همشهری آنلاین: معاون اجرایی قرارگاه پدافندهوایی خاتم الانبیاء تأکید کرد، مراکز حیاتی کشور و به ویژه تأسیسات هسته ای کاملا خلل ناپذیر و نفوذ ناپذیر شده است.

سینما - فیلم استرداد

امیر شاهرخ شهرام درخصوص تهدیدهای رژیم صهیونیستی و آمریکا مبنی بر هدف قرار دادن تأسیسات هسته‌ای ایران گفت: تاسیسات حیاتی، از جمله تاسیسات هسته‌ای، بخشی از ماموریت ویژه و خاص ما است و از این حوزه ها به صورت ویژه ای دفاع می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، وی افزود: برای ما مهم نیست که رژیم صهیونیستی یا هر طرف دیگری برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ما برنامه‌ریزی کرده باشد؛ بلکه برای ما ورود یا نزدیک شدن به مرزهای جمهوری اسلامی ایران مهم است.

امیرشهرام در مصاحبه با شبکه العالم، تأکید کرد: ما امروز به این توان دفاعی رسیده‌ایم که مراکز حیاتی به ویژه تاسیسات هسته ای را کاملا خلل ناپذیر و نفوذ ناپذیر کنیم؛ و این مسأله را در رزمایش های مختلفی آزموده‌ایم و سلاح‌ها و تاکتیک‌های مختلف را به کار بسته و آزمایش کرده‌ایم. به فضل الهی به این باور رسیده‌ایم که با سامانه دفاعی ساخت داخل بتوانیم از این مراکز حساس در کشور به نحو احسن دفاع کنیم.

مواد اولیه سامانه‌ها در داخل تولید می‌شود

امیر شهرام، جنگ تحمیلی و 8سال دفاع مقدس و تحریم ایران از سوی بیش از 30 کشور را فرصتی برای تقویت بنیه دفاعی کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانست و گفت: ما زمانی سیم خاردار را وارد می کردیم، ولی اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که سامانه های پدافند هوایی را تولید می‌کنیم.

امیر شهرام درخصوص ویژگی‌های جنگنده پیشرفته قاهر 313 اظهار داشت: بیشتر تولیدات ما دفاعی است تا آفندی . هواپیمای قاهر 313 در حوزه دفاعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ویژگی های مهم جنگنده قاهر 313

امیرشهرام تأکید کرد: داشتن سرنشین و رادارگریز بودن و پرواز در ارتفاع پست از ویژگی‌های هواپیمای قاهر 313 است؛ وجود این ویژگی‌ها در یک هواپیما کار جدیدی است.

وی افزود: بیش از 30 الی 35 درصد از تهدیدات پدافند هوایی در ارتفاع پست انجام می‌شود و بیش از 50 درصد از تهدیدات پدافند هوایی در ارتفاع متوسط انجام می‌شود؛ پس اگر سلاح‌هایی داشته باشیم که در این موارد بتوانیم کار دفاعی انجام دهیم ، از توانمندی خوبی برخوردار خواهیم بود.

امیرشهرام درخصوص تولید انبوه جنگنده قاهر 313 گفت: اولین نمونه تولید شده است و تولید انبوه بستگی به نیاز نیروی دفاعی کشور دارد؛ و از امروز می توان این هواپیما را براساس نیاز تولید کرد.

پوشش کشور با رادارهای بومی

معاون اجرایی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء تأکید کرد: با فرصتی که بعد از جنگ تحمیلی پیدا کردیم و با تجربیات هشت سال دفاع مقدس، متوجه وجود خلاها شدیم و امروز پوشش بسیار خوبی با رادارها ایجاد کرده ایم آن هم رادار بومی نه رادارهای آمریکایی و انگلیسی.

امیرشهرام خاطرنشان کرد: این رادارها با قلب ایرانی ساخته شده، یعنی کسانی که با آن کار می کنند ولایتمدار هستند و شهادت از بزرگترین افتخاراتشان است؛ و با این حوزه دفاعی و پوشش خوبی که امروز داریم کوچکترین خللی را در کشور نمی پذیریم و این را عملا هم ثابت کرده‌ایم.

برای هر سناریوی تهدید روش خاص خودش را داریم

وی ادامه داد: امروز شبکه‌های کشف ما، از شبکه‌های بصری گرفته تا راداری و شنود؛ هرگونه فعل و انفعالاتی را که تهدید محسوب شود زیر نظر دارند؛ برای هر سناریوی تهدید هم روش خاص خودش را در نظر داریم که در بعضی رزمایش ها علنی و در بعضی به صورت پنهانی آن را آزمایش کرده‌ایم.

مسئولیت قرارگاه پدافند هوایی

امیرشهرام اظهارداشت:مسوولیت قرارگاه پدافند هوایی فقط این نیست که پاسخگوی تهدیدات نظامی دشمن باشد؛ بلکه مسوولیتی ذاتی و 24 ساعته برای رصد کامل و کنترل کلیه تحرکات سطح کشور، اعم از هواپیماهای ورودی و خروجی و هواپیماهای نظامی که با ماموریت های مختلف از کشورمان بلند می شوند و تست‌ها و تمریناتی انجام می دهند، برعهده دارد.

امیرشهرام تأکید کرد:امروز پدافند هوایی یک نیرو نیست، بلکه از تمام ظرفیت‌های کشور استفاده می‌کند. از نخبگان و مغزهای دانشگاهی گرفته تا نیروهای مردمی بسیجی و از نیروی انتظامی تا نیروهای ارتش و سپاه؛ و حتی از ملت شهید پرور در حوزه های پدافند غیرعامل، زیرا اگر تهدیدات جدی شود ما به نیروی مردم در پدافند غیرعامل نیاز داریم.

پدافند در عمق

امیرشهرام ادامه داد: تاکتیک و دکترینی به نام پدافند در عمق داریم. یعنی در عمق ماورای مرزهایمان اگر بخواهد تهدیدی علیه ما شروع شود؛ در کمترین زمان بتوانیم آن را کشف کنیم. اصطلاحا می گوییم واحد پدافند هوایی کسری از ثانیه است.

وی خاطرنشان کرد: در اطراف کشور ما پروازهای زیادی در حال انجام است که همگی رصد می شوند؛ به محض این که کوچکترین تعرض و تهدیدی رصد شود واحساس کنیم که هواپیما یا شیء پرنده ای نفسش به سمت ایران است، با شبکه راداری و حتی شبکه های شنود و بصری مان می توانیم آن را حس کنیم.

امیرشهرام تأکید کرد: تلاقی این اطلاعات با هم نشان می دهد که این تهدید علنی هست یا نیست؛ برای هرکدام نیز تاکتیک خاصی پیش بینی کرده ایم که در هر نقطه ای این تهدید بخواهد صورت بگیرد در عمیق ترین نقطه با فاصله چندین هزار کیلومتر کشف شده و برایش برنامه ریخته می شود؛ مسلما وقتی با تهدیدی در عمق بیشتر مواجه شویم فرصت بیشتری برای عکس العمل داریم.

اقدامات نخ‌نما برای القای ایران هراسی

معاون اجرایی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء در خصوص اقدام ترکیه در نصب سامانه های پاتریوت گفت: این حرکت‌ها، اقداماتی فسیل و نخ نما است. آن‌ها جز القای ایران هراسی در میان کشورهای منطقه کار دیگری نمی توانند بکنند.

امیرشهرام اظهار داشت:البته این گونه تحرکات نظامی از نظر ما غیرقابل قبول است، و ما نمی پسندیم کسی با این گونه اقدامات، امنیت منطقه را به خطر بیندازد.

وی افزود: حضور نیروهای نظامی بیگانه در کشورهای همجوار ما نه تنها امنیت خود آن کشورها را به خطر می اندازد، بلکه امنیت منطقه را نیز خدشه دار می کند.

امیرشهرام تأکید کرد:این گونه اقدامات تنها با هدف ایران هراسی صورت می گیرد، و گرنه ما در این حوزه خطری احساس نمی کنیم، و مطمئن باشید که این جابجایی ها اگر موجب تهدید کشورمان شود، پدافند هوایی برای تک تک آن ها برنامه دارد.

 

کد خبر 200081
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز