانکهای سوییس دارد. روزنامه اسپانیایی ˈال موندوˈ نوشت: علاوه بر اینها، بارسناس با یکی از شرکایش زمینی به مساحت 30 هزار هکتار در کشور آرژانتین در امریکای جنوبی دارد که 1700 کارگر در آن کار می کنند و به عنوان غول جهان در تولید لیمو و انواع محصولات کشاورزی سالانه میلیونها دلار از آن درآمد دارد.

شرایط اقتصادی، فساد سیاسی و سخت ترشدن زندگی مردم کار را به جایی رسانده است که طبق نظرسنجی ها، بسیاری از اسپانیایی ها امید خود را به برون رفت از بحران اقتصادی در آینده نزدیک از دست داده اند و به همین دلیل، هر روز در حال برگزاری تظاهرات در اعتراض به نحوه اداره کشور و فساد دولتمردان خود هستند.

دولت اسپانیا در یکسال اخیر امیدوار بود بتواند با دریافت بسته نجات مالی از اتحادیه اروپا به اوضاع اقتصادی جامعه سرو سامانی بدهد و امید را در دل مردم زنده کند. گیندوس وزیر اقتصاد این کشور به همین دلیل ظرف ماههای گذشته با هدف مدیریت نجات مالی حضور مداومی در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل داشته، اما به دلیل مخالفت آلمان نه تنها اسپانیا تاکنون موفق به دریافت بسته نجات نشده است، بلکه آخرین انتصابها در این اتحادیه نیز اوضاع را به زیان وی نشان می دهد.

همین وضعیت موجب شده است گیندوس روز گذشته به خبرنگاران کشورش بگوید:ˈما از این شرایط ناراضی هستیم و این نارضایتی بخاطر یک پست مشخص در اتحادیه اروپا نیست بلکه بخاطر یک زنجیره از اینگونه رویدادها است.ˈ

روزنامه ˈال پاییسˈ چاپ مادرید روز چهارشنبه با اشاره به اوضاع اسپانیا در اتحادیه اروپا نوشته است: ˈ اسپانیا نه تنها نتوانست کرسی خود را در بانک مرکزی اروپا حفظ کند بلکه حتی قادر نشد مدیریت صندوق مکانیسم نجات اقتصادی را بدست آورد. علاوه بر اینها، در گروه اروپایی نیز نتوانست نامزدی معرفی کند چون آلمان و متحداتش صفوف خود را به نفع هلند بسته بودند و در چنین شرایطی، مادرید باید دل خود را به کسب یک جایگاه تشریفاتی در اتحادیه اروپا خوش کند چون فرانسه نیز به تصدی نهاد ناظر واحد بانکی اتحادیه اروپا چشم دوخته است.ˈ

ˈماریانو راخویˈ نخست وزیر محافظه کار اسپانیا در حالی با تاسف شاهد افت جایگاه کشور خویش در اتحادیه اروپا است که کشورش با بیش از 550 هزار کیلومتر مربع مساحت، دومین و 47 میلیون نفر جمعیت، پنجمین کشور بزرگ این اتحادیه 27 عضوی است و با داشتن 54 کرسی در پارلمان اروپا، پس از آلمان، فرانسه، انگلیس و ایتالیا بیشترین تعداد نمایندگان را دارد.

کد خبر 198824
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز