دو مرجع تقلید در مورد سهامداری همزمان و دریافت تسهیلات از بانک‌ها فتوایی صادر کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، پس از انتشار صورتجلسه شورای‌عالی مبارزه با پولشویی مبنی بر احراز تخلف یکی از بانک‌های خصوصی کشور در ‌اجرا نکردن آیین‌نامه‌های مربوط به پولشویی و تصویب نمایندگان وزارت اطلاعات، اقتصاد، دادگستری و بانک مرکزی برای برخورد جدی با این تخلفات، تعدادی از نمایندگان مجلس نیز به این موضوع واکنش نشان داده و خواستار اقدام قاطع دستگاه‌های مسئول برای جلوگیری از تکرار اینگونه تخلفات شدند.

از سوی دیگر، تعدادی از سهامداران این بانک‌-که نام آن اعلام نشده - با ارسال استفتائی به محضر برخی از مراجع عظام تقلید در کشور، خواستار اعلام نظر این حضرات برای اطلاع از جوانب شرعی سپرده‌گذاری و خرید سهام بانک مذکور شدند. متن سؤال این افراد به این شرح است:

با سلام خدمت حضرتعالی اینجانبان جمعی از سهامداران یکی از بانک‌های خصوصی کشور هستیم که اخیرا با انتشار اسنادی مشخص شده قوانین مربوط به رعایت مقررات پولی کشور در بخش مبارزه با پولشویی را رعایت نمی‌کند و همین موضوع موجب پیگیری مراجع قانونی کشور شده است. با توجه به اینکه ما همواره ضوابط شرعی و قانونی نظام جمهوری اسلامی ایران را در زندگی خود رعایت کرده‌ایم خواهشمند است حکم در اختیار داشتن سهام این بانک و قرار دادن پول در چنین بانکی را اعلام فرمایید. خداوند سایه حضرتعالی را بر سر امت اسلامی حفظ فرماید.

متن پاسخ آیت‌الله مکارم شیرازی به این استفتا به شرح زیر است: از قضیه شخصیه اطلاعی نداریم ولی چنانچه رعایت احکام شرعی و مقررات حکومت اسلامی را نمی‌کنند سهام خود را از آنجا خارج کنید. آیت‌الله مظاهری از دیگر مراجع عظام تقلید و رئیس حوزه علمیه اصفهان نیز در پاسخ به این استفتا تأکید کرده‌اند که درصورت یقین به عدم‌رعایت احکام شرعی، سپرده‌گذاری و در اختیار داشتن سهام این بانک جایز نیست.

کد خبر 199278
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز